• Bettina

    Tärnan respekterar inte våra önskemål

    En liten detalj, dock ej stor men ändå.....

    Vi vill inte ha riskastning på vårt bröllop och har sagt det till min huvudtärna.
    Hon skrattar bara och säger att det ska det visst va, för det hör bröllop till.
    Vi har vid två tillfällen sagt till henne och trodde detta var ur världen...tills vi fick reda på att hon nu knyter 72 st rispåsar till alla gästerna.

    Även min andra tärna har sagt till henne och vägrar vara med och knyta påsar.

    Sen vet jag väl att folk kanske sajälva tar med ris och att det kanske inte är helt oundvikligt....men att gå över huvudet på oss och knyta 72 påsar känns inte så kul.

    Funderar på att be prästen säga att brudparet undanbeder sig riskastning..men då tycker min andra tärna att det är lite elakt....men va fan...vem är elak isåfall.

    Så nu har jag skrivit av mig!!! 

  • Svar på tråden Tärnan respekterar inte våra önskemål
  • Aleta
    pyret och snöflingan skrev 2011-07-27 17:56:42 följande:
    Fåglar kanske inte dör av ris men det sväller i magen på de. VI hade fågelfrön kastning på vårt bröllop vilket var ovanligt, unikt och fortfarande något roande för gästerna och sen får fåglarna något att festa på, på vintern.
    Det finns fåglar som bara lever på ris i stora delar av världen så det kan itne vara särskilt skadligt. 

    Vilken kroppstemperatur har en fågel?
    Prova att lägga några torra riskorn i vatten med den temperaturen, det hinner inte svälla tror jag. Fåglars ämnesomsättning är jättesnabb. 
  • Aleta

    Angående tärnan som vägrar lyssna så blir jag också jättearg.

    Kan ingen fråga henne varför hon tycker att det är så viktigt med riskastning?
    Fråga två är varför hon tycker att hennes åsikt om detta är viktigare än brudparets och hur hon skulle känna det om det var hon som gifte sig och någon gjorde precis tvärt emot.

    Kanske kan den andra tärnan lobba för blomblad (inte säkert man får ha det heller för kyrkan pga skräpigheten).
    Det kanske är de där små påsarna hon syr som är så viktiga?
    Den kan ju fyllas med lite godis också!

    Hoppas någon får henne på bättre tankar. Om det nu är så viktigt för er att inte ha just ris. 

  • Emblas Mamma

    Vad respektlöst! Verkligen..!
    Vi ville inte heller ha ris utan såpbubblor!  Sälvklart finns det ju alltid någon som kastar ändå, men det lilla förstär ju inte bubblorna så mycket som om alla skulle kasta.

    Ville ni ha något annat än ris? Eller inget alls?

    jag tycker verkligen ni ska prata med tärnan ändå, det är bättre att vara ärlig än att smussla med prästen om att han ska säga att ni inte vill ha ris,
    då kommer gästerna troligen bara bli förvirrade om tärnan ändå delar ut rispåsar.
    Det bästa är nog att ni pratar med tärnan! ärlighet varar längst..

    Lycka till!


  • Bettina

    Jag ska prata med tärnan igen.
    Svaret jag får när det gäller riskastningen är "att det ska vara så på bröllop".
    Min andra tärna sa till henne men då svarade hon exakt så här. "Jag skiter i vad hon vill, det ska va ris" 

    Som sagt jag ska prata med henne igen. Lite hårdare ton denna gång

    Hon har inte sytt påsarna själv..

    Vi vill inte ha ris dels för att jag kommer ha ris i hår, bh osv hela kvällen...för hur mycket man än skakar av så finns det där. Sen tycker jag det är finare med bubblor och vi har redan köpt en hel del och det känns som onödiga pengar om 72 pers ändå ska kasta ris.......Kan inte förklara så mycket mer än att jag helt enkelt inte vill ha ris och tycker det ska räcka med den förklaringen.
    Det jag blir mest ledsen för är inte själva riskastningen utan att hon inte bryr sig om vad vi VILL och säger att hon SKITER I VAD VI VILL.

  • Biscuit

    Tycker absolut att du kan säga ifrån ganska hårt. "Jag förstår att du tycker det hör till men vi vill inte ha det på VÅRT bröllop, jag lovar att kasta ris på ditt bröllop".

  • PimPim83

    Den tärnan verkar tro att det är hennes bröllop! Jag fattar inte hur hon kan med att göra så.... Jag hade verkligen poängterat för henne att hon gör er ledsen och besviken genom att inte respektera erat önskemål.

    När jag har varit på bröllop förut så har en "värdinna" eller likanande sagt i kyrkan att brudparet ex inte vill att man ska fotografera i kyrkan då de har en professionell fotograf. Om tärnan vägrar lyssna på er kan ni ju be någon att precis innan ni går in i kyrkan säga att brudparet undanber sig all riskastning och att ni istället har bubblor (eller vad ni nu ska ha). Om tärnan ändå delar ut sina rispåsar tror jag inte att någon kommer att "våga" kasta ris om ni så tydligt har undanbett er det.

  • Emblas Mamma

    Men bara för att hon tycker det hör till så kanske inte ni gör det?
    Jag tycker det är jättefint med ris, men finare med bubblor till just oss :)

    Det tråkigaste är såklart som du säger, att hon vägrar lyssna på er och respektera er önskan!
    Bra om du står på dig!

