• septemberbrud11

Svensexan dyr, tänk om ingen har råd att komma...

Fick precis på reda av min ena bror vad de har planerat till min M2Bs svensexa och blev lite orolig. Det som dom har planerat är i sig bra, tror min M2B kommer att verkligen tycka om det och få en bra kväll. Problemet är att det kostade en del per person för dom som ska delta. Rättare sagt 2000 kr/per person....Vad tycker ni?? Är det mycket?? Min bror som berättade sa att han kanske far om han får ihop skrapat pengar, men mina två andra bröder kommer antagligen inte att åka på svensexan eftersom det var så dyrt. Jag vet att min M2B kommer att bli besviken om dom inte är där. Nu är jag även orolig för hur det blir med dom andra kompisarna som blivit bjudna på svensexan. Hur många är det som kan tänka sig att betala så mycket?!! Tänk om det bara blir några som åker...Gubben min kommer ju att bli besviken om det bara är några som dyker upp (det är 20 bjudna)! Rynkar på näsan

Jag hoppas jag har fel och är orolig i onödan men....Bestmannen har ordnat och bokat detta och han är singel, bor i en liten lägenhet och har antagligen rätt bra lön så jag kan tänka mig att han inte tycker det är mycket pengar. Men det finns andra som har familj med bil- och huslån som kanske inte har råd att satsa så mycket i en svensexa. Tror inte jag själv heller skulle vara beredd att satsa så mycket i en möhippa. Hoppas hoppas att jag blev orolig i onödan och att det blir en toppenkväll för min älskling. Det är så sällan han far ut med sina kompisar och gör något riktigt kul så han förtjänar verkligen en superbra kväll!!

• Svar på tråden Svensexan dyr, tänk om ingen har råd att komma...
  • Mariamilena80

1000-1500kr får man nog räkna med. Men 2000kr är som sagt lite för mycket.
    Sen är det ju också vad man får för pengarna, egen upplevelse osv.
    Min sambo fixade en svensexa åt sin bästa vän så hade de bla.forsränning och de var ju en upplevelse för alla som var med.

• Mariamilena80
    ClaraH skrev 2011-07-07 17:13:11 följande:
    Jag förstår din oro, jag tycker att det är obefogat dyrt. Möhippor och svensexor verkar bara bli dyrare och dyrare. 2000 skulle jag inte ha lagt på en möhippa, min gräns går väl vid ca 500. Jag antag att det här är boende också, då kanske jag hade kunnat lägga mer, men så mycket pengar vill man kanske inte lägga på saker utanför familjen om du förstår vad jag menar. Synd att det ska bli så för egentligen behöver det kanske inte kosta så mycket utan man kan ju göra mycket gratis också. 
    För för 500kr, vad får man då..knappt sin egen mat och dryck?? Allt är ju så mycket dyrare nu för tiden.
  • Emblas Mamma
    Mariamilena80 skrev 2011-07-09 22:15:51 följande:
    För för 500kr, vad får man då..knappt sin egen mat och dryck?? Allt är ju så mycket dyrare nu för tiden.
    Man behöver inte göra massa dyra saker för att ha roligt!
    Som sagt, för min sambo blev det gokart, sen grillning på stranden, bad på natten och puben.
    Inget som kostade 500 kr för alla att delta..
    ch dom hade fatiskt suuuuperroligt också trots att det inte råkade spenderas så mycket pengar ;)
  • AnnaJacob

Jag tycker också att det beror på vad man får för pengarna. En kompis var precis på en svensexa där de åkte till Prag en helg. Klart det kostade lite men det blev ju en mini semester för alla, och 19 stycken hängde med.

Sen tycker jag också att det beror lite på hur ens umgängeskrets ser ut. Min M2B vänner har alla det gott ställt och kunde utan problem betala ett par tusen för en svensexa, medan många av mina vänner pluggar och lever på csn, så då har de ju inte lika mycket att spendera.  

• Aleta
    Mariamilena80 skrev 2011-07-09 22:15:51 följande:
    Man kan få en heldag full med jätteroliga aktiviteter!

Problemet är att det verkar som att fler och fler tror att tärnan / marskalken ska anordna möhippa / svensexa själva tror jag.
    Ensam är det svårt att ordna något billigt, då är det lättare att boka färdiga dyra aktiviteter hos något företag.

Vi kan väl alla hjälpa till att sprida bland våra vänner och bekanta om hur det går till enligt gammal svensk tradition?
    Då är det alla gästerna tillsammans som anordnar möhippan/svensexan. Dvs man lägger mer av sin tid (vilket idag är värdefullare än pengar i mina ögon). Tärna/marskalk brukar ta på sig ansvaret att kontakta alla gäster för att planeringen ska komma igång i god tid.
    Detta innebär alltså att man inte kan bli bjuden på en möhippa/svensexa. Den enda som är bjuden är den blivande bruden/brudgummen.

Jag har själv varit på över 30 bröllop och det har blivit en hel del planering av möhippor och inte en enda gång har jag varit tärna. Den som har fått tag på gästlistan och kontaktar alla brukar redan från början få klart för sig vilka som kommer att  hjälpa till och vilka som endast kommer att komma dit och låta andra stå för planerandet.

Hur som helst, med så många inblandade så får man automatiskt tillgång till ett stort kontaktnät, massor med idéer och även insikter om bruden/brudgummens olika sidor. Allt detta sammantaget gör att man kan få till en toppendag utan att det kostar skjortan! (Ex: bruden älskar dans-någons kusin är danslärare, någon annan har en bra lokal man kan vara i osv. osv.)
    Jag har aldrig varit med om att det kostat mer än 600-700:- och då har dagen varit fullspäckad med kul grejer fast helt fokuserade på bruden. Ju fler vi varit och delat på kostnaden, desto billigare. 

