• Guffi

Vad gör gästerna vid vår fotografering?

Hej alla!

Vad ska era gäster göra under tiden mellan vigseln och middagens/festens början?
    Har nog tänkt mig, och antar att det är så det brukar gå till, att vi åker bort en bit för att fotograferas efter vigseln. Vi har en otroligt vacker bokskog bakom knuten om kyrkan och då vi gifter oss den 5 maj nästa år så lär den i vanlig ordning visa sig från sin bästa sida :)

Middagen och festen kommer sedan vara i församlingshemmet som ligger granne med kyrkan, så det kommer ju inte ta nån tid för gästena att ta sig från kyrkan och dit.

Så vad sysselsätter man dem med under tiden??

Vad har ni för planer kring detta??

• Svar på tråden Vad gör gästerna vid vår fotografering?
  • lunagarden

Vi fotograferade oss innan vigseln under 2 timmar för att kunna fira med våra gäster direkt efter vigseln

• teah

En tipsrunda med frågor om brudparet  kanske? Lite mingeldricka?

• 2011bröllop

Vi kommer att fota oss en i en halv timme  efter vigseln , o under tiden får gästerna lite att dricka  o ostbricka o det blir tipspromenad om oss  Vi har valt att endast fota oss en halv timme den dagen för att  vi inte tycker att gästerna ska ska få vänta  sååå länge.
    Sen har vi bokat tid till fotograf  på tisdagen igen för att hoppa i våara kläder igen o ta massor med foto.  O på så sett så förlänger man  ju sin " dag " med

• SaJo1981

vi gifte oss igår och vi fotades efter kyrkan, var borta en timme ungefär ch under tiden fick våra gäster gå en tipspromenad med frågor om oss och så fick dom lite bål och så.....sen gillar dom flesta att få mingla lite=)

• Guffi

Har ni några tips på vilka frågor man kan ha på tipspromenaden? :)

• Chicita

Vi kommer att ta fotograferingen innan vigseln.

Varken jag eller min blivande är såna som sparar på tårflödet, så även om sminket håller så kommer jag ha rödsprängda ögon och röd rinnande näsa efteråt. Och så vill jag inte se ut på mina kort Oskyldig

Men det här är ju en sån där typisk "det är ert bröllop - gör som ni vill" - grej Flört
    Om ni kör en tipspromenad så skulle jag nog göra en som det inte finns rätta svar på, eller så många att det inte går att välja ett svar.
    Och sen förkunnar ni alla vinnare av tipspromenaden och tar brudskålen. På så sätt så behöver inget rättas...

Vi har en tipspromenad som vi tänkte skicka ut folk på mellan efterrätten och kaffe / tårta. Så cateringfirman hinner röja av borden och ta med sitt porslin. Kaffet kör vi på lokalens porslin. Så det är inget som vi behöver stressa med liksom...
    Den tipspromenaden är superknasig.
    Typ "Per gräver ett dike, hur djupt är diket?"
    1: nån meter eller så
    X: ok ok... två meter då
    3: tre meter, men sen gräver jag fan inget mer...

Det finns en svarsmall med rätta svar. Dock är det ju inte "rätt" i den bemärkelsen. Men vi tänkte rätta ändå, eller sätta nån på att rätta snarare...

• Aleta

Ett litet tips från en som har provat både att fota innan och efter vigseln (jag har varit gift en gång tidigare).

Det är otroligt mycket lugnare att ta korten före vigseln tycker jag. Då kan man avsätta ett par timmar i lugn och ro och hinna ta lite kul kort + att smink och hår är jättefina.
    När jag gifte mig andra gången tog vi foton efter vigseln, men jag kände mig bara stressad över att alla gäster fick vänta på oss. I efterhand så önskar jag att vi hade tagit lite kort innan vigseln och sedan lagt typ en halvtimme på lite familjekort efter vigseln.

Det är självklart upp till er hur ni vill göra, men eftersom jag antar att det är första gången för dig så kan det ju vara bra med lite tips.

På ett bröllop där jag var gäst och brudparet var borta på en lååååååååååååång fotografering så hade de fixat en fotograf som satt och tog kort på gästerna, man fick gå dit i par eller grupper och ta kort på sig själv till deras album. Oavsett tipspromenader och mingel osv, så är det faktiskt tråkigt att vänta på brudparet i en till två timmar. När de väl kommer så ska det ju dessutom ofta minglas igen i minst en halvtimme (brudskål osv).
    Jag har varit på ganska många bröllop (drygt 30st) och det allra vanligaste har faktiskt varit att brudparet fotograferar sig ensamma före vigseln och sedan tar några bilder med föräldrar och syskon osv, direkt efter kyrkan och gratulationerna.