    Mina tärnor lyssnade definitivt inte på mig, men det handlade om möhippan och inte bröllopet tack och lov!
    Möhippan var det värsta i mitt liv faktiskt och jag grämer mig ännu över hur fult klädd jag fick vara TROTS att jag inte ville vara med på sånt trams. Lite fult är okej, men detta var överdrivet till tusen.
    Tycker det var riktigt synd att dom inte kunde respektera det jag kände. :(


  • durrasflikka

    Om min tärna (efter upprepade förklaringar) hade gjort tvärtom det vi vill så hade jag inte velat ha kvar henne som tärna. Men hur hade ni tänkt göra innan vigseln? För om hon ska vara med dig så kan hon ju inte dela ut rispåsarna och då kan värdarna (eller den som ska stå och ta emot gästerna) dela ut vigselprogram och såpbubblor och bara sätta undan riset så det inte syns? Eller tänkte tärnan springa ut ur kyrkan och dela ut till gästerna på vägen ut?


  • Rollon

    Jag tycker inte att det här är någonting att uppröras över. Ja hon skiter i ert önskemål om att inte få ris kastat men är det hela världen verkligen?! Och jag vet att det är er stora dag osv men är lite ris något att bråka om. Du har väl valt henne som tärna av en anledning, antgaligen för att hon är en god vän. Du har försökt få henne att inse att du inte vill ha ris men hon vägrar ändra inställning. Du kan välja den svåra vägen och riskera att både såra din kompis samt ev förstöra lite av vänskapen. Eller så väljer du den enkla vägen och tar att du får lite ris kastat på dig.

  • durrasflikka
    Rollon skrev 2011-07-28 12:10:40 följande:
    Jag tycker inte att det här är någonting att uppröras över. Ja hon skiter i ert önskemål om att inte få ris kastat men är det hela världen verkligen?! Och jag vet att det är er stora dag osv men är lite ris något att bråka om. Du har väl valt henne som tärna av en anledning, antgaligen för att hon är en god vän. Du har försökt få henne att inse att du inte vill ha ris men hon vägrar ändra inställning. Du kan välja den svåra vägen och riskera att både såra din kompis samt ev förstöra lite av vänskapen. Eller så väljer du den enkla vägen och tar att du får lite ris kastat på dig.
    Jag tycker att det är tärnan som riskerar att såra sin vän i detta fallet. Om det är någon dag då ALLA ska göra exakt så du vill ha det utan att tjafsa så är det väl på ens bröllopsdag? Kan ju vara så att det har varit annat också så att det här blev "droppen". Jag vill inte ha riskastning på mitt bröllop och hoppas att alla respekterar det, tärnor som värdpar som gäster.
  • GeneralElectric

    Föreslå glatt att ris visserligen är vanligt på en del bröllop, men att det egentligen ”ska vara” bröllopskonfekt på traditionella bröllop och att hon gärna får stoppa i lite godis i sina 72 påsar istället för ris.

    Sedan tycker inte jag heller att det är någon fara med lite ris... Vi fick enorma mängder ris kastade på oss, utdelat av väldigt nitiska barn som hade ris i korgar som de lät folk ta ur (på vårt förslag!), och det var förvisso inte direkt behagligt men heller inte så farligt. Men det stämmer att riset hamnar precis överallt...

  • Rollon
    durrasflikka skrev 2011-07-28 12:32:17 följande:
    Jag tycker att det är tärnan som riskerar att såra sin vän i detta fallet. Om det är någon dag då ALLA ska göra exakt så du vill ha det utan att tjafsa så är det väl på ens bröllopsdag? Kan ju vara så att det har varit annat också så att det här blev "droppen". Jag vill inte ha riskastning på mitt bröllop och hoppas att alla respekterar det, tärnor som värdpar som gäster.
    Javisst är det tärnans fel ursprungligen men tydligen inser hon själv inte det, så för tärnans del kommer det vara bruden som sårar och förstör vänskapen. Sedan efter bröllopsdagen när man inser att jorden faktiskt fortsätter snurra kommer brudens andra vänner som undrar varför hon och tärnan inte längre umgås eller inte verkar vara lika såta vänner som innan få förklaringen "hon såg till att folk kastade ris på mig efter vigseln.". 

    Bruden har sagt åt tärnan att låta bli, även andra har sagt åt tärnan att låta bli men hon vägrar ändra inställning alltså finns det som jag tidigare nämnde två sätt. Flera har förespråkat den hårdare vägen där bruden inte ska svälja förtreten utan sätta ned foten, detta innebär emellertid en självklar risk att vänskapen inte blir lika hjärtlig som innan. Visst om bruden tycker att ris är djävulens påfund kan hon resonera så som att det är av största vikt att det ej förekommer på hennes dag eller så väljer hon att låta det passera eftersom det handlar om cirka fem minuter av hela dagen.

    Klart det kan ha förekommit groll innan och att den här lilla grejen får bägaren att rinna över men det är ju endast spekulationer eftersom TS inte nämnt nåt om det.  
  • Bettina

    Nej, ris är inte djävulens påfund och jag kommer att säga till henne en gång till hur vi vill ha det.
    Vi kommer inte att vara ovänner, då hon är min syster och jag inte är långsint. Tyvärr har hon dessa drag att hon sätter sig själv först, vilket hänt många gånger. Man blir besviken och sen rinner det ut i sanden.

    Men är iaf ledsen att hon inte respekterar min vilja. Jag dör inte av att det kommer ris på mig heller även om jag faktiskt inte vill det
    Ville mest skriva av mig för jag var så himla besviken och arg igår när jag skrev inlägget.

    Idag är en ny dag och jag har smält detta lite. Fast med det anser jag inte att det är ok det hon gör

     

  • TheD

    Våra gäster har blivit meddelade om att vi ej vill ha "skitkastning" (som vi kallar det för ;))...

Svar på tråden Tärnan respekterar inte våra önskemål