• Fröken Fräkens

Imorgon ska vi titta på festlokalen - vad ska jag tänka på?

Ja, som sagt, imorgon ska vi åka till den festlokal som vi har hyrt till vårt bröllop, och jag undrar nu om ni har några tips på vad vi ska hålla utkik efter och fråga om när vi väl är där (t.ex. hur många bord som finns, hur länge festen får hålla igång mm). Som bakgrundsfakta kan jag nämna att vi hyr lokalen som den är och ingen serveringspersonal eller annat "lull-lull" ingår. Man får ha med egen mat och dryck och vi tänkte ta catering till huvudrätten. Hoppas ni kan hjälpa mig med några tips trots den dåliga framförhållningen! /Sanna

• Svar på tråden Imorgon ska vi titta på festlokalen - vad ska jag tänka på?
  • marimekko86

Jaaaa...själv var jag helt nollställd då vi tittade på våran och kom inte på så mycket att fråga, men har ringt endel i efterhand.

Som sagt kolla hur många gäster som får plats, vad som finns på lokalen, finns dukar,porslin och sånt? Hur tidigt får ni ta över den, kan ju va bra o veta så man vet hur mycket tid man har på sig att iordningställa.

Kolla belysningen, hur den är som...den glömde jag helt bort. Är ljuset hemskt, eller kan man dimra och göra mysbelysning exempelvis...jag måste kolla det efter sommaren på vår lokal....vill ju inte sitta i en lokal full med lysrör, alldeles vitt typ :-P

Hur noga skall ni städa? När skall all städning osv. vara klar senast?

• Flotten

HUR man får dekorera, vad är tillåtet och vad är inte.
    Hur länga får man spela musik - kolla också varför man inte får - bor själv nära en lokal och gästerna där missar ofta att det är för omgivningens skull som man slutar spela musik efter en viss tid, det är inte för att jävlas med brudparet!
    Har de bilder på lämpliga sätt duka?
    hur funkar diskmaskinen?
    Är där frys o kyl så att det räcker?

• Loche

Ta med kameran och fråga om det är ok att fota lokalen! Bilderna är guld sen när man sitter hemma med planeringen.
    Mät borden både längd och bredd för att underlätta planeringen av dukning.

Belysning? Ljudanläggning? Porslin, skålar och uppläggningsfat?

Behöver ni täcka över något som inte känns så passande och snyggt i sammanhanget?

Hur många kaffebryggare finns det?

Vilka sorters glas?

Hur ser stolarna ut?

• Linn89

Tack för tipsen. Vi ska till våran lokal i morgon och se hur vi ska duka bland annat.

• MagicBride

SMAKA på vattnet! På de flesta tillställningar ställer man ju fram karaffer med kranvatten för de som inte vill dricka alkohol eller läsk, och i vår lokal var vattnet ÄCKLIGT så vi fick köpa på flaska. Tur vi upptäckte det i förväg

• GeneralElectric

Kolla akustiken! Inte roligt om gästerna inte hör vare sig talen eller bordsgrannarna, eller om det blir väldigt slamrigt. (Vi hade en stor middag och hyrde därför ett system med två trådlösa mikrofoner, en för toastmastern och en för respektive talare. Tyvärr satte de flesta talare inte på sig sitt headset korrekt, så det blev ofta uselt ljud. Se till att talarna använder utrustningen ordentligt! Detta var en av de saker som allra mest störde en i övrigt fantastisk bröllopsmiddag.)

• GeneralElectric

Kolla var gästerna kan parkera och vilka parkeringsregler som finns.
    Se även över logistiken och om det behövs skyltar, t ex från parkering/busshållplats till festlokalen eller från middagssalen till toaletterna.

Svar på tråden Imorgon ska vi titta på festlokalen - vad ska jag tänka på?