• Pinkgrape

Staffordshire bullterrier

Vi har nu diskuterat fram och tillbaka... bröllopsresa.. nej, sådant är inget för oss och vi skulle ändå inte komma längre än till Sundsvall (bor i västerbotten). Vi tänker därför lägga pengarna (de få) på vårt hundkonto och ge oss själva en hund under kommande året. Det vi, och vår dotter, allra mest vill ha.

Vi har längre (ca 3-4år) pratat om hund fram och tillbaka och kikat på, läst om och frågat runt om olika raser. Den vi hittills blivit mest förtjusta i och nyfikna på är staffordshire bullterrier.

Har du någon erfarenhet av den rasen som du skulle vilja dela med dig av? Jag skulle uppskatta det :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-26 10:32
    Jag måste tydligen tillägga här att vi INTE valt denna rasen pga utseende eller liknande, även om den är otroligt söt. Vi har funderat fram och tillbaka på våra egenskaper och försökt matcha det med en hundras. Vi har full koll på sådant.
  • Svar på tråden Staffordshire bullterrier
  • Zelmah

www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp

har ingen egen stor erfarenhet av den hundtypen direkt men här står lite om rasen. Det står dock att den inte klarar kyla så bra... kanske inte idealisk i norrbotten då?

här står lite mer, en ägare som skriver tror jag..
    www.hapenidi.se/staffordshire_bull_terrier.htm

verkar vara en tillgiven och snäll ras, bra sällskapshund. Har några bekanta som har en sådan men jag umgås inte med dem så jag känner inte hunden men den verkar vara go.

• Zelmah

sorry västerbotten bodde du ju i!

• Dejli

Känner ett par sådana (en renrasig och en amstaff/pitbull) som är väldigt trevliga och otroligt väluppfostrade, men de har krävt mycket från sina ägare som är väldigt hundvana sedan innan och som fått dessa hundar som omplaceringar. De är psykiskt starka hundar och får de övertaget en enda gång så tar det tredubbla tiden att få tillbaks kommandot. Därmed inte sagt att man på nåt sätt ska kuva dem, då får man en oberäknerlig hund istället, men de behöver en stark och tydlig flockledare så att hunden aldrig behöver tveka på vem som är boss (och som den också kan lita på sköter sitt jobb).

Jag skulle inte skaffa en sådan hund om jag inte hade relativt mycket hundvana, och dessutom var beredd att ta diverse tråkiga fördomar från omgivningen. Jag har egentligen svårt att förstå varför man skaffar hundraser som är avlade för ett syfte och använda dem för ett annat. Denna typen av hund ju är ursprungligen avlad för kamp och historiskt sett är det inte så länge sedan man slutade med det, och jämfört med andra raser är den därmed ganska lättriggad (även om det självklart hänger till mycket stor del på ägaren och uppfostran). Likaväl hade jag aldrig skaffat en husky som ju är en draghund och kräver massor med motion, eller en border collie som sällan mår bra om den inte får använda sin vallinstinkt på ett eller annat sätt.

Varför har ni fastnat för just den här hunden (allmänt menat, inget ont om hunden i sig)? Har ni noga funderat igenom vad ni har för krav på hunden, vad ska ni ha den till, hur mycket tid för motion och hjärngympa har ni tid att lägga? Det är intelligenta och mentalstarka hundar enligt min erfarenhet som kräver mycket stimulans för att inte hitta på tokigheter (vilket såklart gäller många andra raser också).

Om ni ändå väljer en amstaff så skulle jag råda er å det bestämdaste att köpa från en seriös uppfödare med renrasiga hundar där hundarna är mentaltestade. Det finns allt för många puckon som köper sådana här hundar och tar valpar hej vilt utan någon koll på mentaliteten på dem. Tyvärr dras ju många oseriösa människor till amstaff och pitbull, vilket gör att de som faktiskt är seriösa hamnar i skymundan... främja inte den oseriösa aveln.

• BrudiMaj2012

Dejli.. Blev kanske lite fel.. Ts pratar om staffordshire bullterrier, som är en blandning mellan bulldog och terrier från början.. :-P har inte haft en egen staff, men bara träffat på suuperemysiga individer av denna ras.. Sen är det som alltid fråga om uppväxt och uppfostran,.. en barnkär och social liten hund som för övrigt är otroligt söt!

• Dejli

Jag menade självklart staffordshire bullterrier. Säger amstaff av gammal vana, det är liksom lättare att säga :P

• Aleta

Dejli, så klokt sagt om att man ska tänka på vad hunden är avlad för och sedan jämföra med sina egna syften!

Väldigt många som jag känner har skaffat hund efter dess utseende. Jag vet sådana som har varit på vippen att lämna tillbaka eller sälja sin hund, men eftersom man ändå blir fäst vid dem så har de bitit ihop och fortsatt trots att det har varit en stor påfrestning på hela familjen. Hade dessa tänkt efter och letat efter en hund med rätt egenskaper och storlek istället så hade det hela gått mycket lättare.

Sedan är väl Staffordshire bullterrier förbjuden i vissa länder i Europa? Det kan vara bra att veta.

