• Anonym (vill lägga ägg)

    Ägglossning efter att ha slutat med p-piller (ganska långt)

    Hej alla kloka här på forumet, här är en som söker lite råd och lugn.

    Jag och min man gifte oss för ett par månader sedan och i samband med att vi kom hem efter vår bröllopsresa slutade jag äta p-piller vilka jag har ätit i 11 år. När det går ca två veckor fick jag lite små mysko flytningar, jag googlade och allt tydde på att det var sådana flyningar som kommer ungefär vid ägglossningen. Tänkte att det var ju bra att systemet är igång som det ska. Vi ska inte försöka oss på bebisar riktigt än och skyddar oss på annat vis, men till hösten hade vi tänkt försöka och se vad som händer. Mannen är väldigt bebis sugen, vilket är mysigt, och har förhoppningar om bebis till nästa höst.

    Kruxet är bara att min mens inte kom då den "skulle" nu efter jag slutade med p-pillren, räknade ut ungefär när det var dags och nu är den fyra dagar sen. Gjorde två graviditetstest men ingen bebis.

    Undrade lite över detta och dum som jag är så jag googlade och här kommer det som INGEN i världen sagt till mig när jag började äta p-piller för 100 år sen och som jag inte haft en aning om; det kan dröja jätte lång tid innan ägglossning/mensen kommer tillbaka och i vissa fall måste man äta mediciner för att sätta igång allt.

    Nu kanske jag låter lite panikig som är stressad när det mensen inte ens är en vecka sen än, men jag blir så stressad över att läsa alla historier och det är ju mitt eget fel eftersom jag ätit p-piller på eget initiativ. Är lite katastrofig av naturen, så jag är också lite arg på min själv att jag googlade och inte bara tog det lugnt. Nu hoppas man ju på mest varje gång man går på toaletten. Blä..

    Jag undrar om ni här på forumet kanske kan dela med erav historier och info inom ämnet och gärna tips om hur man kan få igång systemet igen naturlig väg, läste något om rosenrot och bidrottninggelé men vet inte om det är humbugg.


     


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ägglossning efter att ha slutat med p-piller (ganska långt)
  • MrsT2011

    Jag är i samma sits som du, men till mig har barnmorskan sagt att det inte spelar någon som helst roll hur länge man ätit p-piller, man har lika stor chans att bli gravid ändå. Läste även ett svar på denna fråga från en av Familjelivs experter, den barnmorskan sa samma sak. En tjej som ätit p-piller har samma chans som en tjej som istället använt kondom i tio år.

    Det kan dröja flera månader innan mensen kommer tillbaka, men samtidigt är det många som blir gravida under den perioden utan att ha fått riktig mens efter p-pillerna. (Den lilla "pillerblödningen" några dagar efter man slutat räknas inte.) 

    Tänkte på det du skrev om att din man hoppas på bebis nästa höst. Då är det nog hög tid att börja försöka. Man får kallt räkna med att det kan ta ett år att bli gravid. Vissa blir gravida direkt, för andra tar det ett år eller mer. Läs trådarna under rubriken "planerar barn" på Familjeliv så får du se. Inte särskilt många som blir gravida precis när de vill...

  • BrideOfFrankenstein

    MrsT, hur längesedan var det du slutade med dina..? Jag är inne på mitt livs sista pillerkarta nu, hade gärna slutat för ett halvårsedan men jag vågade fasen inte för jag fick höra så mycket om biverkningar hit och dit..
    Det låter på folk som slutat som att man får en massa finnar osv, fåfäng som man är ville jag vänta med sånt tills bröllopsfotona är tagna Flört
    Har du märkt några biverkningar..? Förutom de ovan nämnda...

    Sedan har jag hört det snackas om att det ska vara lättare för vissa att bli gravida sista veckorna efter p-piller-stoppet... Kan ju dock vara en skröna Obestämd

  • Anonym

    Det är väldigt olika hur lång tid det tar. Min ena kompis blev gravid direkt när hon slutade med pillren, hon hann aldrig få mens emellan, en annan tog det en månad för (och båda var över 30). En annan kompis höll på i flera år innan det lyckades, men då lyckades det tre gånger i rad med ganska korta mellanrum. En kompis fick två barn på p-piller och ett på spiral, de ungarna var ostoppbara! (Hon är steriliserad nu för hon tyckte det räckte.) Och så finns det ju de som inte lyckas alls utan hjälp, och de som inte lyckas med hjälp heller. Så det är omöljigt att veta hur snabbt det kommer att gå för just dig, tidigare p-piller eller inte.

    Men lycka till!

  • Anonym

    Jag skulle vilja säga att du bara ska försöka ta det lugnt o inte stressa upp dig. Att mensen kan bli sen ocj tom utebli efter man slutat med ppiller är inte alls ovanligt. Jag slutdae för dryft 1 år sedan o de första tre månaderna var det ingen ordning alls sen återgick det till det normala...

    Flera av mina kompisar vart gravida direkt när de slutda emed ppiller, tror inte ens att de hann få nå mens emellan faktikst. sen 'är det flera ja känner som har försökt i ca 1-2 år. Så jag tror inte att det har o göra med hur länge man ätit piller utan det är mkt annat som ska stämma också.
    Om ni vill ha barn till nästa höst skulle jag råda er precis som någon mer skrev ovan, att börja försöka redan nu då det ju faktikst kan dröja ett litet tag. Men försök ändå att ta det lugnt o inte stressa och läs inte så mkt på internet, där kan man hitta så mkt tok som bara gör en orolig! ;)

    Lycka till :)

  • Anonym (vill lägga ägg)

    Tack så mycket för alla svar, och för alla lugnande ord! Ska sluta googla ett tag fram över. ;) Tror dock att jag blivit lite missförstådd. Att bli gravid är inte det jag är ute efter just nu, utan att få igång min ägglossning och mens. Har sett fram emot att vara fri från extra hormoner och ha min nartuliga cykel igen.

