• Sarah Friberg

Gråa bilder

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-09 14:20
    Skulle vilja veta vad ni tycker om svartvita bilder där det ser grått ut och det inte finns så mycket kontrast. Man måste ju få det man betalar för tycker jag och jag vill gärna se att det ligger lite tid bakom bearbetningen. Många av mina kompisar har fått svartvita bilder som är väldigt gråa och det förstör hela bildintrycket tycker iallafall jag. Skulle vilja höra era kommentarer och gärna se bilder som ni fått och som ni inte alls är nöjda med. Bifogar två bilder som visar vad jag menar. Många fotografer verka bara dra ner mättnaden för att göra bilderna svartvita och tar ganska mycket betalt för det!! Ska bli kul att höra era kommentarer! Och en sak till, vad tycker ni om att man blandar svartvita bilder med färgbilder på samma uppslag i en fotobok?

• Svar på tråden Gråa bilder
  • Sarah Friberg

Här kommer exempelbilderna:

• Picnick i det gröna

Jag förstår inte riktigt frågan.

Men foto är ju en slags konst och fotograf därav en sorts artist. Varje artist har ju sitt signum och sin stil.
    Så det är ju upp till fotografen hur hon/han arbetar. Smaken är också som baken.
    Jag tycker bilderna är fina.
    Sen arbetar fotografer ofta i gråskarla och då förekommer ju grått i bilden.
    Men igen; Vad menar du att bilden är grå? 

• bruden i skogen

Tycker också bilderna är fina. Jag för min del hade nog velat ha lite mer ljus i ansiktet på bruden översta bilden. Annars som föregående talare, bild är en konst och alla konstnäerer är olia och ser olika på sin konst.

• bruden

Drar ner mättnaden bara? Det blir inga bilder snygga av. Men bilderna ovan är fina tycker jag. Som inlägget ovan: skulle önska lite mer ljus i flickans ansikte men annars är bilderna väldigt stilfulla.

• BrudiMaj2012

Håller med.. Förstår inte heller riktigt vad du menar...
    Svartvit fotografering görs iofs allra bäst med analog kamera och svartvit film..
    är det bakgrunderna i bilderna du stör dig på? Typ som att det liksom "går ihop" för mycket?
    Att fota svartvitt handlar allra mest om att ha koll på ljuset,
    men jag tycker inte alls att de här bilderna är speciellt dåliga..?

• Carmilla79

Fina bilder. Första bilden kan ha lite mer kontrast, men det är ju min personliga smak. Andra är jättesnygg! Som de andra sagt, alla har ju olika smak på hur bilderna skall se ut i svartvitt.

• Kattpoet

Brudimaj,  svartvitt  kan göras väldigt bra med en digtal om man sätter på svart vitt och man kan får en hel del vackra kort med det.

Poträtt tar jag oftas i Svartvitt,  jag är väldigt bra på att få in känsla i det hela.

Och jag vet inte vad är för fel med dessa bilder. 

• MKF

En konvertering till svart-vitt kan självklart göras bättre eller sämre relativt var och ens egna snak. Som det nämts tidigare tycker olika fotografer och brudpar om olika saker.

Kom ihåg att man inte får lägga upp andra fotografers bilder på forum utan fotografernas tillstånd.

• Linda fotograf

Sarah, du vet nog mycket väl att man inte får återpublicera andras bilder utan tillstånd och angivande av upphovsman och extra fel blir det om du inte tar originalbilder utan gör en egen konvertering eller vad du nu har gjort eftersom min bild nu ser helt annorlunda ut än den jag har levererat och publicerat själv. Det handlar om den andra av dina bilder och kanske har du av okunnighet mixtrat med färgprofilen när du laddat ned den från min hemsida, för den skiljer sig ordentligt från originalet minst sagt.

Den som vill se originalet kan gå hit.

