Inlägg från: Snojsan |Visa alla inlägg
  • Snojsan

    Dalarna 2012

    Vi gifter oss också i Dalarna! Vigseln blir i Oxberg (3 mil norr om Mora) och festen i Orsa den 4 februari. Så Tri, vi kommer inte vara så långt ifrån varandra:D

  • Snojsan
    Tri skrev 2011-09-24 12:35:01 följande:
    Här har ni btw bild på min klänning. Jag köpte min i Borlänge (fotoförbud) men ramlada förbi den i ett skyltfönster i Kalmar av alla ställen (därav den mörka bilden).

    Jag var väldigt bestämd på förhand att jag INTE skulle ha axelbandslös och INTE någon gräddbakelse.....skåda min axelbandslösa gräddbakelse ..hahaha!!


    Oj! Vilken underbar gräddbakelse!
  • Snojsan
    Tri skrev 2011-09-24 19:55:27 följande:
    Var på bröllop i Oxbergs kapell förra helgen. Så fint! Är det där ni ska vara?
    Ja precis! Det är där vi ska vara. Jag är från Oxberg och har haft alla skolavslutningar och lucia där. Min mormor och mamma har även gift sig där. Så det känns helt naturligt för oss att gifta oss där. Dock finns det inte någon mysig lokal i Oxberg som tar minst 100 pers. Därför har vi festen i Orsa, där min blivande är ifrån. Kommer bli jätte mysigt tror jag.
    Bäcka är så fint! Hur många ska ni bjuda?
  • Snojsan
    Tri skrev 2011-10-01 12:03:56 följande:
    Vi kommer att landa nånstans mellan 40-50. Min blivande har släkt från utlandet och vi vet inte hur många som kan komma därifrån.

    Bröllopsfesten vi var på hölls i Goushus lägergård, det var faktiskt riktigt mysigt men kanske lite svårt med mat och servering (minikök). Och där finns ju möjlighet till övernattning för långväga gäster.

    Var i Orsa skulle ni ha festen?
    Spännande med gäster från utlandet! Ni kommer få det så mysigt och fint i Bäcka!

    Just det, Gopshus har jag inte äns tänkt på. Men vi ska vara i Oras hembyggdsgård. Den är så fin och vi behöver storleken.

    Ska ni ha något speciellt tema? Gör ni inbjudningarna själva?
  • Snojsan

    Hej alla brudar!

    Har haft fullt upp och helt glömt bort tråden...

    Kom precis hem från en brudbutik, har beställt min slöja! Igår bokade jag min underkjol som jag ska hyra. Känner mig så stressad! I morgon är det bara 2 månader kvar och vi har även sista osa datumet i morgon. Nästan hälften av dom som är inbjudna har inte hört av sig! Ska alla dom lämna svar i morgon? Då kommer mailen och telefonen få jobba som aldrig förr=). Eller tänk om dom inte ens hör av sig?
    Känner mig helt snurrig.

    Tri- Vi har också vintertema, men grå/silver och vitt. Kommer nog ha nån färg i brudbuketten också, men inte bestämt ännu. Ska beställa bukett och alla andra blommor när vi kommer hem till jul, även tårtan.
    Mysigt med utomhus vigsel! Hoppas vi får snö!!! Tänk om det inte kommer nån snö? Men det borde det komma va?

    Är det någon mer än jag som börjar bli nerös?
                                    

  • Snojsan

    Min nervositet har släppt lite, kanske för att vi har fått mycket gjort nu i helgen som har hängt över mig. Hatar att prata i telefonen! Men nu har jag äntligen tagit tag i det. Känns så skönt!
    Dock har vi också lite problem med stolsöverdrag. Tänkte köpa från Kina, men det blev så många extra kostnander med tull och frakt att jag inte vill chansa på att det hinner komma fram till 4 februari. Tips välkomnas!

    Det vi har kvar nu är: Möte med prästen (23:e december, vi bor i Göteborg och våran präst va så gullig och kunde  träffa oss då när vi kommer hem)
    Beställa brudbukett
    Beställa tårtan
    Bordsplaceringen
    Köpa lite mer ljusstakar och ljus
    Stolsöverdrag
    Smycken till mig
    Kyrk och festprogram (rätt stort projekt då vi ska skriva om alla gästerna, phu)
    Runda bord (undra bara var vi ska få tag på det, nån som vet?)
    Framkalla bröllopsfoton (på våra släktingar som vi ska rama in och göra ett släktträd av, älskar gamla foton, dom var så fina då!)
    Har säkert massa andra grejer som ska göras också, men det får vi ta då...

