• Hoffsennanen Tottoplex

    Mitt stackars hår...

    Mitt hår Är en katastrof... Det är tovigt och mitt på huvudet, där uppe är det så fnasigt... Kör nån gång då och då inpackningar men nu ser det ut som att det bästa vore att raka av det Har axellångt och lägger i blonda slingor var tredje månad ungefär. Tidigare använt Matrix schampo och balsam för skadat hår sen använde jag något emellan och har nu för någon vecka sedan köpt L'oréal repair(inget spnt i vanlig matbutik utan sånt dyrare)

    Någon som har tips på vad jag ska göra för att rädda håret? TACK!

  • Svar på tråden Mitt stackars hår...
  • Hoffsennanen Tottoplex
    förlovadflicka skrev 2011-08-01 21:39:50 följande:
    Att platta det är en lösning som funkar för stunden men som förstör ditt hår grymt mycket i längden, därför ska man helst inte platta mer än en gång i veckan, och mår ens hår dåligt, som ditt, ska man inte platta alls... :)
    Får jag inte platta mitt hår kan jag lika väl klippa av det helt Jag har lockar i topparna annars står det normalt åt alla håll. Vet att plattång sliter men har alla produkter för just att det ska skydda mot värme.
  • Chicita
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-08-01 21:46:36 följande:
    Får jag inte platta mitt hår kan jag lika väl klippa av det helt Jag har lockar i topparna annars står det normalt åt alla håll. Vet att plattång sliter men har alla produkter för just att det ska skydda mot värme.
    Låt håret vila så mycket du bara kan. Kan du variera med att sätta upp håret så att inte "riset" syns så är det ett bra alternativ.
    Och när du inte jobbar så låt håret vara... inte tvätta, inte styla ingenting... Låt det bara vara och återhämta sig lite
  • Charmina

    Jag rekommenderar inte matolja i håret utan Olivolja!! Matolja har absolut inte samma egenskaper som olivolja har! Runt medelhavet där jag kommer från har man använt sig av detta är flera århundraden. Precis som någon sade tidigare, man dränker in håret i olivolja och sveper in det i en handduk eller tyg och sover med det under natten. Morgonen efter skäljer man ut det med shampoo (tvåla 2-3 gånger för att få ut allt) sedan har du ett glansigt lent och friskt hår :) Bästa tipset som jag kan rekommendera. PS. Oljan kan dessutom vara lite ljummen DS.

  • förlovadflicka
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-08-01 21:46:36 följande:
    Får jag inte platta mitt hår kan jag lika väl klippa av det helt Jag har lockar i topparna annars står det normalt åt alla håll. Vet att plattång sliter men har alla produkter för just att det ska skydda mot värme.

    Fast produkterna skyddar aldrig helt, plattar man regelbundet så sliter det jättemycket ändå. Och det är inte bara för värmen, man drar håret emellan två plattor, liksom det sliter bara man sover med huvudet på kudden, tänk då hur mycket detta sliter! Mitt råd är att köpa en riktigt bra lockförstärkande produkt som du sätter i när håret är blött och sedan låter det självtorka. Gärna ett leave in-balsam också :)


    Klippa av håret helt är inte så dumt annars, mitt hår är av väldigt dålig kvalitet tyvärr från födseln (har också självfall och väldigt grov, torra hårstrån, trots att jag använder de bästa produkterna jag kan få tag i och aldrig använder värmeredskap) Jag klippte av till en "tant-kort" frisyr och det var det bästa jag gjort, då kunde man börja vårda de små håren som växte ut direkt och nu är mitt hår mycket finare (+att jag passade bra i den frisyren) Det växte ut på bara tre månader, så det var verkligen värt det! :)

  • Kattpoet

    Skall sägas jag har  haft dyra frisörs produkter och ingen av dem har funkat för mig, tresemme är det enda som får min silka tunna hår att inte bli svinto.

    Innan dess så var det Timotej shampot men det försvann ju. 

