• Jm22

    Är detta ett bra Frieri? Behöver hjälp! =)

    Jag planerar att fria till min sambo inom en vecka. Ringar har jag beställt och provat ut utan hennes vetskap. Vi har pratat om att gifta oss under en längre tid men jag har tagit lite avstånd från dessa diskussioner den senaste månaden för att hon ska bli än mer överraskad när jag väl friar =) 

    Börjar bli smått stressad ObestämdJag vill inte fria på någon resturang eller dylikt. Vill att det bara ska vara vi 2 när jag går ner på knä inför henne =)  Vill verkligen göra detta till en oförglömlig och välplanerad dag. 

    Har en skiss: (Vad tycker ni?)
    Jag låtsas att jag måste hoppa in och jobba en dag extra med kort varsel (detta ger mig lite tid att arrangera) för att strax därefter komma hem och hämta henne och säga att vi ska åka någonstans, vi åker till Grand hotell och avnjuter en frukost tillsammans. Efter frukost så blir det massage/spa på hotellet för oss båda. Efter det har jag tänkt att vi ska åka ut till en vacker plats vid havet för att bada/picknicka. Under tiden vi är iväg så gör min granne fint hemma med massor tända ljus, rosor, champagne, choklad, jordgubbar och hennes favoritmusik. Väl hemma kommer jag att fria till henne Skrattande.

    På kvällen är bord bokat på resturangen vi åt på första gången vi träffades för att fira.

    Hade planer på att göra själva frieriet i naturen men är rädd för att yttre omständigheter ska förstöra. Är det tråkigt att frieriet sker i hemmet?

    Vad tror ni om detta? Förslag på ändringar? Tacksam för alla svar. Tror det blir av på Tisdag för min granne reser bort dragen efter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-21 00:02
    Självklart ska det vara en glad gubbe och ingen ledsen på rubriken :D

  • Svar på tråden Är detta ett bra Frieri? Behöver hjälp! =)
  • Ankis88

    Vad mysigt det låter! 
    Jag skulle ta frieriet vid havet när ni picknickar, och sedan kommer ni hem till överraskningen. Och är det dåligt väder så kan du vänta tills ni är hemma istället. 

  • Pinkgrape

    Min första tanke var "Oj, en redigt fullspäckad dag!". Det låter jättefint och välplanerat, men ganska mastigt att hinna med allt det och samtidigt hinna njuta, slappna av och ha det mysigt och romantiskt. Som att du vill klämma in allt du tycker är romantiskt på en dag och det blir lite kaka på kaka.

    Att komma hem när det är så mysigt och fint, ja, då skulle jag inte vilja gå ut igen utan spendera kvällen där och skulle därför uppskattat restaurangbesöket före. Då är ju saken den om att fräsha upp sig före om du väljer bad/picknik. Plockar du bort picknicken, så blir det spa före och det funkar ju kanske lite bättre, men då blir det en låååång dag på spa om ni går direkt dit efter frukost. Skippa frukosten är ju alternativet då och istället ta lunch, sedan spa och efter de restaurang och hem. Då återstår ju bara frieriet och eftersom du bara vill att det ska vara ni två där, så blir ju frågan vart ni ska ta det då? Ingen aning :P haha

    Om ni inte tar restaurangbesöket och firar kvällen efter eller till helgen? Och du friar utomhus (om det är bra väder) och sedan åker ni hem till en massa mys och firar. Kanske ni har möjlighet att få hem middag från restaurangen?

    Nej, jag vet inte... det är ditt (erat) frieri och vi känner inte dig (er), så gör det som Du tror blir bäst! :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Dannedo
    Pinkgrape skrev 2011-07-21 00:21:59 följande:
    Min första tanke var "Oj, en redigt fullspäckad dag!". Det låter jättefint och välplanerat, men ganska mastigt att hinna med allt det och samtidigt hinna njuta, slappna av och ha det mysigt och romantiskt. Som att du vill klämma in allt du tycker är romantiskt på en dag och det blir lite kaka på kaka.

    Att komma hem när det är så mysigt och fint, ja, då skulle jag inte vilja gå ut igen utan spendera kvällen där och skulle därför uppskattat restaurangbesöket före. Då är ju saken den om att fräsha upp sig före om du väljer bad/picknik. Plockar du bort picknicken, så blir det spa före och det funkar ju kanske lite bättre, men då blir det en låååång dag på spa om ni går direkt dit efter frukost. Skippa frukosten är ju alternativet då och istället ta lunch, sedan spa och efter de restaurang och hem. Då återstår ju bara frieriet och eftersom du bara vill att det ska vara ni två där, så blir ju frågan vart ni ska ta det då? Ingen aning :P haha

    Om ni inte tar restaurangbesöket och firar kvällen efter eller till helgen? Och du friar utomhus (om det är bra väder) och sedan åker ni hem till en massa mys och firar. Kanske ni har möjlighet att få hem middag från restaurangen?