Om gästerna bor i närheten (och man ska ha en lång fotografering) kan man istället säga att det är en paus till klockan xx:xx (när man nu kommer tillbaka) så kan de gå till sina rum och vila eller göra vad de har lust till. 

• Guffi
    Chicita skrev 2011-07-26 20:27:49 följande:
    Vi kommer att ta fotograferingen innan vigseln.

Varken jag eller min blivande är såna som sparar på tårflödet, så även om sminket håller så kommer jag ha rödsprängda ögon och röd rinnande näsa efteråt. Och så vill jag inte se ut på mina kort Oskyldig

Men det här är ju en sån där typisk "det är ert bröllop - gör som ni vill" - grej Flört
    Om ni kör en tipspromenad så skulle jag nog göra en som det inte finns rätta svar på, eller så många att det inte går att välja ett svar.
    Och sen förkunnar ni alla vinnare av tipspromenaden och tar brudskålen. På så sätt så behöver inget rättas...

Vi har en tipspromenad som vi tänkte skicka ut folk på mellan efterrätten och kaffe / tårta. Så cateringfirman hinner röja av borden och ta med sitt porslin. Kaffet kör vi på lokalens porslin. Så det är inget som vi behöver stressa med liksom...
    Den tipspromenaden är superknasig.
    Typ "Per gräver ett dike, hur djupt är diket?"
    1: nån meter eller så
    X: ok ok... två meter då
    3: tre meter, men sen gräver jag fan inget mer...

Det finns en svarsmall med rätta svar. Dock är det ju inte "rätt" i den bemärkelsen. Men vi tänkte rätta ändå, eller sätta nån på att rätta snarare...
    Ja, vi (eller kanske mest jag..) gråter för allt och ingenting så det kan kanske vara en bra idé att ta kort innan..
    Aleta, det är ju det jag är rädd för i så fall, att gästerna ska behöva vänta en hel evighet på oss.. Festen ska vi som sagt ha tvärs över gatan bara så det är väl egentligen bara att samla alla och gå dit och sen sätta igång med mat och allt... Jag har inte valt klänning än så beroende på vad det blir för nån så får jag kanske byta om till festen och då kan det ju vara bra att bjuda på nån typ av fördrink iaf... :)

Tipspromenad går ju också att ha mellan maten och tårtan, så att alla får en chans att sträcka på benen. Tack för era svar! Fortsätt gärna att komma med idéer och tips! :)
  • Aleta
    Guffi skrev 2011-07-28 21:05:22 följande:
    Ja, vi (eller kanske mest jag..) gråter för allt och ingenting så det kan kanske vara en bra idé att ta kort innan..
    Aleta, det är ju det jag är rädd för i så fall, att gästerna ska behöva vänta en hel evighet på oss.. Festen ska vi som sagt ha tvärs över gatan bara så det är väl egentligen bara att samla alla och gå dit och sen sätta igång med mat och allt... Jag har inte valt klänning än så beroende på vad det blir för nån så får jag kanske byta om till festen och då kan det ju vara bra att bjuda på nån typ av fördrink iaf... :)

Tipspromenad går ju också att ha mellan maten och tårtan, så att alla får en chans att sträcka på benen. Tack för era svar! Fortsätt gärna att komma med idéer och tips! :)
    Ja, för min del hade fotografering före varit absolut bäst.
    Jag tänkte bara på alla gäster och längtade till dem under vår fotografering, många hade rest långt för vår skull och vissa hade jag inte träffat på länge.  

Jag hade gärna tagit lite roliga, annorlunda bilder, men gästerna och festen var mycket viktigare för mig. 
  • ClaraH

Vi fotograferar oss före vigseln, jag skulle inte vilja stressa med det efter vigseln, då vi inte vill att gästerna ska vänta på oss. Jag har aldrig varit med om att brudparet fotar sig efter vigseln på de bröllop jag varit gäst, så jag har inga egna erfarenheter av det. Men vi ska fota gästerna innan vigseln (eller rättare sagt så delar vi upp det i innan vigsel, efter vigseln och efter middagen) så det är ju en bra aktivitet ni kan ta efter vigseln. Gästerna kanske kan få ett uppdrag under minglet att i olika grupper komma på t.ex. en sång som de ska framföra under middagen, borde ta lite tid. De kanske kan skriva något till er, t.ex. vad de tror om er om tio år etc. och stoppa i ett kuvert ni ska öppna om några år (en idé ni kanske kan utveckla lite)... Gästbok kanske är lite tidigt på dagen för eftersom festen inte varit ännu.