Diskussionen om gråskalor kan man dock självklart hålla och ha olika åsikter om. Personligen gillar jag att bilden innehåller allt från helt vitt till helt svart och även om jag nu lagt en varm ton i bilden så förändrar inte det nivån på konstrasterna som ju är rejält uppdragna plus att huden är lokalt uppljusad eftersom den ofta blir lite för mörk annars. I grunden håller jag med dig om att svartvita bilder ofta tjänar på att få förhöjd kontrast men som i alla kreativa yrken finns det inga egentliga rätt eller fel utan det är en smakfråga och också en trendfråga från tid till annan.

Själv gillar jag ju onekligen kontraster eftersom jag alltid drar upp dem och det är otroligt lustigt att du tar en av mina bilder som exempel eftersom det nog är mer eller mindre allmän känt bland mina kollegor att jag jobbar väldigt mycket med bearbetningen och just kontraster (även om förutsättningar för enskilda bilder kan skilja). 

Och Sarah, du får gärna vända dig direkt till mig om du har frågor kring mina bilder och mitt sätt att arbeta, du vet sannolikt hur du når mig. Jag uppskattar det mer än att se ett sådant här inlägg även om jag självklart inte har något emot att mina bilder diskuteras och självklart behöver alla inte ha samma åsikter . Jag ser fram emot att höra en kommentar från dig via min mail.

• Sarah Friberg

Jag valde ut en bild som jag tycker saknar kontrast, det vill säga den första bilden. Den andra tycker jag är lagom bearbetad. Jag minskade bara mättnaden på den andra bilden för att göra det tydligare vad jag menar. Har ingen koll på upphovrättsgrejer alls, alla publicerar bilder från fotografer de tycker om eller ej hur som helst så jag tänkte inte på det, ville bara visa hur jag menar med konkreta exempel så att det blir enklare att diskutera. Ingen av bilderna är dåliga men enligt min smak så tillför den andra bilden något extra eftersom den har riktigt bra kontrast. Om du Linda har något emot att bilden ligger här så kan jag plocka bort den.

• mmN

Hej Första gången jag skriver ett foto inlägg men kände att jag behövde detta nu Fotografen som tog den översta bilden här, håller med Linda fotograf om att man bör fråga mig direkt om bilden, så vitt jag vet kan du ha mixtrat med min bild också??? Och att lägga ut den här är egentligen inte ok och komma med påståenden utan att ha kontaktat fotografen Dock kan jag meddela att den gråskalan/stilen som är på bilden ovan är "mjukare" i kontrasten pga av det var denna stil brudparet ifråga tycker om och ville ha, så bara för att men ser en bild är photoshop:ad på ett sett betyder inte att jag som fotograf i fråga inte kan göra den med mer kontrast, silvrig, uttfrätt eller vad man nu önskar ( lite beroende på dagen då den togs och de då rådande väderförhållanden ) Så ni som kollar på bilder och letar fotograf, kontakta gärna fotografen i fråga om ni undrar något, som tex här så kunde du bett om att få se bilden mer kontrasthög och lite mer ljus på tex brudens ansikte och se om det var mer "stilen ni söker" innan ni tar saker för givet.

• mmN

P.s Vet inte varför min text vart så ihop klumpad men iaf, undrar ni något så kan ni google mig på fotograf Malin Norlen så finner ni mer info

• wahlstrm

En snabb gissning av att bara titta på bilderna och utan att veta hur det ligger till:

Bild 1 har någon fått redigera manuellt och troligen lagt en del tid på.

Bild 2 tog ca 15 sekunder av väntetid medans Photoshop körde igenom ett macro.
    (Tänker inte skriva ut vilket, men jag vet ett som får bilder att se ut precis så där..)

Gällande slutresultatet så är det lite som att jämföra äpple och päron.
    Bild 1 är tagen för att fånga ditt hjärta och bild 2 är tagen för att fånga din blick.

Den första tagen under ett ögonblick och den andra sanolikt omtagen tills den blev bra.

Inget är bättre eller sämre, bara olika :)

• mmN

Hoppsan, lät hård i mitt info mail om att ni kan finna mig om ni söker på Malin Norlen, här kommer iaf en Så kontakta mig gärna om ni vill fråga ang foto så ska jag göra mitt bästa för att förklara.

• Sebastiána

Tycker särskilt bild nummer 2 är jättefin!

Svar på tråden Gråa bilder