  • förlovadflicka
    Bobou skrev 2011-08-02 11:31:12 följande:
    Balsammetoden. Sluta med silikonet!
    Ja, det är också en bra lösning. Körde med det ett tag men min hårbotten klarade inte det. (höll på i ett par månader och gjorde ändå precis som man skulle....) Men håret blev enormt fint så det var lätt värt det, det håller ju i sig sedan :)
  • Hoffsennanen Tottoplex
    Chicita skrev 2011-08-02 07:08:04 följande:
    Låt håret vila så mycket du bara kan. Kan du variera med att sätta upp håret så att inte "riset" syns så är det ett bra alternativ.
    Och när du inte jobbar så låt håret vara... inte tvätta, inte styla ingenting... Låt det bara vara och återhämta sig lite
    Visst har jag dagar då jag inte gör något med håret. Hade jag jobbat på ett lager eller vadsom så hade det fått vara som det är...men lite värre när man jobbar i butik och vill se hyffsat fin ut
    Charmina skrev 2011-08-02 09:12:47 följande:
    Jag rekommenderar inte matolja i håret utan Olivolja!! Matolja har absolut inte samma egenskaper som olivolja har! Runt medelhavet där jag kommer från har man använt sig av detta är flera århundraden. Precis som någon sade tidigare, man dränker in håret i olivolja och sveper in det i en handduk eller tyg och sover med det under natten. Morgonen efter skäljer man ut det med shampoo (tvåla 2-3 gånger för att få ut allt) sedan har du ett glansigt lent och friskt hår :) Bästa tipset som jag kan rekommendera. PS. Oljan kan dessutom vara lite ljummen DS.
    Jag får nog ta och prova detta! Bara att ta schampo några gånger morgonen efter och balsam för att få ut allt? Och hur mycket olja ska man ha i egentligen?
    förlovadflicka skrev 2011-08-02 10:01:40 följande:

    Fast produkterna skyddar aldrig helt, plattar man regelbundet så sliter det jättemycket ändå. Och det är inte bara för värmen, man drar håret emellan två plattor, liksom det sliter bara man sover med huvudet på kudden, tänk då hur mycket detta sliter! Mitt råd är att köpa en riktigt bra lockförstärkande produkt som du sätter i när håret är blött och sedan låter det självtorka. Gärna ett leave in-balsam också :)


    Klippa av håret helt är inte så dumt annars, mitt hår är av väldigt dålig kvalitet tyvärr från födseln (har också självfall och väldigt grov, torra hårstrån, trots att jag använder de bästa produkterna jag kan få tag i och aldrig använder värmeredskap) Jag klippte av till en "tant-kort" frisyr och det var det bästa jag gjort, då kunde man börja vårda de små håren som växte ut direkt och nu är mitt hår mycket finare (+att jag passade bra i den frisyren) Det växte ut på bara tre månader, så det var verkligen värt det! :)


    Har provat att få fram lockarna några gånger och de finns verkligen bara längst ner Har alltid leave-in balsam i. Och nej...SKulle jag få klippa av mig håret skulle det bli jätte jätte kort och nej! Det är jag inte redo att göra. Har nu så långt hår som jag nu kan få... OCh trivs så bra med längden. Men behöver i vilket fall få toppat det...
    Kattpoet skrev 2011-08-02 10:43:14 följande:
    Skall sägas jag har  haft dyra frisörs produkter och ingen av dem har funkat för mig, tresemme är det enda som får min silka tunna hår att inte bli svinto.

    Innan dess så var det Timotej shampot men det försvann ju. 
    Ska använda upp dessa jag har nu så får vi se om de ger någon effekt Har dessutom dubbla inpackningar så kör dem lite då och då
    chabar skrev 2011-08-02 10:57:40 följande:
    Pröva Macadamia Oil deep repairing mask - det gör absolut inget för volymen om man har tunt hår men det blir däremot mjukt och fogligt igen. Har funkat kanon på mina superblonderade skandinaviska småfjun när de är som bråkigast och tovigast. Snällt som ett lamm igen.

    eleven.se/macadamia-natural-oil-deep-repair-m...
    Den låter som en bra grej! läste om en i tidningen med...Kevin Murphy born again mask. Tydligen skall håret se på nytt fött ut
    Bobou skrev 2011-08-02 11:31:12 följande:
    Balsammetoden. Sluta med silikonet!
    Läst om den...men mitt hår blir fett direkt och det är väl den man skall sluta tvätta håret? Eller göra det typ 1 gång i veckan?
  • lundabrud

    Håller med om att silikondroppar gör att håret känns friskt, men tyvärr lurar man bara håret. Silikonet finns kvar och kan inte tvättas ur heller. Tycker själv att det är väl drastiskt med balsammetoden (dvs att sluta helt med schampoo och bara tvätta håret med silikonfritt balsam), men chilla med produkterna och gör inpackningar en gång i veckan. Klipp dig "ofta" (individuellt kanske vad som är ofta, men varannan, var tredje månad iaf) och blek inte håret om du märker att det är så slitet...                                                

Svar på tråden Mitt stackars hår...