Här kommer några recept som är riktigt smarriga
PAJ 1
Ingredienser
Pajskal:
3 dl grahamsmjöl
140 g smör
1/2 msk kallt vatten
1 pajform med löstagbar botten, ca 26 cm i diameter
Fyllning:
1 gurka
150 g rädisor
1 tsk salt
2 dl kesella
200 g philadelphiaost
2 msk riven färsk pepparrot
1 dl finhackad gräslök
4 dl finhackad rucola
200 g skivad gravad lax
200 g skivad kallrökt lax
Gör så här:
1. Blanda grahamsmjöl och smör i en matberedare och kör snabbt ihop till en deg. Tillsätt vatten och kör någon sekund.
2. Tryck ut degen i en pajform i botten och upp på kanterna. Ställ den kallt ca 30 min. Sätt ugnen på 200°.
3. Tryck fast 1 ark aluminiumfolie på degen och gör några lufthål i botten med en gaffel. Grädda mitt i ugnen först 15 min med folie och ytterligare 10 min utan folie. Låt pajskalet svalna.
4. Skala gurkan och dela den på längden. Kärna ur och skär gurkan i tunna skivor. Ansa och skiva rädisorna tunt. Blanda gurka och rädisor i ett durkslag och blanda med salt. Låt stå att rinna av ca 30 min.
5. Blanda kesella, philadelphiaost, pepparrot och gräslök. Bred ut massan i ett jämnt lager i pajskalet. Lägg på finhackad ruccola samt skivor med gravad och rökt lax.
6. Pressa ur så mycket vatten som möjligt ur gurk- och rädisskivorna. Fördela dem ovanpå pajen och strö över lite fina ruccolablad
PAJ 2
Kall laxpaj
4 portioner
Pajskal:
4 skivor kavring (ca 100 g)
25 g smält margarin eller smör
Fyllning:
200 g finstrimlad kallrökt lax
2 hackade hårdkokta ägg
1 avokado i små bitar
en halv liten hackad rödlök
0,5 dl crème fraiche, gärna lätt
1,5 msk majonnäs, gärna lätt
1 tsk pressad citron
salt, peppar
Garnering:
1 burk (50 g) röd caviar
några citronskivor
dillvippa
1. Finfördela kavringen till smulor i matberedare.
2. Blanda väl med det smälta fettet. Tryck ut blandningen i en pajform ca 20 cm i diameter. Ställ formen i kylen.
3. Blanda lax, ägg, avokado och lök med crème fraiche och majonnäs. Smaka av med citron, salt och peppar.
4. Bred fyllningen i pajskalet. Pajen kan gärna stå och mogna några timmar i kylskåpet.
5. Garnera med kaviar, citron och dill
PAJ 3
Gravlaxpaj med romsås
Pajdeg:
3 dl vetemjöl (180 g)
100 g smör
2 msk kallt vatten
Fyllning:
1 1/2 dl hackad gul lök
200 g gravad lax
1 dl hackad dill
3 dl riven ost
2 ägg
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1/2 salt
1 krm svart peppar
Romsås:
3/4 dl majonnäs
3 dl gräddfil
1 knippa gräslök
100 g ishavsrom
1 krm salt
(4-5 personer)
Gör pajdegen. Finfördela smöret i mjölet tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, nagga och låt den vila kallt 30 min. Sätt ugnen på 200 C.
Fräs löken mjuk utan att den får färg ca 5 min. Skär den gravade laxen i små tärningar. Blanda lök, gravlax, dill och ost.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 15 min eller tills det fått fin färg. Blanda under tiden ihop ägg, matlagningsgrädde, salt och peppar. Lägg laxfyllningen i pajskalet och slå över äggblandningen.
Höj ungsvärmen till 250 C. Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 30 min. Rör under tiden ihop ingredienserna till romsåsen.
Servera pajen något avsvalnad med såsen och en sallad.
Smaklig spis!