• Kattpo­et
    Äldre 10 Jul 19:05
    5807 visningar
    21 svar
    21
    5807

    Vettiga Favours!

    Som många av er vet så gillar jag inte favours, bara ordet visar att det inte är en svensk tradtion.

    Men här kommer något som fick mig att ändra  mig om favours,  en vän till mig var på bröllop i helgen och hon ringde mig alldelse lyrisk om vad de hade fått som favours och när jag hörde vad det var så blev jag glad och posetiv till favours med.

    Så vad fick hon,  på varje tallrik låg antingen ett blad eller en blomma i papper och på baksidan stod det en söt liten vers som gick ut på  i  gästen namn har vi nu donerat  mat  för en vecka till en barn i svältens Kenya!

    Det är vad jag anser är en vettig favour, ta pengarna och ge någon en chans till överlevnad,  det slår iallafall i min värld att ge  diabetiker och mjölkallergier   mjölkchoklad med karamell fyllning  ( hände ett par andra vänner förra helgen).

    Så ni brudar som måste ha favours, varför inte skänka pengarna i gästernas namn till något välgörande ändamål istället? 

  • Svar på tråden Vettiga Favours!
  • BrudiM­aj2012
    Äldre 10 Jul 19:09
    #1

    En helt fantastiskt bra idé, den snor vi direkt!  Solig

  • Kattpo­et
    Äldre 10 Jul 19:21
    #2

    Gör så!

    Man kan ju rädda regnskog,  vacinera barn,  stoppa öken, rädda tigrar och en hel del andra saker   i gästernas namn. 

  • BrudiM­aj2012
    Äldre 10 Jul 19:34
    #3
    Kattpoet skrev 2011-07-10 19:21:42 följande:
    Gör så!

    Man kan ju rädda regnskog,  vacinera barn,  stoppa öken, rädda tigrar och en hel del andra saker   i gästernas namn. 
    det är toppen, min bästa vän gav oss i brudföljet varsitt inramat
    "diplom" från läkare utan gränser, tänkte ite på att man kan göra favours också, så tack! :)
  • Kattpo­et
    Äldre 10 Jul 19:38
    #4

    Som sagt mycket bättre än ge   godis till någon som  inte tål det.

  • Aleta
    Äldre 10 Jul 19:48
    #5

    Otroligt bra!

    Nu blev jag också positivt inställd till favors.
    Jag skulle bli så glad att jag fick en tår i ögat av en sådan present!{#emotions_dlg.flower} 

  • nötmix
    Äldre 10 Jul 19:53
    #6

    Men hur får man det att funka undrar jag? Vi har inte råd att skänka 25kr x 125 gäster, utan våra favors skulle kostat max 3-4 kr (skulle baka kaka eller köpa något fint men billigt på ebay.)

    Kan man skänka en summa någonstans i 125 personers namn? Jag vill ju inte ljuga och skriva att jag gjort i deras namn men i själva verket var det mitt namn som stod på en gåva för 500 som ska representera alla gästers favors.. Klurigt. 

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 10 Jul 19:57
    #7
    nötmix skrev 2011-07-10 19:53:24 följande:
    Men hur får man det att funka undrar jag? Vi har inte råd att skänka 25kr x 125 gäster, utan våra favors skulle kostat max 3-4 kr (skulle baka kaka eller köpa något fint men billigt på ebay.)

    Kan man skänka en summa någonstans i 125 personers namn? Jag vill ju inte ljuga och skriva att jag gjort i deras namn men i själva verket var det mitt namn som stod på en gåva för 500 som ska representera alla gästers favors.. Klurigt.
    Kände det också. En annan aspekt som kanske låter hemsk men faktiskt är sann är att jag blir sååå ledsen när jag tänker på tex hiv-smittade barn, jag vill verkligen inte göra det på min bröllopsdag, då skänker jag hellre pengar vid ett annat tillfälle och ger alla varsin kaka...
  • Kattpo­et
    Äldre 10 Jul 19:59
    #8

    Kolla  upp  vad du vill skänka pengar till, sedan kolla  på deras hemsida hur man gör det flera personer.

    Om du vill kan du ju skänka  ett träd från Vi skogen  per  familj som kommer till festen, det kanske drar ner på kostnaden? 

  • Aleta
    Äldre 10 Jul 20:01
    #9
    nötmix skrev 2011-07-10 19:53:24 följande:
    Men hur får man det att funka undrar jag? Vi har inte råd att skänka 25kr x 125 gäster, utan våra favors skulle kostat max 3-4 kr (skulle baka kaka eller köpa något fint men billigt på ebay.)

    Kan man skänka en summa någonstans i 125 personers namn? Jag vill ju inte ljuga och skriva att jag gjort i deras namn men i själva verket var det mitt namn som stod på en gåva för 500 som ska representera alla gästers favors.. Klurigt. 
    Man behöver ju inte ha favors alls, det blir billigast!

    Det borde ju annars vara enklare att anpassa hur mycket det kostar på det här sättet.
    Om man nu gör som de TS skrev om, viker en liten blomma så kan man skriva något om att denna lilla blomma tillsammans med alla de andra på borden representerar en utbildning av en bybarnmorska i Sierra Leone.
    (Som exempal det kostar just 500:- på action aid http://www.presentermotfattigdom.se/#/barnmorska)
     
    Det måste ju inte stå något med att det är i gästens namn.  
  • lepaus
    Äldre 10 Jul 20:31
    #10

    Hos Unicef http://www.unicef.se/stod-oss/gavoshop finns det ganska mycket att välja på i olika prisklasser. Man kan ju till exempel välja vaccin och ge/köpa en dos per person. För ett par månader sen köpte/gav vi en get från ActionAid (http://www.presentermotfattigdom.se/#/get) till mitt kusinbarn i doppresent. Låter rätt skumt att säga att vi köpte en get, men ni fattar ju säkert vad jag menar Flört

Svar på tråden Vettiga Favours!