• Othello

Pastor i S:ta Birgittas Kapell ej tillåtet :(

Usch vad jag blev ledsen. Jag ringde precis till S:ta Birgittas Kapell i Göteborg för att boka tid för vigsel. Då fick jag veta att de inte tillåter att man blir vigd av en pastor :(

Jag är med i Svenska Kyrkan (SK), döpt och har planer på att nästa sommar vigas i SK. Eftersom min M2B är frikyrklig och vi känner en pastor som är helt underbar så kändes det mycket naturligt att vigas av honom. Jag har dessutom varit på flera bröllop i SK:an där pastorer har haft hand om vigselakten.

Jag kan inte hjälpa utan att känna mig diskriminerad och jag trodde aldrig att det skulle vara SK:an som skulle få mig att känna så!!

Ok, byt kyrka. det tråkiga är bara att det var just denna SK som jag har drömt om att gifta mig i sedan jag var liten. Min mormor och morfar gifte sig där bl.a. Det tar hårt på flickdrömmen...

Nåja, det blir sällan som man tänker sig...

• Svar på tråden Pastor i S:ta Birgittas Kapell ej tillåtet :(
  • snysop

Hm.... här kommer jag som har noll koll. Vad är skillnad mellan pastor och präst? För präst får man väl vigas med i St:a Birgittas? (Jag skall vigas där...)

• Pambolina

Nää stackars dig othello!
    Tycker inte du ska ge upp,speciellt inte om du varit på bröllop där de haft pastor.
    Ta upp det med dom. Lycka till! :)

• Ellte

Trist.. Kan ni inte på något vis göra upp så ni både har en präst och en pastor som förrättar vigseln?

• Signatur

Ja, t ex att pastorn håller "vigseltalet" det är ju det mest personliga.
    Lycka till!!

• Othello

Jo, man kan ha både en präst och pastor närvarande. Men det känns lite tillgjort. Dessutom känner vi inte någon präst så det känns inte så aktuellt.

För dig snysop så är skillnaden att en pastor arbetar i frikyrkliga församlingar. Dessa församlingar tillhör inte SK. En pastor har dock "vigselrätt".

• nallemaja

Tycker det är underligt att det inte är ok med en pastor... Vi ska vigas i svenska kyrkan och troligtvis av en pingstpastor. De enda som de sa var att pastorn var tvungen att prata med kyrkohedern (?) först. Vad tillhör din pojkvän för typ av frikyrka?

• Omi-le

Jag ska gifta mig i en kyrka tillhörande SK, men vi ska vigas av en pastor från Pingst. Detta är i Blekinge, men vi bor i Stockholm. Utav pastorn fick vi höra att i det är olika bestämmelser i Lunds och Stockholms stift. Nu vet jag inte var St Birgittas kapell är, men iaf så har Stockholms stift bestämmelser att även om en pastor har vigselrätt så måste en präst tillhörande SK vara med. Dessa regler har inte Lund, och det var vi lyckliga för då vi bara vill ha vår pastor.

Kan det vara så för er? Fråga annars varför!

Lycka till
    Omi-le

• Othello

Svenska Missionskyrkan.

Jag frågade, det spelade ingen roll vilket frikyrkliga samfund pastorn tillhörde. Det är bestämt av det kyrkliga rådet.

• Othello

Det finns andra Svenska Kyrkor i Göteborgstrakten som tillåter pastorvigsel, så vi hittar nog en som passar. Jag blev bara så besviken och chockad.

• hindibruden

Jag var på bröllop i St Birgittas Kapell för två somrar sen. Och då var det en pastor från Svenska Missionsförbundet som vigde dem. Kolla igen och tala om att det iallafall skedde för två år sen. Har en annan missionsförbundar kompis som var där på bröllop i våras. Det var säkert också en pastor som vigde paret då. Jag kan kolla

• Krissan

I Skara stift får varje församling bestämma detta själv. Där är det kyrkorådet som bestämmer om det är ok med en pastor.

Jag vet att det varit problem i vissa församlingar eftersom det ofta finns en konflikt mellan högkyrkliga och mer liberala falanger, men de konservativa har fått ge sig i de fallen jag känner till. Kanske kan du ringa och utöva påtryckningar hos någon liberal som är högre upp i rangordningen?

