• Anonym (Dåligt samvete)

Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Jag skriver anonymt för jag vill inte att någon av mina gäster ska "råka" hitta detta då jag redan har dåligt samvete. Vi har klädkod kavaj på vårt bröllop och anledningen till att vi valde att ha klädkod var för att ingen skulle känna sig alldeles för uppklädd eller "nedklädd" på själva dagen. Jag har själv varit med om ett bröllop där jag blev helt galen av vad jag skulle ha på mig pga klädkoden kostym på ett lyxigt och exklusivt bröllop.

Vi har inget exklusivt bröllop, men tillräckligt exklusivt i våra ögon och klädkoden kavaj innebär, som jag förstått det, att man klär sig festligt och inte vardagligt.

Men nu har flera gäster hört av sig till oss eller pratat med våra föräldrar eller syskon om att "han" vill inte ha kostym eller kavaj på sig, "han" har inte råd att köpa en kavaj eller "hon" har inte råd att köpa sig något fint utan vill hellre ha råd att ge er en bröllopspresent.

Nu har mitt samvete sjunkit så mycket att jag inte vet vad jag ska ta mig till, är det fel att ha en klädkod när det inte är ett exklusivt bröllop? Bröllopet har i snitt kostat ca 45.000:- så ni vet ungefär vad det rör sig om. Jag har sagt till de gästerna som pratat med mig, men låt "han" skippa finbyxor och ta jeans då, eller låt "han" komma utan kavaj och bara skjorta om han vill... jag struntar väl vad de har på sig egentligen, jag vill ha de där på vår stora dag. Klädkoden skulle vara hjälp, inte stjälp :'(

• Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?
  • BrideOfFrankenstein
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2011-07-24 13:15:48 följande:
    Tydligen är det en del av min bekantskap som endast ska gå på ett bröllop, ingen begravning, ingen student eller dylikt heller. För ingen vill köpa en kostym och "använda den en gång".. Skönt att de slipper begravningar i deras famlijer iaf.
    Hahaha man kan inte annat än skratta.. Glad de verkar vara ovanligt förskonade från livet i allmänhet de människorna!

Strunta i att folk gnäller, ibland verkar det bara som att folk har en pinne i arslet och måste ställa till det på nåt vis när man ska fira bröllop tycker jag. Du har ju sagt att de får gå som de vill, vad är problemet undrar jag då att de vill att alla andra ska vara "felklädda" också så det inte känns lika jobbigt för dem?
    Ni har ju satt en enkel och vanlig klädkod, det kan knappast vara något problem att låna/spara ihop till en kavaj från det man får inbjudningarna heller tycker man. Det är ju knappast som att man ringer dagen innan och säger "imorgon ska vi på fest och du ska ha kavaj".
    Galet. Dessutom finns det välbehållna fina kavajer på second hand också som kostar lika mycket som en hamburgare.
    Äh skit i såna gnällspikar! De kommer ju knappast strunta i att dyka upp på grund av klädesln, och om de gör det så är det deras problem och de är inte värda inbjudan ens.
  • Pinkgrape
    Tydligen är det en del av min bekantskap som endast ska gå på ett bröllop, ingen begravning, ingen student eller dylikt heller. För ingen vill köpa en kostym och "använda den en gång".. Skönt att de slipper begravningar i deras famlijer iaf.
    Men herregud... är det så farligt så kan de väl låna en kavaj av någon, alternativt kika på Myrorna eller liknande. Där kan man faktiskt hitta en kavaj (eller hel kostym) som duger gott och väl åt ett bröllop för en väldigt billig peng. Jag kan förstå att man inte vill köpa en kostym för flera tusenlappar för en kväll, men om de har ett har chinos eller liknande hemma, så kan de lägga någon hundralapp på en kavaj eller som sagt - låna. För en kväll, som gäst, behöver den inte sitta helt perfekt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Vi2alltid
    Har du synska vänner? Hur vet de att de inte kommer bli bjudna på bröllop/50-års fest/konfirmation eller behöva gå på begravning under de kommande åren!?!??
    Vi2alltid skrev 2011-07-24 15:50:07 följande:
    Har du synska vänner? Hur vet de att de inte kommer bli bjudna på bröllop/50-års fest/konfirmation eller behöva gå på begravning under de kommande åren!?!??
    Ja jag tror det. Imponerande va?! *ironi*

Jag vet att någon har svårt att låna eller köpa billig kavaj då personen i fråga inte har en passform som anses "normal", men jag vet även att denne ska gifta sig nästa år... Fast kanske utan kavaj förstås...
  • Vi2alltid
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2011-07-24 15:57:11 följande:
    Ja jag tror det. Imponerande va?! *ironi*

Jag vet att någon har svårt att låna eller köpa billig kavaj då personen i fråga inte har en passform som anses "normal", men jag vet även att denne ska gifta sig nästa år... Fast kanske utan kavaj förstås...

