• AnnaJacob

Slipp onda fötter!!

Detta kanske är ett tips som många känner till, men jag hade aldrig hört om det innan, och tycker att det är super. Om man smörjer in sina fötter med smärtlindrande kräm innan man tar på sig skorna, så får man inte ont i fötterna. Blir det en lång dag och natt så kan man behöva smörja in dem igen, men det är väl det man har tärnor till!?..=)

Jag har provat, var nämligen lite rädd för att jag skulle tappa all känsel i fötterna, men det kändes som vanligt, bara ingen smärta!! =)

• Svar på tråden Slipp onda fötter!!
  • AnnaJacob
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-07-23 00:25:18 följande:
    Tack för tipset TS! 
    Sen till er som inte uppskattade tipset, man måste inte använda det!
    Jag vill rekommendera de plåstrena som har sån gelé! Kanske är Schools eller vad det heter som gör dem? Bästa skavsårs plåstrena! 
    =)
    Jag har inte provat de plåster från schools, men jag tycker annars att compeed är bra. Hade tänkt köpa sådanna och ha i min "första hjälpen" korg på toaletten, men jag ska helt klart prova dem från Schools! Det finns ju inget värre än ont i fötterna!
  • bruden

Smärta är ju kroppens signaler och sätt att tala om att något är fel. Om man nu köpt skor som man måste bedöva fötterna för att kunan gå i så kanske man istället ska lägga lite pengar på att hitta bekväma skor som man INTE får ont i fötterna av. Om man bedövar smärtan och fortsätter att gå kan det få ganska illa konsekvenser. Fastän det är en engångsföreteelse så är det ju ändå flera timmar det handlar om.

• Chicita

Jag har extrema problem med mina fötter.
    Speciellt den vänstra som jag har opererat tre ggr och där det har "läckt ut" benmärg i foten som sätter sig som små pelare mellan fotbenen.
    Detta betyder att när jag belastar foten fel, trampar snett eller liknande så "bryter jag foten" när dom där små känsliga pelarna går av...

Jag skulle trots detta aldrig i livet smörja fötterna med lokalbedövande ("smärtlindrande") salva.

Nu är det inte smärtlindring av mina fötter, men samma princip, som gör att jag totalt backar för det här förslaget.
    Jag har överrörliga leder, och min vänstra axel satt så lös innan operationerna att den gick ur led när jag förde golvmoppen i ett åttformat mönster. Och sen klickade den tillbaka under slutet av 8:an...
    För att kunna jobba så smorde jag med sån salva. För "då gjorde det ju inte ont". Jag visste ju vad som gjorde ont och vad det berodde på. Det var när jag lyfte armen för högt, sträckte mig för långt mm...
    Istället för att undvika detta och anpassa mig efter min smärta och kanske lämna ut hotellnycklarna med höger arm istället, så bedövade jag alltså.
    Nu riskerar jag en tredje operation bara för att jag inte lyssnade på kroppen och försökte dölja det som var fel.

Jag vet att foten är känsligare än vad vi tror. Och att när du får ont i fötterna så beror det på att något är fel.
    Det kan vara microfrakturer i fotbenen (inte ovanligt) och om du smärtlindrar och alltså döljer dom problemen så kan du få skador för livet. Microfrakturer kan man få av för höga klackar, eller fel stöd under fotvalvet och för hög belastning på trampdynan. Dvs obekväma högklackade skor...
    Ha dom supersnygga obekväma skorna i kyrkan och under middagen (skorna syns ju när man sitter ner. Men det gör ju inte så ont att bara sitta med skorna på) men byt till dansen sen och ta ett par riktigt bekväma skor då istället. Och hoppa över det där med smärtlindringen.

• 1700tal

Hmm.. Låter lite läskigt. Då känner man ju inte när man får blåsor och när huden går sönder. För det gör den på mig och att då bedöva så jag kan "gå vidare" en hel kväll, huuu så mina fötter skulle se ut dagen efter! Skulle nog inte kunna gå på en vecka..

