• flying

    Barnfritt

    Först och främst. Jag älskar barn och vill snart också ha egna.  Till saken, jag blir gift om två veckor och vi hade beslutat oss för att ha en barnfri bröllopsfest.  Först blev jag nästan ovän med min syster, på grund av detta.  Det blir i alla fall så att hennes dotter följer med, till störst del för att hon ska vara min brudnäbb och de bor lång borta. Nu har en väninna sagt att de också har problem med barnvakt och vet inte riktigt hur de ska lösa det.  Det är ju svårt att säga nej till en när man sagt ja till en annan…  Så vill ju alla andra som har barn också ta med… Bara lite frustrerad och var tvungen att skriva av mig.

  • Svar på tråden Barnfritt
  • Aniara4

    Förstår att du blir frustrerad när folk inte kan lösa sina egna barnvaktsproblem. Jag inser att vi har haft tur, för ingen har haft några som helst kommentarer till vårt barnfria bröllop. De flesta verkar snarast tycka det är skönt att få umgås ostört med vuxna en hel kväll.

  • Pinkgrape

    Jag kan förstå er som vill ha barnfritt och jag kan förstå föräldrarna som har svårt att ordna barnvakt. Något jag dock har svårt för, är hur hysteriska endel blir över en sådan sak (jag menar från båda hållen). Hoppas ni får en bra kväll, med eller utan barn, det är väl ändå det som är huvudsaken :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • flying
    Pinkgrape skrev 2011-07-25 20:34:10 följande:
    Jag kan förstå er som vill ha barnfritt och jag kan förstå föräldrarna som har svårt att ordna barnvakt. Något jag dock har svårt för, är hur hysteriska endel blir över en sådan sak (jag menar från båda hållen). Hoppas ni får en bra kväll, med eller utan barn, det är väl ändå det som är huvudsaken :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Självklart har du rätt. Problemet ligger mer i att det är svårt att säga ja till någon och nej till andra, när det står barnfritt i inbjudningen. Men du har också rätt i at vi nog blir lite för hysteriska... Stress och nerverna som börjar spella in tror jag
  • litenkaka
    flying skrev 2011-07-25 21:45:21 följande:
    Självklart har du rätt. Problemet ligger mer i att det är svårt att säga ja till någon och nej till andra, när det står barnfritt i inbjudningen. Men du har också rätt i at vi nog blir lite för hysteriska... Stress och nerverna som börjar spella in tror jag
    Fast nu handlade det väl inte om någon som inte VILL lämna bort sina barn? Om de har problem att komma utan barn pga barnvakt och ni verkligen vill ha dem på bröllopet så är det väl ett ganska enkelt beslut?
  • Pinkgrape
    flying skrev 2011-07-25 21:45:21 följande:
    Självklart har du rätt. Problemet ligger mer i att det är svårt att säga ja till någon och nej till andra, när det står barnfritt i inbjudningen. Men du har också rätt i at vi nog blir lite för hysteriska... Stress och nerverna som börjar spella in tror jag
    Jag förstår er till 100%, klart det är en svår sak. Hade jag också tyckt. Jag kan dock också förstå dom till 100%. Hur mycket man än försöker, så är det ibland helt omöjligt med barnvakt, tyvärr.
    litenkaka skrev 2011-07-25 22:02:03 följande:
    Fast nu handlade det väl inte om någon som inte VILL lämna bort sina barn? Om de har problem att komma utan barn pga barnvakt och ni verkligen vill ha dem på bröllopet så är det väl ett ganska enkelt beslut?
    Precis vad jag tänker också. Det är en sak om man resonerar som så att "Jag tänker då minsann ta med mina barn, barnfritt, ett sånt dåligt påhitt" och "Åh, nej, vi hittar ingen barnvakt, men vill gärna komma." Lite lättare att ha överseende med den saken och då behöver man inte heller oroa sig över vad man ska säga till andra kan jag tycka. Man säger helt enkelt som det är, "Ja, det är fortfarande barnfritt, men de kunde absolut inte hitta en barnvakt och vi ville ändå att de skulle kunna komma." Något som jag tycker att övriga borde ha förståelse för.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Aniara4

    Tyvärr är det ju så att barn inte alltid kan vara med överallt, det måste ju finnas fler tillfällen när man behöver barnvakt. Hittar man absolut ingen finns ju också alternativet att den i paret som känner brudparet (bäst) går och den andre stannar hemma. Men är det en helt ensamstående förälder utan socialt kontaktnät och utan pengar att anlita en barnvaktsfirma kanske man kan tänka sig att göra ett undantag.

  • Tessann

    Vi hade barnfritt.. vi planerade tom in det så att våra barn sen tidigare förhållanden var hos sin andre förälder.
    Våran lilla gemensamma (15mån) var med ca 40min innan det var läggdags för henne. Alla våra barnvakter var ju med på festen :)


    Det som blev lite fel var att sambons bror (ensamstående och bor 60mil bort) hade inte kunnat komma om han inte fått ta med sig barnet (5år) så det fick ju givetvis gå.


    Men då ett annat par dom for direkt efter maten för dom hade inte barnvakt längre än då.. då kändes det ju lite dumt, de hade ju inte ens sagt nåt att de inte fått barnvakt.. men men..

  • Bettina

    Vi hade också satt barnfritt på vår fest..eller rättare sagt en åldersgräns på 15 år. 
    3 av våra egna barn är under 15 år och de ska inte va med på festen.

    Sen kommer det ett par och frågar om deras 1 1/2 åring inte ska kunna få va med för de har ingen barnvakt. Ett långt brev om att de förstod vår situation osv osv...men om vi inte kunde göra ett undantag "för det vore ju så tråkigt att inte kunna komma på festen".......varför ge oss dåligt SAMVETE när vi i inbjudan skrivit hur vi önskat vår dag. OCH om jag tummar där, så kommer det fler som också inte kan få barnvakt...och vad säger vi DÅ??? 

    Om vi får barnvakt som har tre killar tätt och bråkar en del...när hela hans och min släkt är på bröllopsfest så kan nog de andra också ordna barnvakt om de vill.

    Nu fick vi vänlig säga att vi vill ha barnfritt och att inte ens våra egna tre är med..dessutom fick vi ordna barnvakt till näbben som inte ens bor i vår stad.

    Vi vill inte ha med en snart två åring som tröttnar på att sitta still vid middagen efter bara 10 min. De orkar inte sitta tysta och stilla i så många timmar. INGET ONT OM BARN..jag älskar barn, därav 5 egna och 3 bonus

    Det slutade med att de surade och sa att en av dem får stanna hemma...men gissa vad som hänt...jo, de har fått barnvakt så båda kan komma...sim sala bim. 

  • Bettina

    Skulle dessutom kännas väldigt elakt mot mina egna barn att ta dit andras barn men inte dom i såfall.
    Det jag menar är att JAG fick så dåligt samvete och mådde dåligt över att behöva säga nej.

    Tycker inte att man ska fråga om det verkligen inte krisar sig.
    Detta paret hade flera månader på sig att skaffa en barnvakt 

  • MalinMattias

    Inga barn är bjudna på vårt bröllop heller, och det kommer inte godkännas några undantag. Håller med dig Bettina, varför ge brudparet dåligt samvete? Lös problemet helt enkelt, antingen genom att stanna hemma eller fixa barnvakt.

Svar på tråden Barnfritt