• Tårtsm­ula
    Äldre 20 Jul 22:07
    5225 visningar
    20 svar
    20
    5225

    Mina föräldrar är inte välkomna på bröllopet...

    Mina föräldrar kommer inte på mitt bröllop och det är mitt beslut. Den saken kommer inte att ändras. Ni som är i liknande situation, hur har ni gjort med placeringarna vid honörsbordet? Vidare, hur har ni förklarat frånvaron för dom som undrar?

  • Svar på tråden Mina föräldrar är inte välkomna på bröllopet...
  • Tittij
    Äldre 20 Jul 22:18
    #1

    Inte alls i din situation men har läst liknande trådar förut. Eller min pappa kommer inte, men det är hans beslut och beror på att det inte går (har inte fått exakt anledning än, men vet att det är nåt jag kan leva med)

    Jag valde att placera den bredvid mig som jag vill ha. I mitt fall blev det min morbror då min morfar dog för ett tag sen. Så han är min närmaste manliga släkting och jag tycker mycket om honom. Annars hade det blivit mannens bror, vår marskalk.

    Så mitt tips är att sätta de bredvid er som ni vill ha där. Oavsett vad etikett eller nån annan tycker.  

  • Margri­s
    Äldre 20 Jul 22:23
    #2

    Mina föräldrar kommer inte heller att vara med på vårt bröllop. Vi kommer att ha hans föräldrar på varsin sida om oss vid honörsbordet och det blir bara vi 4 : )

  • Äldre 20 Jul 22:31
    #3

    Jag tänkte som marsgris, föreslå att hans föräldrar sitter på var sin sida om er, och sedan kan ni väl fylla på med de som känns närmast efter det?

    Angående frågor, så kan ni kanske bara säga att ni hänvisar till föräldrarnas privatliv och inte kan diskutera det? Eller att de är förhindrade av personliga skäl-oj, vad svårt, det låter kanske som man snackar om någon politiker eller så...men bara försöka avvisa ämnet. Vilket kanske inte är så bara, ifall folk är påstridiga.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • august­i2012
    Äldre 20 Jul 22:34
    #4

    Jag har sett folk här på BT som har satt tärnor och bestman jämte sig i stället. Och satt föräldrar på andra platser. 
    Ett alternatvi kanske??  

  • Margri­s
    Äldre 20 Jul 22:36
    #5

    Det andra alternativet vi funderade på var att sitta själva men då blev det fel med borden : )

  • Emblas Mamma
    Äldre 21 Jul 06:09
    #6

    Vad trist=(

    Men var inte orolig för honnörsbordet! Det går att göra på andra sätt!
    Vi ville inte ha det på ett traditionellt sätt så vi hade ett honnörsbord för 6 personer,
    vi i mitten, tärnorna på varsin sida om oss och marskalkarna längst ut.
    Det var jättebra :)

    Våra föräldrar fick sitta med de andra gästerna fast närmast oss så att säga.

    Detta gjorde vi mest för att jag inte skulle stå ut att sitta jämte svärmor & svärfar en hel kväll av privata skäl.


  • Äldre 21 Jul 07:52
    #7

    Min far är inte heller välkommen.. så då valde vi att min blivandes mans morfar som ska leda fram mig ska sitta på min Far plats...

  • Tittij
    Äldre 21 Jul 09:12
    #8
    Emblas Mamma skrev 2011-07-21 06:09:11 följande:
    Vad trist=(

    Men var inte orolig för honnörsbordet! Det går att göra på andra sätt!
    Vi ville inte ha det på ett traditionellt sätt så vi hade ett honnörsbord för 6 personer,
    vi i mitten, tärnorna på varsin sida om oss och marskalkarna längst ut.
    Det var jättebra :)

    Våra föräldrar fick sitta med de andra gästerna fast närmast oss så att säga.

    Detta gjorde vi mest för att jag inte skulle stå ut att sitta jämte svärmor & svärfar en hel kväll av privata skäl.
    Men du hade ju suttit bredvid din pappa? Svärmor hade sen suttit bredvid din far, men det kanske var för nära även det?
  • Tårtsm­ula
    Äldre 21 Jul 12:10
    #9
    Margris skrev 2011-07-20 22:23:28 följande:
    Mina föräldrar kommer inte heller att vara med på vårt bröllop. Vi kommer att ha hans föräldrar på varsin sida om oss vid honörsbordet och det blir bara vi 4 : )
    Ja, jag har funderat på om man kan ha så. En del av mig tycker det är superbra, en annan del av mig känner att jag liksom tar plats i annan familj på "fel" sätt.
  • Tinzi
    Äldre 21 Jul 12:19
    #10
    augusti2012 skrev 2011-07-20 22:34:22 följande:
    Jag har sett folk här på BT som har satt tärnor och bestman jämte sig i stället. Och satt föräldrar på andra platser. 
    Ett alternatvi kanske??  
    Så gör vi :) Toppen!
  • Flodis Hjärta­t
    Äldre 21 Jul 13:25
    #11

    Vi kör på eget vis och inget traditionellt hörsbord. Skippar det och sitter vid tärna och bestman istälelt. Roligare för oss!

    Kr på det som känns bäst för er och bry er inte så mycket om hur andra gör. Man måste inte ha honörsbord.

  • Brumme­lisa
    Äldre 21 Jul 13:28
    #12

    Jag tycker du gör helt rätt i att bestämma vilka som ska kommer eller inte. Skulle jag bjudit min "sida" av släkten - så skulle jag valt att inte bjuda min mamma. Det låter ganska hårt - men alla har vi en anledning till varför vi gör som vi gör.

    Placera de som du känner är "viktigast" vid honörsbordet!

    Lycka till!

