• Debe

    Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?

    Vi ska gifta oss i januari 2012 och planerar en bröllopsfest för ca 60 gäster där vi har tänkt göra mycket själva för att hålla kostnaderna nere. Helt enkelt för att vi inte har råd med annat.
    Jag tycker det vore kul att höra hur ni andra gör, fixar och trixar. Just nu brottas vi med kostnaderna för vigselring och min fåfänga. Jag vill fixa håret och naglarna.
    Vår budget: 40-50000 för bröllopet och detsamma för bröllopsresan (en månad i asien)


  • Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?
  • SnartFruSir

    Jag tror att alla försöker hålla ner kostnaderna krings sitt bröllop, men att man prioriterar annorlunda när det gäller vissa saker. Det kostar inget att gifta sig då själva vigseln är gratis (i kyrkan, har inte koll på det borgliga).

    Vi får precis det bröllop vi drömt om men gick ifrån flashig lokal till bygdegård, för v prioriterade att kunna bjuda fler. Kostnaden blir den samma, men nu får vännerna plats. Vi köpte all alkohol i Tyskland och sparade ca 20 000 kr jämfört med systemet, men då har vi valt fri bar. Vi har letat runt på olika sidor för att hitta de mest prisvärda alternativet. 

    Man behöver inte bli helt galen och låta kronorna rulla okontrollerat. Så länge man tänker efter lite före, väljer med omsorg och prioriterar det som är viktigt så kan man få det nästan precis som man vill ha det. Håll i plånboken på sådant som är mindre viktigt och jämför priserna på det som är viktigt - det är mitt råd!


  • Agape

    Försöker få ned kostnaderna så gott det går om än hela bröllopet kommer i slutändan kosta lite då vi har festen på restaurang där mat och dryck ingår. Dock så har vi vart ekoonomiska på andra delar för att komma undan billigare tex:.

    - köpt smycken på auktionshus
    - köpt en "kina klänning"
    - köpt näbbkläder delvis på rea och på barnavdelningar ist för bröllopsbutiker och liknande.
    - köpt brudskor på rea
    - anpassade inbjudningskorten till utbudet på reor- blev kuvertkort i vitt med papper i tre nivåer innuti kortet/kuvertet i bröllopets temafärger vitt, rosa och grått. Även festhäfterna kommer göras av samma papper/färger.
    - blommor till bukett och dekoration kommer köpas på torghandeln och på så sätt få ned kostaden för blommor.

  • ElinFalk85
    fru i augusti skrev 2011-07-13 21:44:53 följande:
    O ja! Vi kämpar som 17 med det! Men vår budget ligger långt från eran. Räknar med att komma under 30.000:- Vi gifter oss i samband med sonens dop. Har bara bjudit in till dop, de flestavet inte om att det blir vigsel också. Vi kommer göra all mat själva, en kall buffé, där mycket är sånt jag gör innan och fryser in. Vi kommer ha festen på mina föräldrars sommarstugetomt. För vår del blir det ett enkelt bröllop och jag tar hjälp av vänner och släkt för att låna ihop partytält, serveringsfat, blomkrukor, bord, stolar etc. Om jag hinner ska jag sy vimplar, kommer dekorera i övrigt med röda Minirosor i vita krukor (kostar 29 kr för en sån krukväxt i butiken närmast oss.) Vi betalar två tjejer för att hjälpa till att plocka fram, diska och fixa i ordning. Sen betalar vi för sång i kyrkan, bara 500:- för sången då det är en tjej jag känner lite halvt. Men kompningen på gitarr verkar bli lite dyrare då vi inte hittar någon musiker bland gästerna som känner sig trygg i att spela i kyrkan. Jag har beställt klänning från ett Kinaföretag (men är inte nöjd så kanske jag köper en annan, dock är jag ute efter en kortare, enkel klänning så det behöver inte bli så hemskt dyrt. Sen har jag sån tur att en av mina bästa vänner är guldsmed och hon gör våra ringar till ett bra pris. Smink och hår gör jag själv, kommer inte hinna med att gå och få det gjort någon annanstans. Dock har mkt pengar gått åt till att köpa bra makeup-produkter (vanligtvis använder jag inte mer än mascara, eyeliner och lite puder) så jag tror att det kanske hade blivit billigare om jag fått makeupen lagd av någon annan. Hmm, vad har jag glömt? Antalet gäster blir ungefär 50 vuxna och 20 barn. Vi skippar köpt bröllopstårta. Vi kommer ha en efterrättsbuffe med cheesecakes, glasstårtor, cupcakes och godis i fina glasburkar. En av tårtorna ska jag göra i en hjärtform, den kommer stå i mitten och på den caketoppern. Tycker hela tiden att det dyker upp saker som gör att vi får lägga mer pengar på bröllopet än vi tänkt från början. Som att klänningen inte känns 100% bra och att vi får lägga mer pengar på musiken än vad vi tänkt. Men så har vi inte planerat det så länge heller. Bokade kyrkan i april och gifter oss i augusti Det är nog lättare att hålla kostnaderna nere om man har lite mer tid. Jag har gjort en del onödiga köp bara för att jag haft bråttom och så blir jag missnöjd och får köpa något annat också. Som mina skor, köpte ett par men ångrade mig och köpte då ett annat par. Samma sak med dotterns klänning, köpte en fin men hittade dagen efter en annan och lämnade då tillbaka den första. Om jag inte känt mig så jäktad kanske jag inte skulle gjort sånna felköp.
    Min bror är gitarist!!! www.martenfalk.com/
    superduktig!!!! (och snäll :))
  • fru i augusti

    ElinFalk85: Tack för tipset och din omtanke. Nu har vi fått till kompningen tillslut, en kompis kompis ställer upp Skrattande

  • augusti2012

    Hej.. 