    AnnMurr- Jag ska också ha 20-tals frisyr! Så kul att vi är fler=). Jag har ifs inte så många andra frisyrer att välja på med mitt korta hår. Men jag älskar den, så fint!  Själva stilen på vårat bröllop kommer gå i vintage så min frilla kommer passa in.
    Vad fint det kommer bli med era färger, bilderrna är jätte fina!
    Vad ska din blivande ha för kläder?

  • Snojsan

    Ja hoppas verkligen alla kommer som ni bjudit! Vilket datum har ni som osa? När gifter ni er?

    Idag ska jag gå och hämta min vigselring! Det är så spännande så det pirrar i magen hela tiden!!
    Min tärna har fått avi för sin klänning, men när hon skulle hämta ut den hade kineserna skrivit mitt namn och inte hennes. Nu måste vi vänta till dagarna innan jul då vi åker upp. Men ska bli roligt att vara med när hon provar! Hoppas bara att det är den som jag beställde i paketet och att alla mått stämmer. Inte bra för hjärtat det här;).

    Har börjat skriva på bordsplacerings "korten". Som är hjärtan i zink som vi ska knyta med spetsband runt servetterna. Det blir fint, väldigt nöjd!
    Velar om dom här stolsövergragen... ska vi eller inte? Har hittat stolsöverdrag i Rättvik för 30:- styck. Kan vara värt att göra det, men behövs det egentligen? Har ni bestämt hur ni ska göra med det, AnnMurr?

    Spaweekend! Härligt! Är nog lite trög men hänger alla gästerna med på spa också? Lyx!!!

  • Snojsan

    Oj här händer det grejer!! Har missat tråden helt sen jag skrev sist.

    Vi kommer nog också strunta i stolsöverdrag. Jag känner att om jag ska ha det, vill jag att dom ska vara fina och inte bara nåt som är tyg och vit. vi får se hur det blir, men inget jag tänker lägga mer energi på.

    Så himla bra att ni håller budgeten AnnMurr! 50 000:- är bra jobbat.
    Vi kommer ta både dukar och servetter från min blivandes jobb (han jobbar i restaurang), även glas och bestick (gillar inte lokalens bestick eller glas). Fick även reda på att vinet och skumpan (han beställt genom jobbet) verkar som det blir gratis!! Så snällt av chefen:). Dessutom har vi fått massa fina kandelabrar från hans jobb (dom håller på att renoverar restaurangen och ska byta stil helt), så det behöver vi inte heller tänka på.
    Är väldigt glad över det här! Tjänat in rätt mycket pengar på det, så nu finns det massa fint vi kan lägga pengarna på!

    Har hämtat min slöja också, går i ett lyckorus blandat med sjuk stress och nervositet. Konstig känsla!:) Är det bara jag som är stressad och nervös?? I morgon är det bara 3 veckor kvar! Hoppas verkligen den fina snön ligger kvar i träden eller att det kommer mer fin nysnö där uppe!

    Köpte lite fina underkläder igår också. Nu är jag på jakt efter smycken. Tänkte dyka ner i mormors smyckeskrin i hopp om att hitta något tjusigt. Vigselprogram och festprogram kvar att göra. Annars är det småpill kvar... men det tar ju lite tid det också. Mitt i allt det här ska kanske en möhippa få plats, borde bli i helgen eller nästa. Svensexan va förra helgen.

    Ha en härlig helg!!

  • Snojsan
    brud12 skrev 2012-01-09 21:45:34 följande:
    Gifter oss i Sälen på fredag!!!!
    Lycka till i dag!! Njut och ha den bästa dagen! Hoppas på att få se bilder här snart;)
    Stor kram!
  • Snojsan
    Tri skrev 2012-01-13 22:42:53 följande:
    Ja..hmm...var hos floristen och ska ha ranunkler i buketten...inget annat. Ha, ha Flört
    Japp jag gifter mig också i februari! Men vi hade väl samma datum om jag inte mins fel? 4 februari? Så fin bukett du ska ha! Jag ska också ha vita ranunkler. Men även lite annat också:) Har ni mycket kvar?
  • Snojsan
    Varning! Lång historia! :D

    I helgen blev det möhippa för mig!!

