• Lindao­chJohn
    Äldre 10 Jul 22:45
    5073 visningar
    22 svar
    22
    5073

    Alla tips om Italien!

    Vi funderar på att göra en roadtrip genom Italien på vår bröllopsresa. Flyga till Milano o hyra bil o köra neråt.
    Venedig, Toscana o Rom är självklara städer på vägen. Tanken är att vi ska vara iväg i 2 veckor som ska fördelas på 5 dagar på sol-o-bad-ställe, några dagar i själva Rom o sen resten på vägen mot Rom .

    Alla tips tas emot med glädje! Allt från vilken stad man ska åka till, vilket vin man ska dricka, var man kan bo mm!

  • Svar på tråden Alla tips om Italien!
  • Loche
    Äldre 13 Jul 05:49
    #11

    Missa inte lilla San Marino,, landet i landet! Glad

  • Mrs Norr
    Äldre 13 Jul 08:46
    #12

    Como är ett fantastiskt ställe norr om Milano! En fantastisk liten stad med en sjö (lago di como) med den mest spektakulära utsikten! Många fina båtutflykter till pitoreska byar och restauranger längs vattnet! Många rika italienare har sina helt otroliga sommar-hus i detta område! Bodde där ett halvår som au-pair, helt magiskt!

  • Eileme
    Äldre 13 Jul 10:01
    #13

    Vi var i Toscana, Florens för ca två år sedan.
    Vi bokade resan genom Tema Toscana (som någon ovan redan tipsat om) och vi fick fantastisk hjälp! På detaljnivå! Typ; "För att komma till det torget så tar ni den bussen, sen ligger den en jättebra charkbutik till höger om fontänen..."

    Men jag vill speciellt tipsa om en vinprovarlunch på Castello de verrazzano som vi var på som var helt amazing! Vi pratar fortfarande mycket om den och tipsar alla som ska resa till Toscana att de måste åka dit!
    En av mina vänner gjorde det förra året och de var också helt överväldigade när de kom tillbaka.

    Du hittar lite information om provningen här; http://www.tematoscana.se/mat-och-vinresor
    Det står inte så mycket, men maila dem för mer information, det är värt det!!

    Förutom att få en rundtur i slottet med en mycket duktig guide som berättar om slottets historia och deras vinproduktion så får ni såklart prova lite viner också, och det tillsammans med en fantastisk 5 rätters middag!

    Efter middagen och provningen hade vi dessutom skaffat oss nya vänner och med dessa så åkte vi en liten bit till torget i Greve in chianti. Där hittar ni mysiga uteserveringar och restauranger, men också en väldigt känd charkuteributik som heter Falorni, väl värt ett besök!

    Ja, du ser ju...jag blir helt till mig när jag tänker mig tillbaka :)

  • Lindao­chJohn
    Äldre 13 Jul 21:03
    #14

    Åh det här är ju toppen! Vilka tips vi får! Skrattande
    Tack alla o fortsätt ge mer!

  • Äldre 22 Jul 14:22
    #15

    Jag hoppas jag kan haka på lite. Vi ska också till Italien på bröllopsresa. Bl.a. till Rom, så jag skulle vilja ha lite Rom-tips! Gärna på bra restauranger.

    Själv kan jag tipsa om Bologna, väldigt trevlig stad med mycket god mat. När vi var i Milano (som är OK men inte den staden jag skulle åka till på bröllopsresa) tog vi tåget till Venedig. Jag hade varit där förut men min sambo blev överförtjust. Tror att det är bra att ta tåget till Venedig som en dagsutflykt för det är rätt dyrt där, men staden har en alldeles egen atmosfär.

  • Elenor­eHjärt­aFredr­ik
    Äldre 28 Jul 11:21
    #16

    Jag och min MTB och åkte igenom Italien förra året, fantastisk resa. Började i Rom och hyrde sedan bil och körde upp genom Toscana, Montepulciano, Cianti, Siena, Florens, Pisa och sedan när längst med kusten till Rom igen. Var borta 10 dagar. Vi bodde på en jättetrevlig och fin vingård som låg hela fantastiskt med utsikt över Toscanas landskap. Den hetter Cesani och låg precis brevid en jättesöt by som heter San Gimignano. Rekommenderas varmt. Väldigt prisvärd oxå. :)
    http://www.agriturismo-sangimignano.com/agriturismo/

  • Äldre 28 Jul 11:57
    #17

    Var i Italien i månadsskiftet maj-juni i år. Vi var i Toscana, och bodde på hotellanläggningen Riva del Sole tre timmars bussresa norr om Rom. Bara några kilometer från där vi bodde, ligger den lilla byn Castiglione della Pescaia, hur mysigt som helst där, med gränder och prång, mysiga affärer, restauranger och cafeer, med en hänförande utsikt över medelhavet. Vi var också i Siena som är bedårande som stad med all sin välbevarade medeltidsbebyggelse.

