• lillabjörn

Jobbigt med bordsplacering?

Hej! :)

Jag och min blivande är just klara med vår bordsplacering för vårt bröllop som sker snart. Yeppieee!

Vi tyckte det var ganska svårt att göra det, men vill ändå inte ha "fri" placering, utan har en tanke som vi tror kommer bli optimalt trevlig och rolig för både oss och övriga gäster.

Vår nuvarande placering var vi väldigt väldigt nöjda med.. Tills jag började titta på den igen, och jag tycker att man ganske tydligt ser hur vi tänkt; bästa vänner väldigt nära oss och "satellit-gäster" på bordsändarna.

Alla kan ju inte sitta lika nära oss... ;) Jag som har ganska många riktigt nära vänner, funderar nu om det finns en risk att våra gäster kommer att ta illa upp och känna sig förfördelade, om de hamnar längst bort osv?

Hur har ni andra tänkt? Nojjar jag bara? Alla gäster är ju egentligen lika viktiga och underbara, men ni kanske förstår vad jag menar ändå?

:S

• Svar på tråden Jobbigt med bordsplacering?
  • förlovadflicka

Förstår vad du menar, vi tänker tex sätta våra syskon närmst oss och kompisar längst bort. Men de måste ju fatta att alla inte kan sitta nära brudparet, man är ju priviligerad bara man är bjuden faktiskt, då har ju brudparet tänkt på en och de vet att de är omtyckta och önskade :)

• Pinkgrape

Vi har inte riktigt börjat med bordsplaceringen ännu, men  ska ta itu med det under veckan och därför snurrar ju tankarna om det ganska ordentligt nu. Jag är jätterädd för att dela upp gästerna i grupperingar alltför mycket. Jag vill gärna att det ska sitta väldigt blandat. Vi har 54 gäster och det är föräldrar, mor- och farföräldrar, syskon med respektive, fastrar/mostrar/farbröder med respektive, kusiner med respektive och vänner med respektive. Vi har ett fåtal singlar också i de kategorierna. Jag vill inte klumpa ihop släkten för sig och vänner för sig. Inom släkten och bland vännerna, så har vi inte heller vissa som vi står närmare än andra faktiskt. De som står oss allra närmast (förutom föräldrar/syskon) är de i brudföljet och de kommer sitta närmast oss. Bland de övriga gästerna vet jag inte alls hur vi ska placera dom, då jag vill mixa upp. Vi kommer förmodligen sitta kring runda bord och inte ha långbord och det ger ju fördelen att ingen behöver sitta "på kanten" och längst bort.

Jag tycker dock att om ni känner er nöjda över placeringen, så kanske ni ska låta den vara? Inte reflektera så mycket över det. Det är ju som du säger, alla kan ju inte sitta närmast er och det tror jag alla förstår att ni väljer att placera de som står er närmast nära er och övriga längre ifrån. Är inte det ganska vanlig placering på bröllop?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Niini

Varför skulle man känna sig stött för att man hamnat på ändan. Man är en av få som faktiskt får dele er dag :)

• bruden

Vi har använt oss av devisen: närmast våra hjärtan, närmast oss vid vår bordsplacering. Så ju närmare vänner desto närmare oss.  Vi har runda bord som står "på rad" två och två eftersom lokalen är lite längre än den är bred. Vårt bord, honnörsbordet, är dock avlångt så att vi slipper sitta med ryggen mot någon

• Chicita

Vi ställde till det ordentligt för oss med bordsplaceringen. Men i slutänden blev det nog ändå för det bästa.

Eftersom vi har tema medeltid, så kunde gästerna välja klädkod Adel, borgare, bönder eller vanlig klädsel.
    Och så skrev vi att klädseln påverkade bordsplaceringen.

Så alla som valt adel sitter närmast oss och dom som valt borgare kommer sen, osv.
    Vi har tre tungor som går ut från honnörsbordet så det enda vi ska bestämma nu är om vi verkligen ska dela upp "bönderna" och de vanligt klädda på alla tre tungorna eller om bönderna får sitta längst ut på två av tungorna och de vanligt klädda längst ut på den tredje (som då blir ett bord längre).

Men det här har gjort att de som är mest ivriga över att hjälpa oss förgylla vår dag (adel och borgare) kommer närmast oss även om det kanske är jobbarkompisar, medans äldre släktingar som vi inte har så mycket att göra med annars kommer längre ifrån. Och det kändes bra pga att vi inte ville göra de vi umgicks med ofta ledsna genom att ge dom dålig plats bara för att en släkting som vi aldrig träffar annars skulle få en bra plats...  

• hysch

Vi var på bröllop i helgen och hamnade lite vid ett sådant bord, dvs vi satt med folk som inte står brudparet sådär jättenära. Grejen är att vi inte är särkilt nära vänner med brudparet, vi ses mest på fester och tillställningar genom andra vänner. Vi var jätteglada över att vi blev bjudna, och inte det minsta besvärade av bordsplaceringen! Vi har full förståelse för att de vill ha sina nära vänner och sin familj närmast, det är bara kul att man får vara med fast man inte är jättenära vänner :)

• lillabjörn

Tack för alla hjälpsamma svar!

OK, min oro har lättat lite nu efter att ha läst era kommentarer. Det sista man vill är ju att bröllopet ska bli en påminnare om vilken plats man har i brudparets hjärtan, men jag förstår nu när jag läser era svar att det sista man tänker på är sådant.

• bumbibjörn

Fick lite ångest när jag läste... Vi har icke traditionell bordsplacering o har kämpat med att få till det bra och trodde att vi hade något på gång. Har dock inte tänkt på ha dem som står oss närmast närmast oss. Bör kanske se över det igen... Men om ni är nöjda varför inte köra så, är toksvårt att ta hänsyn till alla!

• rotorp

Vi har gjort vårt bord som ett "E" Där vi har placerat resterande syskon som inte är brudfölje vid mitten tungan. Och resten har vi placerat lite som vi själva kände för.
    Sen tänkte vi så att. det är ju bara under middagen dem sitter som bordsplaceringen är. Sen kommer ju alla röra sig runt som dem vill.

• Aleta

Vi brydde oss inte om det där med närmast brudparet, vi tänkte bara på hur folk passade ihop med intressen, personligheter, evt. språk osv.

Jag har aldrig känt mig stött på ett bröllop över placeringen (är i och för sig inte lättstött) och har ändå varit på ganska många och blivit placerad både här och där.

• toastmadame80

Tänk inte för mycket, några måste helt enkelt sitta längst bort och inte tar man väl illa vid sig för det! Det första man tänker är sitter jag brevid någon jag känner??? Det är ju det viktigaste... Vi gjorde så här. Parade ihop två & två,  par såklart & sen kompisar, släkt, sen satte vi ihop 2 par som kan tänkas ha kul ihop. Sen satte vi ut alla huller om buller, då vet man att dom 4 vid bordet har trevligt ihop. Sen singlarna satte vi ihop i en fyra och placerade ut dom med en annan 4:a som dom kände sig bekanta med! Herregud vad jag är dålig på att föeklara?! Förstår ni? Det gjorde iaf det hela lättare för oss! 

Det jag skulle komma fram till var att allt blir bra så länge man har någon vid bordet man trivs med...

Lycka till & njut av planeringen!
    Skrattande 

Svar på tråden Jobbigt med bordsplacering?