Lycka till.

• Jeez

Så här står det i kyrkoordningen (3§ är väl den viktiga, och sedan 9§) :

41 kap. Upplåtelse av kyrka

Hur en kyrka får upplåtas

1 § Ärkebiskopen, stiftets biskop och en sådan biskop som fullgör uppgifter för stiftets biskop får använda kyrkorna i stiftet för gudstjänster och för biskopliga ämbetshandlingar.

2 § Präster som tjänstgör i en församling får använda församlingens kyrkor för församlingens gudstjänster och för kyrkliga handlingar som avser någon som tillhör församlingen.

3 § En kyrka får upplåtas för andra ändamål än de som avses i 1 eller 2 § bara om det kan antas att kyrkorummet och dess inventarier kommer att behandlas med pietet och aktsamhet. Den får inte upplåtas för något ändamål som kränker kyrkorummets helgd. En upplåtelse får inte heller ske på så sätt att den hindrar församlingens gudstjänstliv eller verksamhet i övrigt.

Upplåtelse av kyrka för kyrkliga handlingar i andra fall än de som avses i 2 § får vägras bara om upplåtelsen skulle strida mot bestämmelserna i första stycket.

Vem som beslutar om upplåtelse av kyrka

4 § Frågor om upplåtelse av kyrka för andra ändamål än de som avses i 1 och 2 §§ prövas av församlingens kyrkoråd.

5 § Innan kyrkorådet beslutar om upplåtelse av kyrkan skall kyrkoherden, om han eller hon är förhindrad att delta i beslutet, ges tillfälle att yttra sig om det är möjligt.

6 § Kyrkorådet får uppdra åt kyrkoherden, eller åt en särskild avdelning bestående av kyrkoherden och andra ledamöter eller ersättare i kyrkorådet, att på rådets vägnar besluta i ärenden om upplåtelse av kyrka.

7 § När kyrkoherden har utsett en annan präst att vara ledamot i kyrkorådet, skall det som sägs i 5 och 6 §§ om kyrkoherden gälla för den prästen.

8 § Kyrkorådets beslut om upplåtelse av kyrka skall gälla omedelbart.

Överklagande

9 § Kyrkorådets beslut enligt detta kapitel får överklagas hos domkapitlet.

Rätt att överklaga har

1. den som gjort en framställning om upplåtelse, såvitt avser ett beslut att inte upplåta kyrka,

2. ledamot i kyrkorådet, såvitt avser ett beslut att upplåta kyrka, och

3. kyrkoherden, såvitt avser ett beslut att upplåta kyrka.

Domkapitlets beslut får inte överklagas.

• Kantor

Du är insatt, du JennyP, bra!
    I församlingen där jag arbetar är det så att vigslar/begravningar bör ske "enligt Svenska kyrkans ordning", som det heter.

• Ami

Vi kommer att ha både präst och pastor på vår vigsel. Men min fästman känner prästen lite grann och vi vet att han brukar "dela med sig" även av vigselakten som han annars är skyldig att hålla. Har varit på ett bröllop då han delade med en annan pastor och det blev jättebra! Ni kan ju fråga bland lite kompisar och de känner någon bra präst och gå och snacka med honom hur han gör?

• Jeez

Kantor, nåt ska man väl kunna när man jobbar i branchen

Det jag inte orkade skriva igår var att man kan hävda att det inkräktar på den egna verksamheten om man har väldigt många kyrkliga handlingar i kapellet och därmed måste stå för vaktmästare o dyl. Blir man vigd av en pastor eller präst från ett annat samfund så blir man inte vigd enligt svenska kyrkans ordning och därmed kan man inte hävda sina rättigheter som medlemmar i Svenska kyrkan -de gäller ju en vigsel enligt svenska kyrkans ordning.

• Othello

Det var tydligen möjligt att vigas av en pastor i Kapellet (för ett par år sedan). Som jag förstog det blev pastorsvigslarna lite "överrepresenterade" vilket antagligen bidrog till förbudet...

Synd i vart fall, men vi har börjat att titta oss omrking igen. Finns det ngn som har erfarenhet av Jonsereds Kyrka?

Svar på tråden Pastor i S:ta Birgittas Kapell ej tillåtet :(