    Så galet roligt det va! Verkligen konstig känsla att alla va där bara för MIN skull! Lyckorus!!!!
    Gick till jobbet som vanligt i fredags. Började 12.00. När jag kom dit ropade chefen in mig på kontoret och bad mig stänga dörren. Konstigt tänkte jag och blev lite nervös. Vad har jag gjort nu?
    Då säger han att jag inte ska jobba i dag och ger mig ett brev med världens leende! Ha ha ha!
    Där låg det en tågbiljett till stockholm (från Göteborg) och tåget gick om 40 minuter + en lapp där det stog att min packning står på perrongen. Jag blev så stressad, glad, nervös, pirrig på samma gång, galen känsla!

    När jag går av i Stockholm sitter det löpsedlar om mig om min blivande på hela perrongen ner till tunnelbanan och jag följde dom, tills jag ser tjejgänget!!! Ha ha ha! Dessutom va det en tjej med som jag inte kände igen, men hon kände verkligen mig och pratade och kramades, men jag tänkte bara vem 17 är detta??? Kände mig elak för att jag inte kom ihåg min vän som jag dessutom bjudit på bröllopet. Sen försvann hon och då frågade jag dom andra vem det va, men dom spelade på och sa att hon var med på listan.... Usch vad jag fick sätta igång hjärnan för att komma på vem det va. Dom avslöjade sen att hon var skådespelare:D Jag blev alltså helt blåst!!

    Dom körde mig till en thailänsk massör och var där i en timme, så skönt! Temat för fredagen var Thailand.(Våran bröllopsresa går dit). Efter det fick jag duscha och sätta på mig nåt fint. Vi hamnade på en jätte mysig och cool thai restaurang på söder, där det blev massa skratt och mys!

    Lördagens tema var "svettigt och naket"! Började morgonen med fäktning! Riktikt roligt, jätte bra instruktör och jag  vann såklart över mästaren;) Rekommenderar verkligen!
    Åkte sen och bastade och drack öl och körde skrubb och allt möjligt. Kände sig väldigt fräsch! Blev jätte god lunch, 2-rätters med vin. Alla hade tagit med en present till mig som symboliserade ett minne som jag fick gissa vem det var i från. Väldigt fin idé, blev lite tårar.

    Sen skulle vi iväg igen och hamnade i en målar ateljé. Där skulle jag måla en tavla till min blivande med hjälp av mina tjejer. Mitt i allt kom det in en NAKEN man!!!! Trodde jag skulle dööööö! Ha ha ha! Kroki målning (eller hur det stavas) blev det! Det va skit roligt men helt sjukt! Blev endel champagne där så man var ju lite fnissig. Vi skrattar fortfarande så vi tappar andan:D Tavlan till min kille blev iaf. väldigt fin!

    Efter den här chocken blev det middag och mer vin och drinkar. Vi skulle gå ut på kvällen och väntade på "taxin" då svänger det in en jätte fin "raggarbil" och plockar upp oss. Har tjatat massor varje sommar att jag vill åka raggarbil. Så nu fick jag det:) Åkte runt stureplan och alla fina gator och hade jätte roligt. Sen släppte han av oss utanför stället där vi skulle in och alla utanför tyckte vi gjorde en grym entré! Ha ha!

    Väl där inne hade dom bokat ett bord.... som var fullt av sprit mm. Runt vårat bord satt mina löpsedlar! Alla var super trevliga där inne och kom och gratulerade och många gifta killar kom fram och ville prata.

    Min möhippa kunde inte bli bättre och jag är så lycklig över att få ha så fina vänner!!

    Ursäkta mitt långa inlägg!! Men försökte korta ner och inte ta med allt...
  • Snojsan

    Hej alla Dalabrudar!

    Jag är nu gift! Varit fru i lite mer än 2 månader :). Så underbart och roligt det vara att gifta sig! Men ändå skönt nu, när man har landat och kommit tillbaka till vardagen.

    Vet egentligen inte varför jag gick in här, men såg att tråden var igång och tänkte att jag kan ge er tips och råd om det är någon som behöver och vill ha.Skrattande

  • Snojsan

    Okej, här kommer en lite berättelseGlad

    Vi hade middag för alla gäster (85 pers) kvällen innan. Väldigt trevligt och uppskattat!