När det gäller tipspromenadsfrågor kan man ha frågor om hur ni träffades, förlovade år, egenheter hos varandra etc.

Förutom dryck att bjuda på bör ni nog ha lite matigare snittar om det skulle dra ut på tiden innan ni dyker upp. Om det är varmt ute så tänk på att ha vatten till gästerna också.

• Vi2alltid

Jag förstår om ni vill fotas efter vigseln, det gjorde vi med.

Men några tips från en som även varit gäst på många bröllop där brudparet fotades efter vigseln:
    Att vänta som gäst ett tag är faktiskt inte så farligt! Men det krävs att planeringen är bra. Ni bör inte vara borta mer än 1,5 timme. Och jag rekommenderar att ni har något för gästerna att sysselsätta sig med, tex tipspromenad, lite att dricka och något lätt att äta. Sen en sak till att tänka på är att de finns någonstans för dem att SITTA! Den enda gången jag tyckte att det var jobbigt att vänta var när vi fick vänta utomhus på någon slags dansbana och det fanns verkligen ingenstans att slå sig ner! Jo, om jag gick in i festlokalen där ingen annan var, och hur kul är det?!?!!?

• Aleta

Jag håller med om att det behövs någonstans att sitta, det är jättejobbigt att stå och man sätter sig ju inte på golvet eller gräset i finkläderna...

• fru2011kanske

Vi kommer fotas både före och efter vigseln. Våra gäster kommer få dricka och matigare snittar under tiden. Det kommer finnas någon typ av aktivitet, typ tipspromend med frågor om gästerna och oss, så att frågorna blir konversationsöppnare.

• epeb

Min erfarenhet av bröllop är att man alltid  får vänta rätt länge på brudparet oavsett om de fotas innan eller efter vigseln, jag har varit med om att få vänta både en och två timmar på brudparet fast de inte fotats efter vigseln. Det vitkigaste tycker jag är att det finns något att tugga på, och som andra sagt, tipsrunda eller något sådant. 

Vi kommer fota oss efter, för min m2b kommer inte se mig något innan vigseln :)
    under tiden kommer det finas snittar, välkomstdricka, och tipsrunda, + att det är en jäättestor gård som vi kommer vara på, sen när vi kommer är det riskastning och brudskål, sen kommer gästerna få lite information och sen går vi direkt in och börjar med förrätten :)

Vi kommer inte ha någon "mottagning" direkt utanför kyrkan utan kommer gå med en gång till fotograferingen också har vi alla kramar osv när vi kommer tillbaka :)
    Vi har räknat med att fotograferas i ca en timme. :)

• SaJo1981

Vi hade frågor om oss i tipspromenaden, våra föräldrar och syskon hade gjortalla frågor! Det blev inte alls stressigt på vårt bröllop, vi tog det jur lugnt som helst under fotograferingen ändå sa mamma att det gick för fort medans vi var borta haha :) Alla gäster gick tipspromenad, fick bål och annat att dricka och fick mnglat runt lite innan vi kom, helt perfekt! Dessutom om vi jade fotats innan hade det fått bli i ösregn men istället hann det spricka upp och bli jätte fint väder:)

• Guffi

Tack för alla svar! Ni som fotats innan vigseln, hur gjorde ni med ringarna då?? Var också nåt som slog mig nu att jag kommer ju inte ha vigselringen på mig då... Eller gjorde ni en "fuling" och hade dem på er ändå?

Jisses vad mkt det är att tänka på... ! ;)

• lunagarden
    Guffi skrev 2011-07-29 22:50:26 följande:
    Tack för alla svar! Ni som fotats innan vigseln, hur gjorde ni med ringarna då?? Var också nåt som slog mig nu att jag kommer ju inte ha vigselringen på mig då... Eller gjorde ni en "fuling" och hade dem på er ändå?

Jisses vad mkt det är att tänka på... ! ;)
    Ringarna var på under fotograferingen, givetvis, sen åkte de av igen
  • Aleta

Prova ringarna gör man ju ändå innan, så då kan man ju prova dem under fotograferingen också.

Svar på tråden Vad gör gästerna vid vår fotografering?