Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?
O ja! Vi kämpar som 17 med det! Men vår budget ligger långt från eran. Räknar med att komma under 30.000:- Vi gifter oss i samband med sonens dop. Har bara bjudit in till dop, de flestavet inte om att det blir vigsel också. Vi kommer göra all mat själva, en kall buffé, där mycket är sånt jag gör innan och fryser in. Vi kommer ha festen på mina föräldrars sommarstugetomt. För vår del blir det ett enkelt bröllop och jag tar hjälp av vänner och släkt för att låna ihop partytält, serveringsfat, blomkrukor, bord, stolar etc. Om jag hinner ska jag sy vimplar, kommer dekorera i övrigt med röda Minirosor i vita krukor (kostar 29 kr för en sån krukväxt i butiken närmast oss.) Vi betalar två tjejer för att hjälpa till att plocka fram, diska och fixa i ordning. Sen betalar vi för sång i kyrkan, bara 500:- för sången då det är en tjej jag känner lite halvt. Men kompningen på gitarr verkar bli lite dyrare då vi inte hittar någon musiker bland gästerna som känner sig trygg i att spela i kyrkan. Jag har beställt klänning från ett Kinaföretag (men är inte nöjd så kanske jag köper en annan, dock är jag ute efter en kortare, enkel klänning så det behöver inte bli så hemskt dyrt. Sen har jag sån tur att en av mina bästa vänner är guldsmed och hon gör våra ringar till ett bra pris. Smink och hår gör jag själv, kommer inte hinna med att gå och få det gjort någon annanstans. Dock har mkt pengar gått åt till att köpa bra makeup-produkter (vanligtvis använder jag inte mer än mascara, eyeliner och lite puder) så jag tror att det kanske hade blivit billigare om jag fått makeupen lagd av någon annan. Hmm, vad har jag glömt? Antalet gäster blir ungefär 50 vuxna och 20 barn. Vi skippar köpt bröllopstårta. Vi kommer ha en efterrättsbuffe med cheesecakes, glasstårtor, cupcakes och godis i fina glasburkar. En av tårtorna ska jag göra i en hjärtform, den kommer stå i mitten och på den caketoppern. Tycker hela tiden att det dyker upp saker som gör att vi får lägga mer pengar på bröllopet än vi tänkt från början. Som att klänningen inte känns 100% bra och att vi får lägga mer pengar på musiken än vad vi tänkt. Men så har vi inte planerat det så länge heller. Bokade kyrkan i april och gifter oss i augusti Det är nog lättare att hålla kostnaderna nere om man har lite mer tid. Jag har gjort en del onödiga köp bara för att jag haft bråttom och så blir jag missnöjd och får köpa något annat också. Som mina skor, köpte ett par men ångrade mig och köpte då ett annat par. Samma sak med dotterns klänning, köpte en fin men hittade dagen efter en annan och lämnade då tillbaka den första. Om jag inte känt mig så jäktad kanske jag inte skulle gjort sånna felköp.