Inlägg från: Mirjami |Visa alla inlägg
  • Mirjami

Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?

Men herregud! De måste INTE ha kavaj bara för att klädkoden heter Kavaj!!! Kan de inte kolla upp vad klädkoderna betyder innan de yttrar sig???

Kavaj= Lite finare änvardagsklädsel! Dock ej ankellång klänning.

Vi har detsamma, och vill man/kan man inte ha kavaj så måste man inte. Skjorta duger absolut, eller t.o.m piké duget faktiskt enligt denna klädkod.

När folk frågade mig sa jag bara: Det är lite finare än vardagsklädsel. Hur klär du dig om du ska på fest? Inte slitna jeans och t-shirt tack, men vi accepterar till fullo ankellång klänning, där struntar jag i vad koden säger.
    Jag har även påtalat att folk ska känna sig bekväma i det de har på sig och att de är glada dagen till ära, det är det enda vi önskar.

• Mirjami
    ClaraH skrev 2011-07-22 09:20:06 följande:
    Fast Kavaj betyder faktiskt kostym för herrar. Förr betydde det mörk kostym (blå eller grå), men nu har det lättats upp mot ljusare färger. Så jag skulle inte tolka Kavaj som = finklädsel på herrar. För damer gäller ju inte kavaj (man kan ha det men då ska den vara i finare material, t.ex. sidendräkt), det är lite för vardaglig klädsel för Kavaj-klädkoden. Utan då är det knälång kjol eller klänning som gäller. Då går det bra med en fin sommarklänning helt enkelt.
    Jo, egentligen, men då jag förklarade det med: Finare än vardagsklädsel, så hoppas jag folk klär sig som de känner sig bekväma i, bara det är fint.

Jag ville inte att folk skulle spendera en massa pengar för att gå på vårt bröllop (bättre de lägger pengarna på oss, he he, nejdå). Så jag sa så. Men som det står ovan: Ledigt sommarfin, Det var mycket bra skrivet faktiskt. Skulle man kanske tänkt på!
Svar på tråden Gästerna gnäller över klädkoden, har jag gjort fel?