Själv ville jag inte kompensera med att ha skor som ser ut som brudskor och jag ville ha lite klack. Satsar därför på dansskor. Nu har mina kommit av modell särskilt anpassade för känsliga fötter, helt invändigt klädd i skinn och med fjädrande mjuk mockasula. Nu valde jag en lite "tråkig" modell, det finns ju flärdigare med högre klack. Men dessa ser tillräckligt brudiga ut för mig. Har aldrig haft på mig så sköna skor, de kommer jag ha hela kvällen utan skoskav. Så visst finns det alternativ som är snälla mot fötterna.

• Willowfield

bra tips för dem som kan använda sig av det på rätt sätt, man får ju hoppas och tro de flesta har huvudet med sig och vet om de kan och hur de skall göra detta.

Själv får jag ofta ont beroende på min sjukdom och tar tacksamt emot detta tips så att jag klarar av att dansa brudvalsen, sen vet jag ju att även om jag smörjer mina fötter kommer med all säkerhet måndagen och ett antal dagar framåt spenderas mer eller mindre stilla och då ej enbart pga några ömma fötter salva eller ej..

• Kattpoet

Ja, Ecco är ju så horribelt fula.....

ITALY 75 MM

Vem skulle vilja ha dessa  hemska skor på sig?

KEENE 80 MM
    Man skulle ju få skämma ögonen ur sig om man hade dessa på sig!!

*stor dos ironi här*

Ecco har utvecklas, det är inte  de fot rikta skorna folk verkar minnas från sin barndom.  Skaffa bra skor så håller rygg, fötter och nacke längre. 

• andersson1970

Kan man verkligen bedöva ngt så mkt med Voltaren att det skulle ta bort smärta?
    Då måste jag vara totalt okänslig. Har en satans värkande axel/överarm som jag smörjer in med Voltaren varannan kväll, då & då ett par kvällar på rad. Visst det blir bättre, men från smärtskala 1-10 då smärtan är cirka konstant 8 så sjunker den kanske till 5..? Så smörja in fötterna med Voltaren, seriöst? Det är väl inte lokalbedövning i injektion vi talar om nu? Kan man verkligen påverkas så mycket av gelen så man inte skulle känna skoskav som svider så in i..?

• AnnaJacob
    Kattpoet skrev 2011-07-23 10:18:40 följande:
    Ja, Ecco är ju så horribelt fula.....

ITALY 75 MM

Vem skulle vilja ha dessa  hemska skor på sig?

KEENE 80 MM
    Man skulle ju få skämma ögonen ur sig om man hade dessa på sig!!

*stor dos ironi här*

Ecco har utvecklas, det är inte  de fot rikta skorna folk verkar minnas från sin barndom.  Skaffa bra skor så håller rygg, fötter och nacke längre. 
    Jag tycker personligen att de skorna är sjukt fula, men det är ju kanon för dig om du gillar dem...=)

Jag skrev inte att folk måste smörja sina fötter, men det funkade för mig och jag ville bara vara snäll och dela med mig av det till andra här.  
  • andersson1970

Jag skulle då aldrig ta på mig de skorna, jo kanske om jag var 70....

Men man kan ju gifta sig barfota oxå!!!

• Nikkita
    gloriousgirlgirl skrev 2011-07-22 21:08:51 följande:
    Bra tips! Undrar dock lite, om man får ont i fötterna delvis pga att skorna skaver eller är allmänt obekväma och man därför får blåsor eller sår... detta kan man inte "trolla" bort va?
    Om skorna skaver så använd compeed i förebyggande syfte, då slipper du blåsor & skoskav som gör ont! Sen kan du ju ändå använda smärtstillandekräm om du vill det oxå Skrattande Dubbelt skydd
Svar på tråden Slipp onda fötter!!