• bröllop20110702

    Anlita makeup-artist? Tänk er för!

    Hej tjejer! Vill gärna dela med mig av min makeup- upplevelse på min bröllopsdag. Anlitade en tjej som jag först fick en provsminkning och provhårstyling av. Hon gjorde då ett fint jobb. Så kom bröllopsdagen och hon sminkade mig- fruktansvärt!!! Liknande färger ( ville ha en naturlig, klassisk look) men alldeles för tjock eyeliner, rouge som en clown osv.. Hon gjorde mina ögonbryn kålsvarta och tjocka( dom är annars bruna). Tänk er hur man skulle sminkat någon man hatar.. Såg fruktansvärt ut. Försökte rätta till det och kommunicera med henne men hon var helt oförstående och tyckte att hon gjort ett bra jobb!! Håret ska vi inte ens gå in på, söndersprejat och frizzigt--------- jag var tvungen att tvätta bort allt smink och håret och fixa allt själv. Vigseln blev försenad och jag höll på att bryta ihop innan. Mitt tips är att sminka er själva om ni kan eller ta hjälp av en vän. Även om ni gör en provsminkning kan ni inte veta att det blir rätt på bröllopsdagen. Alla gör självklart som dom vill, men tänk er för innan. Önskar er all lycka på er stora dag!

  • Svar på tråden Anlita makeup-artist? Tänk er för!
  • happiness

    Fy vilken hemsk upplevelse, så ska det ju absolut inte vara! Hade hon inte skrivit upp alla produkter ni bestämt att använda på provsminkningen? När jag va på provsminkning skrev tjejen upp exakt nr och namn på alla produkter så det skulle bli exakt samma färger och så på bröllopet. Sen antecknade hon det bli pratat om, tex att jag inte ville ha så mkt färg på kinderna eller liknande. Hade i och för sig en annan tjej som fixade håret men när hon hade fixat en provusättning så skissade hon ner det så hon skulle komma ihåg till bröllopsdagen. Sen hade jag tagit kort både på sminket och håret som de kunde tittat på om de hade behövt friska upp minnet men det behövdes inte. Så det måste ju inte gå åt helvete bara för att man anlitar folk till smink och hår. Oftast så funkar det ju bra.

    Men hur gjorde du med betalning och så? Fick du "reklamera" eller ett lägre pris eller liknande? Hade inte velat lägga en massa pengar på något som inte var som planerat. Lider med dig!

  • förlovadflicka

    Det är precis det här jag känner på mig kommer hända om jag skulle anlita någon, därför sminkar jag mig själv. Det finns alltför många "make up-artister" som ser ut som pandor i ansiktet och inte ens kan sminka sig själva snyggt, varför skulle jag låta dem gå på mig? :S

  • teah

    Liknande hände en kompis till mig. Hon bär inte mycket smink till vardags och ville ha en naturlig look. Provsminkningen helt ok, men på den stora dagen var det som att make-up artisten ville vara säker på att sminket verkligen fastnade eller nåt...hon använde JÄTTEMYCKET av allt. Ok, visst hon ser ju snygg ut, men så tydligt att det är massa smink och inte alls som bruden själv ville ha det...Jag sminkar mig själv...trots att jag inte är superkunnig, men då blir det i alla fall som jag vill ha det utan en massa pengar som går till spillo...

  • ninasjoholm

    Jag jobbar som makeupartist, jag sminkar inte mig själv överdrivet mycket, utan lagom är bäst.

    När det är en brud som ska sminkas är det extra viktigt att varenda detalj blir rätt. Det är brudens dag och bruden ska vara nöjd, allt annat kvittar! En provsminkning är till för att man ska hitta fram till något som bruden trivs med och det är superviktigt att anteckna ALLT! På bröllopsdagen är det viktigt att man har med dessa anteckningar och följer dom steg för steg, samtidigt som bruden tittar i en spegel och godkänner för varje steg. Det är lättare att rätta till direkt efter än att behöva tvätta av och göra om när allt är klart. Jag hade inte betalt om jag inte var nöjd, jobbar hon "vitt" så har du ju rätt att reklamera, det är hennes jobb att göra kunden nöjd när man erbjuder en tjänst.