    4 februari 2012

    Började dagen rätt tidigt med en dusch och god frukost hemma hos min familj. Fick inte i mig så mycket då jag var rätt pirrig i hela kroppen.
    Det var sååå kallt, -31 grader visade termometern på när vi satte oss i bilen till frisören. Min bror skjutsade mig och min tärna.
    Make up artisten kom till frisören och sminkade mig medans frisören gjorde min tärnas hår. Även fotografen var med här. Frisören var så gullig och hade fixat med frukt, godis och skumpa! brorsan åkte och köpte sallad till alla och en gästbok som jag kom på när jag satt i stolen att jag hade glömt!! Ha ha, trodde verkligen att jag tänkt på allt... Men han löste det så fint.
    Jag var så sjukt nervös här att jag inte fick i mig så mycket här heller, men jag kände ingen hunger eller sug efter något på hela dagen.
    Vid 11.30 åkte vi super snygga i håret och världens bästa smink som höll sig hela dagen och kvällen, (fick bättra på läpparna vid tårtan).

    Hemma hos mina föräldrar bytte vi om. Nu kände jag mig som en prinsessa!! Det var jag, min tärna och min bror (som var maskalk och gick in med min tärna).
    Fotografen tog jätte fina bilder på mig när jag klädde på mig. Rekomenderar att ha fotograf redan från morgonen!
    Utanför huset stod hästen och släden som skulle ta oss till kapellet där min blivande man och hans två maskalkar (hans bror och bästa vän) väntade med alla gästerna.
    Det var så mysigt att åka häst och släde. Vi hade massa pälsar och det var -25 nu. Jag hade vita moonboots med fuskpäls som jag var väldigt glad över. Inget som syntes under klänningen och jag frös aldrig om fötterna.
    Massa turister var på väg upp till Sälen när vi åkte upp till kapellet och alla saktade in för att vinka och skrek "lycka till" genom bilrutan. Det var jätte roligt!
    När vi var framme blev det skobyte för mig och jag fick min underbara bukett och pälsen åkte av. Så började dom spela ingångslåten. Jag var så glad att se alla och speciellt min blivande som jag såg stå där uppe vid det lilla altaret med prästen och sina maskalkar.
    Jag börjar gå med min tärna och min bror efter mig. Några gråter redan nu och jag kunde inte sluta le!! Galen känsla!
    Vigseln var underbara med världens bästa solister och musik. Prästen har jag känt i flera år och han står nära min familj. Allt blev som vi ville. Personligt och massa kärlek. Den känslan när jag fick min ring och vi gick ut tillsammans som man och fru är obeskrivlig!
    När vi kom ut smög vi runt kapellet och gömde oss så alla gäster fick gå ut och vänta på oss. När vi kom ut igen blev det riskastning och miljoner kramar. Alla var så glada!
    Nu begav sig gästerna till festlokalen. Jag och min man med vårt brudfölje åkte iväg med hästen och fotografen.
    Vi fotade i 1,5 timme ute. Nu var det -20 och man blev rätt frusen nu. Killarna hade bara lackskor på fötterna.... dom har aldrig frusit så mycket sa dom , ha ha! Gullit av dom att hålla ut för fotonas skullSkrattande Det blev så fina bilder och jag satt även på hästen. Trodde aldrig att jag skulle komma upp på den stora hästen med min stora klänning, men det gickFlört.
    Efter fotograferingen åkte vi till festen där vår toastmadame hade underhållit gästerna med lite roligheter, matigare snittar och champagne.
    Vi hade brudskålen ute, fast det var så kallt men det var så fint och mysigt!
    Middagen var jätte god! Väldigt duktiga kockar. Vi fick massa fina och roliga tal, till och med ett från Schweiz genom skape. Dom hade inte möjlighet att komma, men hade klätt upp sig så fint och det visades på en projektorduk genom dator.
    Efter tårtan blev det vals och därefter var bandet igång och festen blev galet rolig! Alla dansade och jag hann nog faktist ha roligt med precis alla. Vi åkte från festen vid 02.30. Så glada och nöjda.
    Det jag ångrar lite är att jag inte hade någon "festklänning". Min klänning hade ganska långt släp och var rätt stor, så det blev svårt att dansa. Som tur var hade jag en väldigt fin långklänning nerpackad till bröllopsresan som jag satte på mig på natten. Så det gick ju bra än då.
    Dagen efter var det brunch och paketöppning med gästerna. Väldigt mysigt och roligt att få prata med alla igen. Höra lite om vad som hände när vi hade åkt, ha ha!
    På eftermiddagen begav jag och min man oss till Arlanda för 16 dagar i Thailand! Helt magiskt!

    Trodde jag skulle göra en kort berättelse... Men det är ju så mycket man vill ha med. Har kortat ner den lite.

    Kan lägga upp några bilder också...

Svar på tråden Dalarna 2012