• Doris

    Smyckar ni kyrkan?

    Jag undrar om ni utsmyckar kyrkan/gången på något sätt och isåfall hur. Visa gärna lite inspiratonsbilder!

  • Svar på tråden Smyckar ni kyrkan?
  • JT2010

    Vi dekorerade med tyll som vi knöt upp i bågar mellan kyrkbänkarna längs mittgången. Knöt upp med varannat rosa sidenband och varannat brunt eftersom det var våra färger på bröllopet. Sen hade vi ljus på varje bänk oxå. Vet inte om det syns så bra på bilderna men bifogar dem iaf. Vi blev jättenöjda. =)



  • Trolljentan

    Det här kanske kan vara en lite dum fråga men.... hur kommer man in i bänkarna när det sitter dekorationer där? Måste man typ krypa under/ klättra över?

  • JT2010
    Trolljentan skrev 2011-07-13 17:07:03 följande:
    Det här kanske kan vara en lite dum fråga men.... hur kommer man in i bänkarna när det sitter dekorationer där? Måste man typ krypa under/ klättra över?
    Hehe nej gästerna behövde varken krypa unde eller klättra över. De gick in från andra sidan helt enkelt. Kyrkbänkarna går inte ända ut till ytterväggarna så man kan gå in från den sidan oxå =) Detta blir både snyggt och håller undan eventuell smuts som gästerna får med sig utifrån om de gå in genom mittgången som kan smutsa ner en brudklännings vackra släp. =)
  • Trolljentan

    hahah jaha ok=) syntes inte så bra på bilderna

  • Flotten

    Får man lov att ha en åsikt? Snyggt ja men totalsågat av mig som vaktmästare och borde vara av er vaktmästare också, man får INTE lov att på något vis spärra utrymningsvägar, inte ens med tyll. Riktigt farligt med tanke på att stearinljusen inte har något runt sig som skyddar för eventuella olyckor.

    Trevliga ljusstakar, den sorten ser man inte ofta, vanligast är mässingsljusstakar som antingen är ljusstake med en glascylinder runt om eller så tar man bort glascylindern och sätter i en vas där ljuset annars skulle sitta.

  • JT2010
    Trolljentan skrev 2011-07-13 17:13:05 följande:
    hahah jaha ok=) syntes inte så bra på bilderna
    Nej jag såg det efter att ha läst ditt inlägg så det är inte så lätt att veta. =)
  • JT2010
    Flotten skrev 2011-07-13 17:20:59 följande:
    Får man lov att ha en åsikt? Snyggt ja men totalsågat av mig som vaktmästare och borde vara av er vaktmästare också, man får INTE lov att på något vis spärra utrymningsvägar, inte ens med tyll. Riktigt farligt med tanke på att stearinljusen inte har något runt sig som skyddar för eventuella olyckor.

    Trevliga ljusstakar, den sorten ser man inte ofta, vanligast är mässingsljusstakar som antingen är ljusstake med en glascylinder runt om eller så tar man bort glascylindern och sätter i en vas där ljuset annars skulle sitta.
    Klart man får ha en åsikt! =)  Vaktmästaren i den kyrkan sa inte något alls om utsmyckningen. Hade vi vetat skulle vi självklart dekoretat annorlunda.
  • E och D

    Jag kommer nog att vilja ha någon slags utsmyckning i kyrkan. Vad vet jag inte än. Möjligtvis blommor enligt färgtemat, men det kan ju bli en rätt så dyr affär om man har otur. Gillar idén på de bifogade bilderna, men som vaktmästaren skrivit - kanske lite farligt... Någon form av utsmyckning tycker jag ändå att man ska ha! Det är ju endå ens bröllop så man vill väl göra det så personligt som man kan även i kyrkan! Man gifter sig bara en gång (förhoppningsvis!) :D

  • Flotten

    Om vi utgår från bilderna på den här kyrkan (liknar en av våra) så kan man lägga murgröna i fönstersmygarna, låt det hänga ner lite. Rådhusvin funkar lika bra eller om det är tidigare på året,  björkgrenar. Om man har den typ av ljusstakar/vaser som jag skrev om så är diametern på den ca 12mm, alltså räcker det med EN ros/blomma i varje vas. Hos oss är det vanligt att man beställer buntrosor i en färg liknande de man har i brudbuketten, billigt och hanterbart.
    Hade ett höstbröllop för några år sedan där lade de en solros o varje fönster med långt skaft, knöt ett band som höll sig till tema färgerna och vips så hade de ordnat en superfin dekoration.

  • LondonLove

    Jag har en van som har klippt ut papphjartan och klistrat spets pa dem, ett band som man knyter runt stolpen mellan varje bankrad.
    Jattefint, romantiskt och enkelt :)

  • Pinkgrape

    Jag blir tokig, är det bara jag som inte kan se bilden/bilderna? :P När jag läser verkar det som att det ska finnas såna här i tråden.

    Vi ska inte dekorera kyrkan. Den är fin som den är tycker jag och vill inte lägga ut pengar på det. Inget fel att göra det, men vi vill inte :)

    Något jag undrar är dock, när hinner ni göra det? Är det bara ni som är i kyrkan under dagen? Där vi ska gifta oss är kyrkan upptagen både före och efter oss.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • pimory

    vi hinner inte heller dekorera kyrkan då dom har flera vigslar under dagen.. men vi eftersom vi har den sista tiden på dagen så får vi slänga ut rosblad( näbbarna ska göra det) fast vi måste städa upp det värsta efter oss (!) så det ska mina föräldrar göra....

    men jag undrar precis som pinkgrape  när hinner ni dekorera kyrkan?

  • Kattpoet

    Mammas och pappas  och även mitt första kyrkbröllop  hade vi en blomster båge som gick mellan de sista första bänkraderna .  Kyrkan till och med lånade ut stommen som  tydligen varit med i ett par hundra år.

    Vacker, enkelt och  man kunde utrymma kyrkan väldigt lätt. 

  • Flodis Hjärtat

    Vi funderar på det, men hoppar det kanske! HmmmmSolig

  • MrsT2011

    Jag var lite sugen på blommor i kyrkan, men jag vidarebefordrar rådet jag fick av vår präst:

    Dekorera endast om ni ska vara i en liten och stilrent inredd kyrka!

    Bild inifrån "vår" kyrka finns i mitt galleri, den är stor, maffig och rikt dekorerad. Blommor och liknande bara "försvinner". Vi struntade i dekorationer helt och var helnöjda! Mina fina vigselprogram i vitt och silver räckte så bra så till de mörkbruna kyrkbänkarna.

  • Pinkgrape
    MrsT2011 skrev 2011-07-21 10:58:09 följande:
    Jag var lite sugen på blommor i kyrkan, men jag vidarebefordrar rådet jag fick av vår präst:

    Dekorera endast om ni ska vara i en liten och stilrent inredd kyrka!

    Bild inifrån "vår" kyrka finns i mitt galleri, den är stor, maffig och rikt dekorerad. Blommor och liknande bara "försvinner". Vi struntade i dekorationer helt och var helnöjda! Mina fina vigselprogram i vitt och silver räckte så bra så till de mörkbruna kyrkbänkarna.
    Precis så tänker vi angående "vår" kyrka. Det är också en kyrka av modell större som redan är ganska utsmyckad i sig och pyntar vi också, så blir det lite kaka på kaka kan man säga.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Smyckar ni kyrkan?