    Lite varning för deras securitycontrol på flygpltasen i Rom: Vi hade köpt en katt på en marknad, i fint patchworktyg, stoppad med sand som skall vara en dörrstopp. Den lade maken i handbagaget och vi höll knappt på att få den med oss, de klämde occh kände och röntgade katten flera gånger och hade långa diskussioner med varandra. Visst, förstår att säkerheten måste vara hög, men den lille katten med sand i. Hade de bråkat hade de väl fått hälla ut sanden då...

  • Oberon
    Äldre 28 Jul 13:16
    #18

    Jag puffar på Como, ta en tur norröver, ni kommer inte ångra er. Otroligt vackert! 

  • Biscui­t
    Äldre 28 Jul 13:20
    #19

    Kan inte se att någon har tipsat om Cinque Terre, det ligger i och för sig lite fel geografiskt om ni ska åka söder ut men absolut ett av Italiens läckraste ställen enligt mig. Dock bör ni ta er dit med tåg och inte bil. Det är inte riktigt såhär fägglatt, bilden är nog photoshopad, men jättefint iaf. Fem små bergsbyar som ligger längst med kusten.


  • Äldre 11 Nov 21:27
    #20

    Hej!
    Då jag har bott i Italien i 7 år snart så ger jag härmed lite insider tips  

    Jag bodde i Rom i 5 år och det är helt klart ett måste. Enligt mig är de 3 viktigaste städerna att se i Italien Rom, Venedig, Florens i den ordningen. 
    Roma - Firenze finns massor med tåg och man kan även åka och bara sova en natt i Florens. Det går ganska snabbt att se det man "måste" men det som är så fint med Florens är att uppleva atmosfären, ta en aperitivo (beställer du alkoholhaltig dricka mellan 18-20 så får du gratis tilltugg..vissa ställen får man bara typ jordnötter men på vissa finns en hel buffé med mat). 
    Venedig är såå romantiskt och unikt. Helt klart ett måste när man är i Italien. 

    I Rom är måsten: 
    - området Trastevere. Bäst på kvällen i mitt tycke, från kl.18. Är ni där på sommaren finns det även en massa barer med musik på ön mitt i floden Tevere precis där.  Bästa restaurangen ligger även här!:


    Ristorante Capo de Fero  ("Rigatoni Democratici")
    Via di San Cosimato,16
    00100 ROMA
    Där föreslår jag att ni provar antingen just "Rigatoni democratici", Carbonara (rom's rätt), eller Spaghetti alla gricia.
    Bästa drinkarna hittar ni på BumBum. Dock har dom ingenstans o sitta. Man tar med sig sin drink o sätter sig på torget!

    - området Campo dei fiori. Kaffe på dagen eller en drink på kvällen.
    - San Lorenzo  är studentområdet om ni söker en mer avslappnad och alternativ atmosfär
    - Att bara vandra i hela området kring Pantheon är otroligt fint.  
    Ja och the obvious - Capella Sistina, S.Pietro, Colosseo, Piazza Venezia, Pantheon, piazza di spagna, fontana di trevi, osv.
    Travel cards för en vecka kostar 18 euro.  11 för 3 dagar tror jag.. eller 1 euro per resa.

    Vill man ha lite mer sol och bad... Då tycker jag att kusten vid Cinque Terre är OTROLIGT vackert, men kolla hur dom har det där innan ni åker, eftersom de har haft lite problem med storm nu i början på vintern! Förmodligen är det inga problem för er som åker 2012.

    Städer i norra italien: 
    Assisi, Sienna, Florens. Men egentligen så är de flesta italienska stadskärnorna väldigt fina i det området. Så om ni hyr bil så bara stanna till när ni känner för det!
    Bracciano (sjön norr om Rom) är fint för en dagsresa.

    Ja det finns massor. Fråga om du vill ha mer specifika tips så ska jag se om jag kan hjälpa till!
  • Jennie­2012
    Äldre 12 Nov 00:08
    #21

    Tipsar om en restaurang i Venedig som var supermysig. Den heter Algiobagio och ligger på norra kusten. 
    Vi förlovade oss i Venedig och jag tycker det är en underbar stad.  

  • Lindao­chJohn
    Äldre 12 Nov 12:52
    #22

    Åh tack för alla tips! Ska bli så spännande att försöka sätta ihop en resa mha allt det här! Skrattande

Svar på tråden Alla tips om Italien!