• ClaraH

"Min älskling, du är som en ros" - en vals?

Taube har ju skrivit många valser och jag funderar på om vi ska ha en av hans valser att dansa till. Vi har redan en vals just nu "Drömmen om Elin", men skulle vilja ha en till. Är "Min älskling, du är som en ros" en vals? Det finns ju flera duktiga musiker här och jag hoppas någon kan svara.

• Svar på tråden "Min älskling, du är som en ros" - en vals?
  • lärkan

"Min älskling, du är som en ros" är en tango

Livet är som musik. Det måste komponeras efter gehör, känsla och instinkt, inte efter fasta regler.
  • Aleta
    lärkan skrev 2011-07-10 21:33:15 följande:
    "Min älskling, du är som en ros" är en tango
    Livet är som musik. Det måste komponeras efter gehör, känsla och instinkt, inte efter fasta regler.
    En bröllopstango vore väl något!
  • ClaraH

Jaha, vi ska faktisk lära oss att dansa tango, men hade tänkt att ta "tango jalusie" istället. Den som ska spela fiol ville ta den nämligen. Så vi kommer att träna in något till den istället och köra den som bröllopsdans om vi blir tillräckligt bra. Men då ska jag fundera på om vi inte kunde ta den också vid senare tillfälle.

Stort tack för svar.

• bruden i skogen

Man kan mycket väl spela den som vals en duktig musiker gör bara om den i 3 takt

• lärkan
    Aleta skrev 2011-07-10 21:43:16 följande:
    En bröllopstango vore väl något!
    Det vore absolut helt strålande Solig
  • lärkan
    ClaraH skrev 2011-07-10 21:48:49 följande:

Jaha, vi ska faktisk lära oss att dansa tango, men hade tänkt att ta "tango jalusie" istället. Den som ska spela fiol ville ta den nämligen. Så vi kommer att träna in något till den istället och köra den som bröllopsdans om vi blir tillräckligt bra. Men då ska jag fundera på om vi inte kunde ta den också vid senare tillfälle.

Stort tack för svar.

Vilka underbara idéer ni har!! Tango är ju en helt fantastisk dans och dessutom sprängfylld med passion!!
    Bara ett nöje att kunna hjälpa till

Lycka till med ert  kommande sagobröllop {#emotions_dlg.flower}
    // Anna
  • lärkan
    bruden i skogen skrev 2011-07-10 21:48:49 följande:
    Man kan mycket väl spela den som vals en duktig musiker gör bara om den i 3 takt
    Förvisso, men man riskerar att tappa lite av karaktären i låten då...
  • förlovadflicka
    lärkan skrev 2011-07-10 22:43:11 följande:
    Förvisso, men man riskerar att tappa lite av karaktären i låten då...
    Jag tycker det kan bli jättefint om man gör rätt, syftet blir ju att ändra karaktären om man gör om den till en vals :)
  • ClaraH

Just valserna tänkte vi inte anlita levande musik till så om vi ska spela denna så får det bli som en tango då. Tack för all input!

• lärkan
    förlovadflicka skrev 2011-07-11 10:15:57 följande:
    Jag tycker det kan bli jättefint om man gör rätt, syftet blir ju att ändra karaktären om man gör om den till en vals :)
    Självklart går det utmärkt i praktiken att göra om taktarten, bara att min personliga mening är att denna sång är en underbart charmig svensk/argentinsk tango Solig
  • lärkan
    ClaraH skrev 2011-07-11 10:45:44 följande:
    Just valserna tänkte vi inte anlita levande musik till så om vi ska spela denna så får det bli som en tango då. Tack för all input!
    Lycka till Solig
Svar på tråden "Min älskling, du är som en ros" - en vals?