Vi hade också en person med "annorlunda" passform på vårt bröllop. Han specialsydde en kostym, den har han användning för än idag, tre år senare. Och skulle någon enstaka nu ha problem med detta och komma med en snygg skjorta istället så kommer ju inte ni porta den för det, och detta har ni dessutom framfört.

Jag tittar faktiskt mer snett på en person som kommer i jeans till ett bröllop utan klädkod, än en som kommer med skjorta på ett kavaj-bröllop. Han med skjorta har i alla fall försökt efter sina egna förutsättningar!

Vi2alltid skrev 2011-07-24 16:08:55 följande:

Vi hade också en person med "annorlunda" passform på vårt bröllop. Han specialsydde en kostym, den har han användning för än idag, tre år senare. Och skulle någon enstaka nu ha problem med detta och komma med en snygg skjorta istället så kommer ju inte ni porta den för det, och detta har ni dessutom framfört.

Jag tittar faktiskt mer snett på en person som kommer i jeans till ett bröllop utan klädkod, än en som kommer med skjorta på ett kavaj-bröllop. Han med skjorta har i alla fall försökt efter sina egna förutsättningar!

Håller med dig!
  • MrsT2011

Vilken otur du har TS! Vi har många typer i vår bekantskapskrets som aldrig anser sig ha användning för en kostym, men inte EN ENDA klagade när vi skrev den relativt strikta klädkoden "mörk kostym" i inbjudan! Två helt ovetande tjejer dök upp i svart klänning, men det gjorde ingenting. (De vet fortfarande inte att det var "fel", kändes snällast att inte säga något i det fallet.) Men ALLA killar hade mörk kostym, även de som hatar allt vad finkläder heter typ...

• Dannedo

Det är ju så snyggt med kostym, smoking och frack... Min m2b har ett yrke där han ofta är klädd i något av dessa tre och... I love it! Så manligt och supersnyggt, kan inte förstå varför inte alla killar och män jublar när dom får chansen att klä upp sig ibland :)

Man kan också tänka på hur mycket pengar och tid en vanlig tjej lägger på sitt utseende och sina kläder året om, hela sitt liv. Fånigt av killar och män att klaga när det någon gång ställs lite krav på hur dom ska se ut. 

• Anonym

Du har alldeles rätt i att klädkoden ska hjälpa. Jag har samma problem med vårt bröllop. De flesta vi känner skulle aldrig ta på sig en kavaj, så vi skrev bara fin skjorta och inga västar ( då de flesta vi känner bär skinnvästar)
    en skjorta har alla råd att köpa sig och vi hoppas att folk kommer att uppfatta det som att det är lite festligare, men att man kanske inte måste ha värsta skruden på sig.
    Vi var på bröllop förra året där klädkoden var kom som du är. Passade inte riktigt då några var uppklädda i nästan balklänningar och andra såg ut som dom kom ifrån garaget eller jobbet.
    Jag tycker att ni har varit medgörliga trotts klädkoden som stod i inbjudan, men sänk den inte mer än ni redan har gjort. Ni valde ända kavaj för att ni vill att alla ska vara lite uppklädda, då ska man som gäst respektera det och vara glad att man blivit bjuden. Har dom inte råd att köpa sig något nytt, så ka man göra sig lite fin med bara en skjorta, eller en tunika eller varför inte ett linne och en scarf?
    Har folk ingen fantasi?

Ni kommer ändå vara finast på festen. Lycka till

• Kelany

med tanke på hur väl jag känner mina/våra vänner så kommer det med största sannolikhet bli "valfria fina kläder" som klädkod på vårt bröllop
    om folk sen tolkar det som snyggare jeans och skjorta eller långklänning bryr jag mig ärligt talat inte ryggen om
    sålänge dom inte kommer i mjukisar!!!

men det kanske bara är jag som i vanliga fall är en jeans-t-shirt-människa (undantag på bröllop/dop/liknande då jag oftast kommer undan med fin kjol och fint linne till)

men nej, inget dåligt samvete över kavaj! det är liksom inte så svårt att fixa som folk har sagt tidigare...

• Sebastiána

Vad är det med folk? Hur gör de när de blir bjudna på andra fester? Tar de sina jobbekläder på sig då eller? Skulle inte tro det. De flesta vill väl ändå klä sig lite snyggare när de ska på fest vare sig det är midsommarfest, nyårsfest eller vanlig födelsedagsfest. Varför inte bröllop då?

Vaddå "inte ha råd" att köpa kostym. OK om man inte har råd att köpa kläder över huvud taget, då har man ju inte råd med kostym heller, men annars behöver det faktiskt inte vara så dyrt med kostym. Dressman har många snygga, billiga kostymer. Man måste liksom inte köpa Armani!!!

Och som Dannedo säger, tjejer lägger ner mycket pengar på kläder och annat alltid, då kan väl killar göra det också en endaste gång... OCH de lär få användning av kostymen fler gånger.

Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?