    Här har ni en till som försöker hålla kostnaderna nere.
    Vi kommer vara 70 personer för max budgeten 35-40 000.
    Köper lite pö om pö. Så har ingen direkt budget så.
    Igår köpte jag min systerdotters klänning på ebay. (där sparar jag massor) för ynka 260 kr.
    Skulle kostat betydligt mer i Sverige.  



    Pyssla det mesta själv. 
    Köpte 500 rött a4 papper + 10 röda kartong i a4 för 188 kr i Helsingborg. I sverige kostar ett papper cirka 3 kr.
    Köpte 100 kort + kuvert på Pyhobby för 165 kr.
    Syr egna linneservetter av Ikeas kökshanddukar. kostnaden blir 1 kr per servett.
    Sen har jag fyndat en del här på BT.  
    Festlokalen blir båtklubben som min m2b är medlem i. 1600 för en hel helg med porslin och stolar etc. 
    Alkoholen kommer vi inhandla i tyskland nästa sommar. En liten semesterresa tillsammans med svärföräldrarna. räknar med 7000. 
    Maten vill vi ta ifrån en grekisk restaurang i jönköping. En bricka med mat för 79 kr per person.
    Mingel innan maten kommer bli snittar: med förhoppningsvis rökt röding som sambon har fiskat upp. Hemmagjort grännaknäcke.
    Efterrätten hoppas jag kommer från en lokal glassfabrik.
    Och tårtan vet jag inte hur vi ska göra med då ingen av oss är tårtmänniskor. 

    Temat är rött och vitt med inslag av guld och grönt.
    Vårat ledord är: Fint och elegant bröllop som inte ruinera oss. (har det i samband med min m2b 30 årsdag)

     
  • Januaribruden
    augusti2012 skrev 2011-07-30 10:19:29 följande:
    Hej.. 

    Här har ni en till som försöker hålla kostnaderna nere.
    Vi kommer vara 70 personer för max budgeten 35-40 000.
    Köper lite pö om pö. Så har ingen direkt budget så.
    Igår köpte jag min systerdotters klänning på ebay. (där sparar jag massor) för ynka 260 kr.
    Skulle kostat betydligt mer i Sverige.  


    Pyssla det mesta själv. 
    Köpte 500 rött a4 papper + 10 röda kartong i a4 för 188 kr i Helsingborg. I sverige kostar ett papper cirka 3 kr.
    Köpte 100 kort + kuvert på Pyhobby för 165 kr.
    Syr egna linneservetter av Ikeas kökshanddukar. kostnaden blir 1 kr per servett.
    Sen har jag fyndat en del här på BT.  
    Festlokalen blir båtklubben som min m2b är medlem i. 1600 för en hel helg med porslin och stolar etc. 
    Alkoholen kommer vi inhandla i tyskland nästa sommar. En liten semesterresa tillsammans med svärföräldrarna. räknar med 7000. 
    Maten vill vi ta ifrån en grekisk restaurang i jönköping. En bricka med mat för 79 kr per person.
    Mingel innan maten kommer bli snittar: med förhoppningsvis rökt röding som sambon har fiskat upp. Hemmagjort grännaknäcke.
    Efterrätten hoppas jag kommer från en lokal glassfabrik.
    Och tårtan vet jag inte hur vi ska göra med då ingen av oss är tårtmänniskor. 

    Temat är rött och vitt med inslag av guld och grönt.
    Vårat ledord är: Fint och elegant bröllop som inte ruinera oss. (har det i samband med min m2b 30 årsdag)

     
    Vi är inte heller tårtmänniskor så vi tänkte göra egna cup cakes! Det kanske skulle passa er också?
  • Kattpoet

    Har någon av er icke tårtmänniskor provat fransk silk paj med halllon?

  • Tilia

    Vi hade väldigt snäv budjet för vårt bröllop. Gjorde maten själva och bad vänners barn som gick hotell/restaurang  att servera. Jag fick mina naglar i födelsedagspresent av min syster och hon är frisör så hon fixade håret på mig med! Gjorde egna inbjudningskort som blev väldigt fina!
    Bor du i närheten av Motala eller så hade jag kunnat fixa håret åt dig! ;)
    Gick frisör även om jag inte jobbar som det idag..
    Hoppas ni får en toppen dag i alla fall!
    Ett tips är ändå att lägga krutet på saker ni har kvar! Ringar och fotografier!

  • Januaribruden
    Tilia skrev 2011-07-31 22:35:07 följande:
    Vi hade väldigt snäv budjet för vårt bröllop. Gjorde maten själva och bad vänners barn som gick hotell/restaurang  att servera. Jag fick mina naglar i födelsedagspresent av min syster och hon är frisör så hon fixade håret på mig med! Gjorde egna inbjudningskort som blev väldigt fina!
    Bor du i närheten av Motala eller så hade jag kunnat fixa håret åt dig! ;)
    Gick frisör även om jag inte jobbar som det idag..
    Hoppas ni får en toppen dag i alla fall!
    Ett tips är ändå att lägga krutet på saker ni har kvar! Ringar och fotografier!

    Ja ringen och korten är ju det man har kvar sen. Förutom minnen :) Jag har letat som en galning efter ringen jag vill ha till ett bra pris. Nu har jag hittat den på nätet, ringbutiken.se men jag är lite för feg för at beställa. Någon som har erfarenhet därifrån? Ringen skulle kosta 5000 kr då, det känns ok. Och så väljer jag bort hår och naglar och ber min blivande svägerska hjälpa mig med det, hon ska redan sminka mig.


    Vi har handlat nästan all alkohol tll festen i Tyskland nu under semestern och det sparade vi lite på. Dock så kostar ju resan dit, färjebiljetter m.m...


Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?