• Höstbrud11

Hjälp! Vart hittar jag sånna här trädbitar??

Hej!

Jag fick för mig att jag ville göra en egen tårtställning som ser ut såhär. Men vart tusan ska jag kunna få tag på trädbitarna? Har ringt runt till olika sågar men utan framgång..

Någon som har nån idé, eller kanske ett träd till övers? :)

• Svar på tråden Hjälp! Vart hittar jag sånna här trädbitar??
  • Cicci90
    Höstbrud11 skrev 2011-07-28 15:35:34 följande:
    Hej!

Jag fick för mig att jag ville göra en egen tårtställning som ser ut såhär. Men vart tusan ska jag kunna få tag på trädbitarna? Har ringt runt till olika sågar men utan framgång..

Någon som har nån idé, eller kanske ett träd till övers? :)

Du kanske kan ringa till någon träslöjd på en skola i närheten och fråga om de har någon bit över?
    Eller om du har någon släkting/vän som har egen skog?
  • Nephele

Har ni kanske nån skogsbruksskola i närheten? De kanske har något som ligger och skräpar efter sågövningar... eller har möjlighet att såga till?

• hannahsofia

Kanske kan kolla ute i skogen eller någon liten dunge i närheten? Här nere i skåne beskär och sågar de ner träd lite hipp som happ så det ligger stubbar lite här och var, du kanske har tur och lyckas springa på någon under en mysig skogspromenad? :)

• Kattpoet

Men stubben tillhör markägaren och att ta en stubbe utan lov är stöld.

• hannahsofia

Hör med kommunen direkt då, det är iallafall de som äger marken där jag hittat stubbar. Och de låter sina stubbar ligga ute och förmultna och ha sig, så de kanske låter dig ta en eller två? :)

• nötmix
    Cicci90 skrev 2011-07-28 16:47:48 följande:
    Du kanske kan ringa till någon träslöjd på en skola i närheten och fråga om de har någon bit över?
    Eller om du har någon släkting/vän som har egen skog?
    Skolor brukar aldrig göra sig av med sitt material eftersom budgeten är så tajt. De sparar tom. spillet efter sågning osv. Men prova går ju alltid:)
  • Kattpoet

Kom ihåg att trä kan kåda sig och då blir det inte mumma.

• Mimmie

Var bor du?
    Lättare att hjälpa om man vet ungefär.

Ring till något skogsbolag annars. De kanske kan hjälpa dig.

• MsChevy

Gå till närmaste bonde, fråga om han äger nån skog eller nyligen har tagit ner nåt träd av den storleken du vill ha. Berätta vad du vill ha o erbjud honom en slant för besvär o virke, så ska du nog se att du snart har din tårtställning. Läs dock på lite om förskt virke om hur de kådar ur sig o lacka dom i god tid innan vigseln (inte kul om tårtan smakar lack)

Om du finns i närheten av Mälardalen kan jag säkert fråga farsan om att fixa några såna plattor åt dig, kanske hela ställningen oxå om du vill. Han är superhändig med trä! Storlek och antal?  

• Höstbrud11

Tack för alla tips!

Har kollat lite i skogen när jag varit ute men det finns såklart bara fulare trädstammar å grejer (bor norr om Stockholm).

Har även ringt runt å hört med olika företag men inga verkar ha det jag söker.. Hade tänkt mig 5 st i olika höjd, med en sån bredare platta för tårtorna i olika storlekar. De ska väl passa allt från en rund 20 bitars tårta till en 6-8 bitars.

Kanske blir det en jättedyr historia tillslut så då lönar det sig att ta en vanlig tårtställning istället..

Svar på tråden Hjälp! Vart hittar jag sånna här trädbitar??