• Hela

Laxpaj????

Jag letar efter ett recept till en jättegod paj med gravlax. Fyllningen är kall med typ purjo och gräddfil m.m
    Är det någon som har detta recept vpre jag djupt tacksam om ni ville dela med er. Har provat söka på nätet utan att lyckas.

Helena

• Svar på tråden Laxpaj????
  • Melody

Jag har bara ett recept med varmrökt lax, men den är verkligen super god!!
    Hoppas du hittar det du söker!

• Zetiina

Helena:
    Det lät jättegott! Hoppas nån har receptet så jag också kan skriva av det

Melody:
    Vill gärna ha ditt recept också!

• MissRut

Det kanske är det här du tänker på:

LAXPAJ

Pajdeg:
    400 g smör, kallt skuret i kuber,
    10 dl vetemjöl
    4 msk vatten, kallt

Fyllning:
    1 purjolök, skivad
    matfett
    5 dl matlagningsgrädde
    5 ägg
    3 msk dill, hackad
    3 dl prästost, riven
    salt & peppar
    300 g gravad (el rökt) lax, strimlad

Ugn 200 grader

Tillagning:
    Blanda pajdegen och lägg dedn svalt minst 30 minuter.

Fräs purjon utan att bryna den. Koka upp grädden och låt svalna. Vispa äggen med grädden. Tillsätt purjo, dill och ost. Salta och peppra.

Tryck ut pajdegen i en form med löstagbar kant, ca 25 cm i diameter. Förgrädda ca 10 minuter. Låt svalana något. Fördela laxen över botten och slå på äggstanningen. Grädda pajen cirka 40 minuter, se sista 15 minuterna täckta med folie.

• Hela

Här kommer några recept som är riktigt smarriga

PAJ 1
    Ingredienser
    Pajskal:
    3 dl grahamsmjöl
    140 g smör
    1/2 msk kallt vatten
    1 pajform med löstagbar botten, ca 26 cm i diameter

Fyllning:
    1 gurka
    150 g rädisor
    1 tsk salt
    2 dl kesella
    200 g philadelphiaost
    2 msk riven färsk pepparrot
    1 dl finhackad gräslök
    4 dl finhackad rucola
    200 g skivad gravad lax
    200 g skivad kallrökt lax
    Gör så här:
    1. Blanda grahamsmjöl och smör i en matberedare och kör snabbt ihop till en deg. Tillsätt vatten och kör någon sekund.
    2. Tryck ut degen i en pajform i botten och upp på kanterna. Ställ den kallt ca 30 min. Sätt ugnen på 200°.
    3. Tryck fast 1 ark aluminiumfolie på degen och gör några lufthål i botten med en gaffel. Grädda mitt i ugnen först 15 min med folie och ytterligare 10 min utan folie. Låt pajskalet svalna.
    4. Skala gurkan och dela den på längden. Kärna ur och skär gurkan i tunna skivor. Ansa och skiva rädisorna tunt. Blanda gurka och rädisor i ett durkslag och blanda med salt. Låt stå att rinna av ca 30 min.
    5. Blanda kesella, philadelphiaost, pepparrot och gräslök. Bred ut massan i ett jämnt lager i pajskalet. Lägg på finhackad ruccola samt skivor med gravad och rökt lax.
    6. Pressa ur så mycket vatten som möjligt ur gurk- och rädisskivorna. Fördela dem ovanpå pajen och strö över lite fina ruccolablad

PAJ 2
    Kall laxpaj
    4 portioner

Pajskal:
    4 skivor kavring (ca 100 g)
    25 g smält margarin eller smör
    Fyllning:
    200 g finstrimlad kallrökt lax
    2 hackade hårdkokta ägg
    1 avokado i små bitar
    en halv liten hackad rödlök
    0,5 dl crème fraiche, gärna lätt
    1,5 msk majonnäs, gärna lätt
    1 tsk pressad citron
    salt, peppar

Garnering:
    1 burk (50 g) röd caviar
    några citronskivor
    dillvippa

1. Finfördela kavringen till smulor i matberedare.
    2. Blanda väl med det smälta fettet. Tryck ut blandningen i en pajform ca 20 cm i diameter. Ställ formen i kylen.
    3. Blanda lax, ägg, avokado och lök med crème fraiche och majonnäs. Smaka av med citron, salt och peppar.
    4. Bred fyllningen i pajskalet. Pajen kan gärna stå och mogna några timmar i kylskåpet.
    5. Garnera med kaviar, citron och dill

PAJ 3
    Gravlaxpaj med romsås

Pajdeg:
    3 dl vetemjöl (180 g)
    100 g smör
    2 msk kallt vatten
    Fyllning:
    1 1/2 dl hackad gul lök
    200 g gravad lax
    1 dl hackad dill
    3 dl riven ost
    2 ägg
    2 1/2 dl matlagningsgrädde
    1/2 salt
    1 krm svart peppar

Romsås:
    3/4 dl majonnäs
    3 dl gräddfil
    1 knippa gräslök
    100 g ishavsrom
    1 krm salt
    (4-5 personer)

Gör pajdegen. Finfördela smöret i mjölet tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, nagga och låt den vila kallt 30 min. Sätt ugnen på 200 C.
    Fräs löken mjuk utan att den får färg ca 5 min. Skär den gravade laxen i små tärningar. Blanda lök, gravlax, dill och ost.
    Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 15 min eller tills det fått fin färg. Blanda under tiden ihop ägg, matlagningsgrädde, salt och peppar. Lägg laxfyllningen i pajskalet och slå över äggblandningen.
    Höj ungsvärmen till 250 C. Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 30 min. Rör under tiden ihop ingredienserna till romsåsen.
    Servera pajen något avsvalnad med såsen och en sallad.

Smaklig spis!

Svar på tråden Laxpaj????