• Pinkgrape

Fast Staff/Staffe är ju ännu enklare än Amstaff att säga tycker jag ;P

Jag kanske skulle skrivit i TS att vi absolut funderat fram och tillbaka många gånger vad vi vill ha ut av en hund osv, men jag tänkte att det kanske framgick när jag skrev att vi funderat i hundbanor 3-4år.

Jag måste dock säga att det låter som att du Dejli, förlåt, pratar om en Amstaff och inte en Staffe i det du skriver. Eller så kanske du inte är så insatt i rasen? Kanske dumt av mig att kasta ut frågan här.

En Staffe är en sällskapshund/familjehund! Den har lååååångt tillbaka används vid hundkamper (som många andra raser som idag inte anses vara kamphundar), men den användes också som brukshund i gruvor och drog saker där, samt som barnvakt. Klart det fortfarande finns de som använder alla möjliga raser till hundkamper fortfarande, det kommer man ju aldrig ifrån. Att man håller fast en ras vid en sak som den avlades till för flera hundra år sedan, men sedan har aveln ändrat riktning, är kanske inte så smart eller speciellt bra. Dagens Staffar har många, många generationer på nacken där deras främsta syfte inte varit hundkamper.

Vi vill ha en hund som inte så stor, men som det kan vara bra med fart i. Vi vill hålla med agility, lydnad, spår, weightpulling (dock inte tväla, bara träna) och dessutom ha en hund som tycker om att vara hemma med sin familj och bara mysa. Hittills har vi fått veta (och upplevt) att Staffen är en perfekt hund för det och att den inte alls kräver stor hundvana innan, eftersom alla hundar och raser är olika och behöver olika uppfostran. Det som däremot är viktigt är att man konsekvent och intresserad, vilket ju behövs oavsett vilken hund eller ras man har.

• Liselotte NYC

Det är mycket att tänka på när man skaffar hund och lätt att tappa bort sig bland alla underbara hundraser.
    Jag rekommenderar att ni besöker http://www.skk.se/ som har massor av råd och tips för hundägande. Sen när ni börjar fundera över en viss ras kan ni kontakta uppfödare via kennelklubben och få mer information för att ta reda på om just den rasen är en bra hund för er.
    Jag kan även tipsa om att gå på utställningar och på så sätt lära sig mer om olika hundar och deras egenskaper.

Viktigast är att ni noga tänker efter före vad ni har för möjligheter och förväntningar för ett hundägande. Måste den vara ensam ibland, behöver den mycket motion/aktivering, är den barnvänlig, mm. Har ni tänkt över det noga innan ni skaffar er hund är förutsättningarna bra för att ni får ett underbart liv med er blivande hund.

Min senaste hund valdes inte på egenskaper utan andra (läs felaktiga) orsaker :) Han är helt underbar och den mest familjekära hund jag haft men vi får jobba rätt bra för att han skall vara en bra och nöjd familjemedlem. Så nästa hund (för det blir fler) kommer att väljas mer noga utifrån egenskaper än från andra premisser.

Lycka till

• Å och D

Jag rekommenderer dig att bli medlem på www.vovve.net, där vimlar det av hundägare (är själv medlem fastän min rottweiler nu är änglahund)

Staffar är inte mina favoriter då många jag träffat varit väldigt hundaggressiva, dessutom färgas jag av att vara malmöbo där de flesta kamphundar ägs av tråkiga ägare med noll hundintresse, så fråga på vovve istället så får du vettiga svar.

• Pinkgrape

Dejli, du kan ju dessutom kika in på Svenska Staffordshire Bullterrier klubben, där det står om hur de jobbat de senaste 100åren med att avla bort kamplusten, men behållit styrkan, och hur bra det gått med den saken.

Eller kanske pratat med lite uppfödare som säger att "Det är en mycket trevlig familjehund som tycker om att vara med överallt.", "De är inte speciellt krävande då det gäller motion. De tycker att det är lika skönt att ligga och mysa i soffan, som att följa med på en motionsrunda. Det är en riktig allroundhund.", "De älskar människor, har ett stort tålamod med barn och går bra med andra hundar och djur. Man behöver ju dock vänja dom redan som små vid andra hundar/djur.", "De är ganska lättlärda, men kan vara lite tjuriga ibland.", "De är familjens clown och man har mycket roligt åt deras upptåg." osv osv osv.

Att de inte tål kyla så bra.. ptja, har man ett täcke på, så brukar de älska att vara ute och leka i snön. Vi har dessutom inte 30 minus i flera månader här, utan både november, december och halva januari och februari brukar det vara kring 10 minus. De kan dessutom simma, vilket är ett plus när vår stuga är på en ö, även om vi kommer använda flytväst. Vi har tidigare kikat på raserna Bullterrier, Bulldog, Fransk bulldog med de har inte riktigt passat av diverse anledningar. Ja, även raser som labrador, spaniel osv. Vi tog under våren en omplaceringshund, en mellanpudel (inte en ras vi hade tänkt oss, men vi gav det en chans), men som hamnade tillbaka hos den tidigare ägaren då hon saknade den och ångrade sig. Ingen av oss har tidigare haft hund själv (vi är 24 & 26år) men båda har hundvana hemifrån föräldrarna och vi är ganska säkra på vad för sorts hund som skulle passa hos oss.

Svar på tråden Staffordshire bullterrier