    Nej, jag vet inte... det är ditt (erat) frieri och vi känner inte dig (er), så gör det som Du tror blir bäst! :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Oj! Du planerade verkligen om hela dagen :)

    Jag håller med om att det kanske är lite fullspäckat, men du känner ju er bäst och vad ni mest uppskattar. Och börjar man tidigt med frukost så hinner man faktiskt med mycket på en dag! Frukost, spa, picniclunch, frieri hemma och sen ut och äta, tror man hinner med allt. Vad ni känner för efter frieriet kan du ju inte veta, så håll det öppet. Boka bord på er favvorestaurang, men känner ni att ni hellre myser hemma så är det ju inte värre än att ni ringer och avbokar. Jag tycker det låter underbart, och mitt enda riktiga tips är: planera med marginal för att saker kan gå lite "fel", något tar mer tid än du trodde eller hon plötsligt måste springa ett jäääätteviktigt ärende. Fokusera på att vad som än händer så är ögonblicket du friar det viktigaste av allt, det beslutet ni (förhoppningsvis) kommer att ta, och lita på att oavsett vad som händer kommer det bli en fantastisk dag ni alltid kommer minnas -inte pga det perfekta vädret, den fina frukosten eller rosenbladen utan det faktum att ni kommer förlova er. Inte sagt att rosenbladen inte är viktiga! De flesta tjejer jag känner vill känna att deras killar bryr sig och tänker på dom, och att planera en sån härn dag är bara så otroligt fint :)

    Lycka till och berätta hur det gick!
  • Pinkgrape
    Dannedo skrev 2011-07-21 01:43:12 följande:
    Oj! Du planerade verkligen om hela dagen :)
    Haha ja, det var inte riktigt meningen. Jag ber om ursäkt till TS och jag menade ju givetvis inte att det inte var bra det som redan var planerat. Som jag, och du också skrev, så är det ju trots allt så att TS känner sig själv och personen som ska frias till bäst och vet nog vad som skulle passa :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Joanna86a

    Åh va fint! Det blir nog verkligen en oförglömlig! Men jag tror som de andra att du iaf kan skippa ett moment. Mest för att du ska slippa stressa och också få njuta av dagen ;)
    Tänk om man hade en så romantisk sambo :)

  • brollop6aug

    Det låter fantastiskt men jag tycker om det är fint väder att du ska fria på picknicken. Vet inte med er men det hade jag verkligen gillet för att sedan åka hem och få se allt det fina och bara mysa.

  • lundabrud

    Ååååh jag blir lite rörd av att läsa detta! Så romantiskt! Håller med ovanstående om att det kanske blir för många moment så det behöver jag inte skriva mer om.
    Berätta hur det gick sen! Hur ser ringarna ut?

  • Jm22

    Tack för era svar. Det blir hotellfrukost, sen ut till en herrgård för spa samt massage + lunch. Efter det väntar överaskningen här hemma då jag ska fria till henne. Tror hon kommer bli rejält överraskad :) på tisdag händer det! Blir ett par långa dagar tills dess :) / J. Har ni några förslag så skriv gärna!

  • emeklund

    Låter som en fin dag. Att du friar är romantiskt nog, sen blir resten av dagen bara en bonus, men det e bara vad jag tycker :) Lycka till! Skrattande

    Tycker förresten det är extra gulligt att du medvetet har börjat smita undan från att pratat om giftermål för att öka på överraskningskänslan

  • Jm22

    Tack ! Känns som att det kommer bli en häääärlig dag:) ! Har ett par härliga grannar (ett äldre par) som hjälper mig med allt här hemma då vi är borta på em. hur gjorde ni själva/ hur gick ert frieri till? Vill verkligen ha alla små tips i världen. Ett grymt bra forum detta :)

  • Januaribruden

    Min fästman friade till mig hemma, det är inget tråkigt med det alls! Han gjorde en romantisk middag och gömde ringen i maten (på en räka) Det var kul, haha. När jag upptäckt den så gick han ner på knä och friade :)
    Det du planerat låter jättemysigt och underbart. Lycka till!


  • Dannedo

    Jag tror hon kommer bli superöverraskad. Antagligen tror hon att du kommer fria på lunchen, så förbered dig på pokerface ifall hon säger något på vägen hem eller verkar besviken... Jag blev friad till i en liten glänta nära stranden en vacker sommarkväll efter en picnic. Allt kändes väldigt spontant men när vi kom hem låg det en flaska champagne på kylning, och jag tyckte det var så gulligt, det visade sig att det var mer planerat än jag trodde :). Vi skålade och ringde våra familjer. Det var en underbar kväll, och det var precis som jag ville ha det. Avslappnat och personligt. Dagen efter valde vi ringar och samma dag vi fått dom hade vi en förlovningsfest för våra vänner där vi berättade för alla. Idag, ett år senare, blir jag fortfarande varm när jag tänker på det, det var verkligen ett så fint beslut att ta, och skulle jag bli friad till nu skulle jag bli lika glad om det hände vid frukostbordet som på toppen av ett berg i Italien med stråkorkester som väntade bakom en buske Skrattande. Lycka till, ska bli så kul att höra hur allt gick!

  • Jm22

    Tack alla för ert engagemang! 

    Det gick superbra och det blir bröllop inom 1 år  Glad Dagen kunde inte ha varit bättre och hon blev precis lika överraskad som jag hade hoppats på!

     

  • Pinkgrape
    Jm22 skrev 2011-08-08 01:05:00 följande:
    Tack alla för ert engagemang! 

    Det gick superbra och det blir bröllop inom 1 år  Glad Dagen kunde inte ha varit bättre och hon blev precis lika överraskad som jag hade hoppats på!

     
    GRATTIS! Vad roligt att höra :D
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Är detta ett bra Frieri? Behöver hjälp! =)