    Att sminka sig själv är absolut inget jag rekommenderar, ska inte ens göra det själv på min bröllopsdag fast jag är utbildad. Nervositet, känslor, stress är några faktorer som lätt kan få en att bryta ihop och vips så är allt fel och man får göra om, blir ännu mer stressad och allt är kört.

    Sjukt oproffsigt av din makeupartist att strunta i dina åsikter och önskemål. Så får det INTE gå till! 

    Till er andra tjejer som letar efter makeupartister, kolla upp att dom har en ordentlig utbildning och inte bara är "självlärda", kolla deras portfolio och tidigare brudpar, träffas för en provomgång och se till att allt antecknas och att personkemin känns rätt. Minsta lilla tvekan, BYT!

    Lycka till ni andra och hoppas att ingen mer få erfara detta.

  • Iseika
    ninasjoholm skrev 2011-07-29 20:40:41 följande:
    Jag jobbar som makeupartist, jag sminkar inte mig själv överdrivet mycket, utan lagom är bäst.

    När det är en brud som ska sminkas är det extra viktigt att varenda detalj blir rätt. Det är brudens dag och bruden ska vara nöjd, allt annat kvittar! En provsminkning är till för att man ska hitta fram till något som bruden trivs med och det är superviktigt att anteckna ALLT! På bröllopsdagen är det viktigt att man har med dessa anteckningar och följer dom steg för steg, samtidigt som bruden tittar i en spegel och godkänner för varje steg. Det är lättare att rätta till direkt efter än att behöva tvätta av och göra om när allt är klart. Jag hade inte betalt om jag inte var nöjd, jobbar hon "vitt" så har du ju rätt att reklamera, det är hennes jobb att göra kunden nöjd när man erbjuder en tjänst.

    Att sminka sig själv är absolut inget jag rekommenderar, ska inte ens göra det själv på min bröllopsdag fast jag är utbildad. Nervositet, känslor, stress är några faktorer som lätt kan få en att bryta ihop och vips så är allt fel och man får göra om, blir ännu mer stressad och allt är kört.

    Sjukt oproffsigt av din makeupartist att strunta i dina åsikter och önskemål. Så får det INTE gå till! 

    Till er andra tjejer som letar efter makeupartister, kolla upp att dom har en ordentlig utbildning och inte bara är "självlärda", kolla deras portfolio och tidigare brudpar, träffas för en provomgång och se till att allt antecknas och att personkemin känns rätt. Minsta lilla tvekan, BYT!

    Lycka till ni andra och hoppas att ingen mer få erfara detta.
    Tjejen som sminkade mig förklarade att man måste ha en hel del smink, speciellt i grunden, för att det ska kunna hålla hela dagen. Jag vet inte om det är en generell sanning, men 15 timmar efter sminkningen såg det fortfarande precis lika fint ut.
  • ninasjoholm

    Man behöver inte ha jättetjockt lager, visst man har oftast mer än vad man har till vardags, men det handlar främst om vilket underlag man har. det är viktigt att man har en primer och att man har en täckande foundation som täcker utan att se kakig ut, sen ett fixerande puder över. Men som TS hade råkat ut för så behöver man inte överdriva med bryn, rouge, osv..

  • Vickymb

    Fyy vad tråkigt....jag är också make-up artist och har jobbat både med internationella och med många svenska artister i många år innan jag flyttade från Sverige och brudar...jag vet inte hur många och jag kan säga som föregående talare (ninasjoholm) att bruden är viktigast och hennes önskemål är det som gäller fast man som make-up artist inte delar den uppfattningen alla gånger...men det är ju fullständigt skit samma!