  • Äldre 21 Jul 14:54
    #13

    När det gäller att förklara varför de inte är där måste det väl vara bäst att svara som det är: De var inte välkomna.

    Om någon från min sida släkten skulle fråga varför sambons pappa inte var med så hade jag svarat som det var: Min sambo har ingen pappa. Han har en biologisk far som han aldrig har träffat, men någon pappa har han inte. Det är ju ingen idé att hitta på ursäkter som inte är sanna. 

  • Emblas Mamma
    Äldre 21 Jul 17:45
    #14
    Tittij skrev 2011-07-21 09:12:52 följande:
    Men du hade ju suttit bredvid din pappa? Svärmor hade sen suttit bredvid din far, men det kanske var för nära även det?
    haha, det har du rätt i! :)
    Men jag tror inte det hade varit någon hit heller - mina föräldrar bad även oss att få sitta med adnra människor för de skulle kanske inte stå ut med svärisarna en hel kväll (av lite privata skäl, inget ont emellan dom, bara annat).
    Så därför alde vi att blanda runt dom lite :)
  • jazzie­78
    Äldre 21 Jul 18:03
    #15

    Vid vårt honörsbord kommer det bara bli jag och min blivande... resten av släkten och vännerna sitter vid runda bord sen. Familjen närmast oss och följt av vänner och resten av släkten. Framför vårt bord ska vi ha stolar som folk kan komma och sätta sig vid....

    Vi fick tips om detta och i och med en konstig familjesituation på min sida - så kändes detta som ett bra alternativ. Udda? Absolut! Har inte varit på ngt bröllop som har haft det så Cool

  • 4everw­e2
    Äldre 21 Jul 18:10
    #16
    Tårtsmula skrev 2011-07-20 22:07:18 följande:
    Mina föräldrar kommer inte på mitt bröllop och det är mitt beslut. Den saken kommer inte att ändras. Ni som är i liknande situation, hur har ni gjort med placeringarna vid honörsbordet? Vidare, hur har ni förklarat frånvaron för dom som undrar?
    Precis samma för oss. Mina föräldrar är inte välkommen och jag har sagt till dom som undrar att det är mitt beslut och slut diskuterat!!  Det har dom som kommer accepterat. Vid honörsbordet kommer hans pappa, min mormor ( har varit min mamma hela min uppväxt) och våra tärnor och marsalkar att sitta.
    Trodde jag var ensam om just detta
  • Aleta
    Äldre 21 Jul 18:16
    #17
    jazzie78 skrev 2011-07-21 18:03:51 följande:
    Vid vårt honörsbord kommer det bara bli jag och min blivande... resten av släkten och vännerna sitter vid runda bord sen. Familjen närmast oss och följt av vänner och resten av släkten. Framför vårt bord ska vi ha stolar som folk kan komma och sätta sig vid....

    Vi fick tips om detta och i och med en konstig familjesituation på min sida - så kändes detta som ett bra alternativ. Udda? Absolut! Har inte varit på ngt bröllop som har haft det så Cool
    Så där gjorde vi, det var jättelyckat! Se till att toastmastern eller någon förmanar gästerna att inte lämna dessa stolar tomma. Hos oss fick folk order om att ta sina glas och sätta sig en stund hos oss så fort man såg att det var tomt. Vi fick en hel del privat tid med massor av gäster. Kul!
  • Tårtsm­ula
    Äldre 21 Jul 19:47
    #18
    passionsblomman skrev 2011-07-20 22:31:30 följande:
    Jag tänkte som marsgris, föreslå att hans föräldrar sitter på var sin sida om er, och sedan kan ni väl fylla på med de som känns närmast efter det?

    Angående frågor, så kan ni kanske bara säga att ni hänvisar till föräldrarnas privatliv och inte kan diskutera det? Eller att de är förhindrade av personliga skäl-oj, vad svårt, det låter kanske som man snackar om någon politiker eller så...men bara försöka avvisa ämnet. Vilket kanske inte är så bara, ifall folk är påstridiga.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

    Jag tror inte att det när någon som kommer att fråga och skulle det hända så får jag väl säga att vi inte har kontakt. Det har jag sagt förut och ofta får jag förvånat ansikte tillbaka men inga fler frågor.


    Jag har ett barn sedan innan, en 14 åring. Jag funderar på om inte han skulle kunna sitta brevid mig och min svärföräldrar brevid min blivande. Dom står oss närmast och varför fler vi honörsbordet? Vi får se...


     

  • Tårtsm­ula
    Äldre 21 Jul 19:51
    #19

    En reflektion från mig, som jag kan tycka är småjobbigt ibland, är att bröllop är så traditionsenligt. Det förutsätts familj och släkt för att följa alla normer. Jag har nästan ingen släkt och mina föräldrar har jag ingen kontakt sedan 10 år tillbaka. Hade jag varit yngre hade jag varit superstressad av det hela.

  • Äldre 21 Jul 20:00
    #20
    jazzie78 skrev 2011-07-21 18:03:51 följande:
    Vid vårt honörsbord kommer det bara bli jag och min blivande... resten av släkten och vännerna sitter vid runda bord sen. Familjen närmast oss och följt av vänner och resten av släkten. Framför vårt bord ska vi ha stolar som folk kan komma och sätta sig vid....

    Vi fick tips om detta och i och med en konstig familjesituation på min sida - så kändes detta som ett bra alternativ. Udda? Absolut! Har inte varit på ngt bröllop som har haft det så Cool
    Vi gör också så, jag har ingen lust att sitta med min far och sambons far har gått bort, och vi har varit gifta förut, så jag ville ha det på ett annat sätt nu. Jag är väldigt nöjd med att vi bestämde oss för det.
Svar på tråden Mina föräldrar är inte välkomna på bröllopet...