• Anonym

Åhh vad jobbigt att folk blir så upprörda!

Gifter mig om 6 dagar. Inbjudningarna gick ut i mars. OSA i maj. Och nu är det nära. Vårat bröllop har absolut inte varit någon hemlighet. Vi kommer att ha  40 gäster på vårat bröllop. Det passar oss utmärkt. Vi har en liten släkt båda två och därför kommer nästan bara vänner. Vi har pengar så det täcker bröllopet gott och väl. Men vi har valt att ha ett litet bröllop. Men nu men en knapp vecka kvar märker jag att en del i min omgivning är sura på mig.
    Varför? Jo för att de inte har blivit inbjudna till vårat bröllop?
    Jag ska ge er ett ex. Min M2B's moster i Stockholm. (Vi bor 30 mil från Sthlm). Vi träffar henne ca 1 gång vartannat år. Svärmor kläcker ur sig igår att hennes syster minsann var jätte sur för att hon inte fått någon inbjudan. Vi träffar ju henne aldrig!! Jag kanske har träffat henne 4 gånger under tiden jag varit tillsammans med min M2b (vi har varit ihop i 10 år). 
    Ett annat: En gammal kompis från "förr" som jag sprang på härromdagen på stan sa rent ut; "Heej! Hörde att kyrkklockorna ska ringa, roligt! Varför fick inte jag komma?"
    Jag blev helt stum! Jag tänkte, vad säger människan? Har inte pratat med henne på kanske 1 år. 
    Sen en jobbar kompis. Vi är rätt få på mitt jobb. 10 anställda + chefen.
    Hon har också frågat rent ut varför hon inte fick komma. När hon såg att jag blev helt paff försöker hon rädda det genom att säga "äsch jag skojade bara" följt av, nej nu måste jag rusa! Hejdå.

Vad är det för fel på folk? Eller är det mig det är fel på?

• Svar på tråden Åhh vad jobbigt att folk blir så upprörda!
  • förlovadflicka

Det är ju folk det är fel på, även om jag kan förstå att man frågar sig själv "undrar varför inte jag blev bjuden" så säger man det väl det inte högt!

• Syllis 2012

Det är synd att det ska behöva bli så här!Jag önskar att folk kunna hålla sina gliringar för sej själv.Istället för att kläcka ur sej en massa.

• Aleta

Om det är kyrkbröllop så kan man svara att de givetvis är välkomna till vigseln men att festen efteråt har ett begränsat antal platser.

• MrsT2011

Folk är självupptagna idioter helt enkelt. Om det händer igen tycker jag att du rakryggat och utan att röra en min ska svara "vi har valt att bjuda bara de närmaste". Den formuleringen kan ingen vettig person ha några synpunkter på. Skulle de vara så dryga att de TROR att de står brudparet nära, då får de banne mig motivera på vilket sätt de förtjänat en inbjudan.

Jag valde till exempel bort en kompis från studietiden, vi har knappt setts sedan vi båda stadgade oss utan det var när singellivet och studentfesterna stod i fokus som vi stod varann närmast. Han blev märkbart sur över att inte bli bjuden, men det framgick ganska tydligt att han inte var besviken över att inte få vara med och fira mitt livs finaste dag, utan han var bara sur över att missa en bra fest med livemusik och gratis middag! Sådan attityd gör ju att man blir ännu mer nöjd med att inte ha bjudit personen i fråga!

• Chicita

Många på mitt jobb har sagt saker som "åh vad kul det låter, får man komma?" osv...
    Och jag har sagt att jag alltid kan behöva lite hjälp med servering eller städning eller att stå i baren mm...
    Några har nappat på det. Dom som serverar under middagen är sen fria att vara med på festen efteråt om dom vill.
    Dom som står i baren får turas om så att dom också kan vara med lite om dom vill...
    Ingen har än så länge erbjudit sig att ta disken {#emotions_dlg.djavulsk}... men det kommer väl...

Sen kommer vi ändå att betala dom en liten timpenning... Men det är ett sätt för dom att få komma.
    Visst har vi bjudit några få. Bland annat två som bjöd oss på deras respektive bröllop/bröllopsfest. Och den av mina chefer som jag gillar bäst + hennes make är också bjudna...

Men just det där "jag har tyvärr inte råd att bjuda alla jag VILL bjuda. Men vi behöver hjälp under kvällen. Ställer du upp så får du ju vara med på ett hörn också" - det har funkat rätt bra.
    Antingen avslöjar dom att dom inte alls var så intresserade. Eller så har dom tackat ja med glädje Glad

• Anonym

Bra svar! Tack ska ni ha! :)

• Allerts

Men herregud, har de ingen värdighet? Vad pinsamt!
    Vi har tänkt precis likadant. Dock har vi bjudit min m2b farbror med partner, två kusiner med partners för att han kände att han bara inte kunde utelämna dem. Det får väl stå för honom men annars har vi mest vänner vi också.

Dock har vi väääldigt mycket vänner. Och att dra gränsen var skitsvårt, men det är det ingen som ifrågasatt. Än så länge... 

• moonlightgirl

Förstår att du tycker att det är jobbigt. Jag har bekanta som jag umgicks mycket med förr när vi var yngre men som jag nu bara träffar via gemensam kompis. De har sagt samma sak när de fick höra att vi ska gifta oss nästa år, då sa de: Då blir väl vi bjudna (eller något likanade, kommer inte ihåg ordagrant). Sambon och jag vart helt paffa och bara stod och gapade. Vi vill ju inte ha folk på vårat bröllop och bjuda på fest som vi aldrig umgås med annars. Folk är verkluegn bara för fräcka helt enkelt.  =(

• BrideOfFrankenstein

Det är ju helt fantastiskt att folk inte skäms... Jag bara undrar, VEM VILL gå på ett bröllop/fest eller vad det nu kan vara, där man inte är bjuden???
    Vi fick skära och skarva i våran gästlista flera gånger om för att få ihop antalet gäster med budget osv, gränsen är jättesvår att dra men man får känna efter vilka man helst vill ha där helt enkelt.
    Man kan inte bjuda alla, en del är självklara och andra inte..
    Hade någon vart så fräck och frågat mig varför han/hon inte fick en inbjudan, så hade jag inte skämts för att fråga tillbaka "varför skulle du få det?".
    Folk alltså.

• Iku

Gud, jag förstår inte heller hur folk tänker. Jag skrev nåt om bröllopstårta i min facebook-status och då är det en kille som skriver "jag vill passa på att redan nu efterfråga en inbjudan till bröllopet". Men hallå? Vem ber om att få bli bjuden. Han är från början en vän till familjen och började sedan umgås lite med min bror och med mig. Ingen av oss är egentligen så intresserade av att vara nära vänner med honom, och vi har inte setts på över ett år, och inte särskilt frekvent innan dess. Alltså verkligen inte självklart att han ska bli bjuden.

Extra pinsamt var att min bror tyckte det var så lustigt av honom att han tryckte "like" på hans kommentar. Jag förstod ju att han gjorde det på skämt, men killen tror ju säkert att det var för att min bror vill ha honom på bröllopet...usch han kommer att bli besviken när det börjar närma sig... :P

Svar på tråden Åhh vad jobbigt att folk blir så upprörda!