    Men jag måste också säga att jag upplever 99 gr av 100 att kunden blir positivt överaskad över ens jobb både på provmake och på den stora dagen.
    Jag hatar att göra make- up direkt på dagen utan prov make...för tidsrummet för att göra om brukar vara ganska litet.

    Fyyyy vad tråkigt med rouge och bryn för är det något som kan bli dominerande så är det just dom två. Men många kunder vill ha helt naturligt och det kan många gånger se lite tråkigt ut....snarare att det inte syns när man tar bilder. Kameran absorberar så otroligt mycket och det sista man vill se ut som är en död fisk. Det är ju trots allt kort man ska se på i hela livet och tycka att man ser fin och vacker ut på.
    Men det finns många sätt att sminka mer utan att det "syns" så man får effekten utan att kunden känner sig översminkad vilket du har gjort i det fallet och det är verkligen såååå tråkigt.
    Och som föregående talare också sa....be om att få se portfolio och tidigare jobb....det finns många skolor och tyvärr behöver det heller inte betyda att bara för att man gått en make-up artist utbildning så är man en duktig make-up artist..tyvärr många vill men har inte känslan och feelingen för att göra ett bra jobb.

    Jag hade önskat att du inte betalat...hon måste veta att hon gjorte ett skitjobb och du var allt annat än nöjd. Vad ska hon göra???.... förstöra frisyren på dig...den var ju dålig från starten så det kunde ju inte bli värre ;)

    Så synd att man upplever det på sin stora dag...men jag hoppas att dagen blev super trots detta smink spektakel =(

  • Iseika
    ninasjoholm skrev 2011-07-30 09:38:58 följande:
    Man behöver inte ha jättetjockt lager, visst man har oftast mer än vad man har till vardags, men det handlar främst om vilket underlag man har. det är viktigt att man har en primer och att man har en täckande foundation som täcker utan att se kakig ut, sen ett fixerande puder över. Men som TS hade råkat ut för så behöver man inte överdriva med bryn, rouge, osv..
    Nej, clowner är aldrig särskilt snyggt Jag funderade mest kring underlaget för jag tyckte från början att det såg lite mycket ut men den känslan försvann rätt snabbt och sminket satt som sagt hela dagen, kvällen och natten.
  • Vickymb
    Iseika skrev 2011-07-30 11:26:48 följande:
    Nej, clowner är aldrig särskilt snyggt Jag funderade mest kring underlaget för jag tyckte från början att det såg lite mycket ut men den känslan försvann rätt snabbt och sminket satt som sagt hela dagen, kvällen och natten.
    En bra bas är grunden till allt om man vill att det ska hålla =)
  • niamh

    Stackars dig, vilken hemsk situation! Tyvärr hände precis samma sak för mig när jag skulle på studentbalen för några år sedan. Provsminkades några veckor innan och det blev superfint, men på själva baldagen gick make-up artisten bananas och struntade i allt vi hade pratat om innan. Istället för en "naturligt osminkad sminkad look" fick jag en alldeles för ljus foundation, jag vet inte hur många lager bronzer & rouge i FEL färger samt en härlig (not) mörklila ögonskugga, från fransarna upp till ögonbrynen. Höll på att börja grina när jag såg mig i spegeln, men hon tyckte minsann att det var toppen. Jag var ju tvungen att tänka på att min make-up var anpassad efter att se bra ut på foton och i mörker... Försökte rädda det så gott jag kunde när jag kom hem, men ser ut som en zombie på alla foton från den kvällen. Så, ja, mitt förtroende för make-up artister är tyvärr begränsat (även om det finns jättemånga gulliga, duktiga och seriösa tjejer). När vi gifter oss nästa år tar jag hjälp av min bästa väns syster som är utbildad m-artist. Vill helst sminka mig själv, men vet också med mig att sminket sitter mycket bättre om man blir sminkad ordentligt. Så en hyfsat närstående känns i alla fall ganska tryggt :)

    Hoppas du kunde njuta av resten av dagen trots den dåliga starten! Kram till dig.

Svar på tråden Anlita makeup-artist? Tänk er för!