    Har hört att det inte ska vara någon skillnad beroende på hur länge man ätit p-piller, men det jag är lite ledsen över är att ingen under 11 år informerat mig om att det kan ta så lång tid för ägglossning och mens att komma igång, har talat om att sluta med p-piller med fler olika barnmorskor och ingen har nämnt hur det fungerar vilket jag tycker är lite tråkigt nu i efterhand.

    Och just för att det inte bara är att köra på en gång och så poff blir man gravid, så känner jag att det hade varit bra med den informationen så att man kunde planerat sitt p-piller stopp lite annorlunda. Jag kanske är obildad som inte visste det, men känner mig snuvad på informationen. Och självklart är det ju inte säkert att man blir gravid exakt när man vill, vilket jag tålmodigt fått förklara för mannen här hemma. Han är obotlig optimist så jag jobbar på att informationen ska nå fram. :)

    Så eftersom jag vill få igång cykeln igen tänkte jag att pinglorna på BT kanske har förslag på naturläkemedel eller liknande för att knuffa på allt lite. Men jag uppskattar era historier och lugnande ord!

  • BrideOfFrankenstein

    Tror att du ska försöka slappna av och tänka på annat, då brukar det lösa sig. Stress, dåliga matvanor och om man blir sjuk brukar få min mens att hoppa över perioder... Kroppen är känsligare och mer ihopkopplad med psyket än vad man tror ;)

    Gå in på ett naturapotek och prata med dem, de brukar ha bra grejer att komma med. Fick piller där som skulle stärka immunförsvaret (jag brukar bli sjuk sådär varannan vecka på vintern med halsont och feber osv), och de åt jag i stort sett hela förra hösten funkade superbra!

    Lycka till :)

  • Anonym (vill lägga ägg)

    Tack, ska absolut försöka slappna av lite och jobba bort katastrof-tankarna. Brukar pyssla med mindfullness men slarvat under semestern (som med allt annat man slarvar med :)) men ska ta tag i det igen. Bra förslag att fråga på naturapoteket, ska jag absolut göra. Tack! :)

  • Anonym

    Hur vet du vad din 'naturliga' cykel är efter 11 år? :)

    Jag har slutat med mina piller sedan ett halvår tillbaka och det är ju absolut inte lika regelbundet och exakt som när man käkade preventivmedel.

    Gången innan, när jag slutade med p-piller för att få barn, så hann mensen inte ens komma igång innan jag fick ett positivt besked på graviditet.

    Allt är så otroligt personligt. 

  • MrsT2011
    BrideOfFrankenstein skrev 2011-07-20 08:56:07 följande:
    MrsT, hur längesedan var det du slutade med dina..? Jag är inne på mitt livs sista pillerkarta nu, hade gärna slutat för ett halvårsedan men jag vågade fasen inte för jag fick höra så mycket om biverkningar hit och dit..
    Det låter på folk som slutat som att man får en massa finnar osv, fåfäng som man är ville jag vänta med sånt tills bröllopsfotona är tagna Flört
    Har du märkt några biverkningar..? Förutom de ovan nämnda...

    Sedan har jag hört det snackas om att det ska vara lättare för vissa att bli gravida sista veckorna efter p-piller-stoppet... Kan ju dock vara en skröna Obestämd
    Jag vet tyvärr inte, tog mitt sista piller i förra veckan! Glad Så det blir intressant att se vilka biverkningar man råkar ut för. Jag passade också på att gifta mig innan jag slutade med pillerna, ville inte ha mensvärk från helvetet, en massa finnar eller kanske till och med gravid-illamående på bröllopsdagen...

    TS, det enda man "ska" göra är att äta folsyretabletter och sluta med Ipren. Resten är lite hokus pokus, åtminstone enligt utbildade barnmorskor... Självklart kan man testa naturläkemedel om man vill, då gäller det att ha is i magen och inte vara rädd för eventuella biverkningar...
  • Dejli

    Jag slutade med p-ring (har haft p-piller innan) för ca 4 månader sedan efter att ha varit på hormoner i ca 5 år, och har aldrig mått bättre - förutom ca var tredje månad när jag får PMS från helvetet, men det kan jag stå ut med 3-5 dagar i kvartalet mot ständigt torra slemhinnor med tillhörande svampproblem och utebliven lust... Använder nu istället en p-dator som jag tycker fungerar väldigt bra.

    Min cykel hoppade igång på en gång, inte en dag av oregelbundhet... däremot har jag fått stora acneproblem på axlarna, tack och lov inget i ansiktet. Jag hade nog räknat med att det skulle ta längre tid. Däremot har jag vänner som slutat efter bara ett par år där det tog ett halvår innan de var tillbaks på normal cykel igen.

    Jag tycker ni ska släppa tankarna på att till nästa höst så "ska" ni ha barn. Det kanske inte spelar någon roll för cykelns vara eller icke vara (jag tror inte alls på snacket att "om du släpper det så kommer det fungera, jag känner en som..."), men det sätter press på dig som är så onödig och stresshormoner är aldrig bra precis som BrideOfFrankenstein menar. Om du känner att det drar ut på tiden, sök hjälp...

  • Anonym (vill lägga ägg)

    Gissa vem som fick sin mens idag... Nu känner man sig ju lite dum... Om inte annat har jag lärt mig att inte bli så stressad direkt nästa gång. Tack för alla snälla ord! Hjärta

Svar på tråden Ägglossning efter att ha slutat med p-piller (ganska långt)