Det verkar vara ganska vanligt att svensexan är lite dyrare. 
    2000:- är galet dyrt tycker jag, men det är nog inte så mycket att göra nu, TS, utom att hoppas att så många som möjligt kan vara med. 

• Mariamilena80
    Emblas Mamma skrev 2011-07-10 06:12:43 följande:
    Man behöver inte göra massa dyra saker för att ha roligt!
    Som sagt, för min sambo blev det gokart, sen grillning på stranden, bad på natten och puben.
    Inget som kostade 500 kr för alla att delta..
    ch dom hade fatiskt suuuuperroligt också trots att det inte råkade spenderas så mycket pengar ;)
    Shit va billigt ni måste ha i eran stad, för här kostar ett mellan lopp på gocart 450kr, ska man grilla säg ca 100kr med nån dryck, plus att det är inte gratis att pubba här.
    Kan ju helt omöjligt hamna på 500kr eller mindre.
  • Emblas Mamma
    Mariamilena80 skrev 2011-07-10 13:33:19 följande:
    Shit va billigt ni måste ha i eran stad, för här kostar ett mellan lopp på gocart 450kr, ska man grilla säg ca 100kr med nån dryck, plus att det är inte gratis att pubba här.
    Klart det är billgit här, vi bor i en mycket liten stad :)
  • Emblas Mamma

Sen har jag väl inte sagt att puben är gratis?
    men dom drack inget spec på puben eftersom dom drack INNAN med öl som var mycket billigare.
    Dessutom betalade man vad man själv ville ha på puben oc det behövde ju inte vara något alls.
    Det kostar inte på långa vägar 100 kr / person att grilla.. haha.. inte omman nöjer sig med korv eller vanliga kotletter.

Man behöver inte betala höga summor för att det ska vara roligt!
    Hoppas verkligen inte alla tror det, då är ju världen verkligen på väg åt fel håll alltså..

Och ännu en gång - gokarten var superbllig. Vi bor som sagt i en liten stad..
    Men man kan hitta på annat billigt också - som är roligt!

• Mariamilena80
    Aleta skrev 2011-07-10 07:13:52 följande:
    Man kan få en heldag full med jätteroliga aktiviteter!

Problemet är att det verkar som att fler och fler tror att tärnan / marskalken ska anordna möhippa / svensexa själva tror jag.
    Ensam är det svårt att ordna något billigt, då är det lättare att boka färdiga dyra aktiviteter hos något företag.

Vi kan väl alla hjälpa till att sprida bland våra vänner och bekanta om hur det går till enligt gammal svensk tradition?
    Då är det alla gästerna tillsammans som anordnar möhippan/svensexan. Dvs man lägger mer av sin tid (vilket idag är värdefullare än pengar i mina ögon). Tärna/marskalk brukar ta på sig ansvaret att kontakta alla gäster för att planeringen ska komma igång i god tid.
    Detta innebär alltså att man inte kan bli bjuden på en möhippa/svensexa. Den enda som är bjuden är den blivande bruden/brudgummen.

Jag har själv varit på över 30 bröllop och det har blivit en hel del planering av möhippor och inte en enda gång har jag varit tärna. Den som har fått tag på gästlistan och kontaktar alla brukar redan från början få klart för sig vilka som kommer att  hjälpa till och vilka som endast kommer att komma dit och låta andra stå för planerandet.

Hur som helst, med så många inblandade så får man automatiskt tillgång till ett stort kontaktnät, massor med idéer och även insikter om bruden/brudgummens olika sidor. Allt detta sammantaget gör att man kan få till en toppendag utan att det kostar skjortan! (Ex: bruden älskar dans-någons kusin är danslärare, någon annan har en bra lokal man kan vara i osv. osv.)
    Jag har aldrig varit med om att det kostat mer än 600-700:- och då har dagen varit fullspäckad med kul grejer fast helt fokuserade på bruden. Ju fler vi varit och delat på kostnaden, desto billigare. 

2000:- är galet dyrt tycker jag, men det är nog inte så mycket att göra nu, TS, utom att hoppas att så många som möjligt kan vara med. 

Måste först säga att fantastiskt att du hunnit med att vara på över 30 bröllop=) Har nog aldrig hört nån som varit på så många=)
    Sen kan jag säga att du måste ha en jätte stor kompiskrets med massor av folk. För här har vi fått i hop kanske 10-11 st i slut ändan på de svensexor och möhippor vi varit inblandande i. Ingen har direkt kontakter på så mycket gratis lokaler och grejor. Så vi har tyvär inte lyckats fått 500kr räcka på långa vägar.

Sen kan jag absolut hålla med om att 2000kr är alldeles mycket.
  • Emblas Mamma
    Aleta skrev 2011-07-10 07:13:52 följande:

Det är ju så man borde göra!
    Jättesmart och mycket billigare OCH roligt =)
  • Dejli

Sista möhippan jag var på kostade 500 kr. Då fick bruden hoppa fallskärm med filmare, sedan var det dansträning där alla som ville fick vara med, sedan inhyrd sminkös som fixade till bruden inför kvällen. Sedan hemmafest med lekar och spex. Vi åt hemlagad frukost/mat hela dagen, och vin, öl och cider ingick. Vi höll på hela dagen från kl 9. Jag gick hem vid 01 och då var jag först därifrån... Vi var ca 15 personer på detta. Tycker det var prisvärt, och bruden var helt lyrisk hela dagen. Svensexan hade motsvarande upplägg men han fick flyga helikopter istället för hoppa fallskärm.

• septemberbrud11

Oj, vad roligt att så många har hittat hit till den här tråden!! Det blev ju till en riktigt bra diskussion Glad

Det är ju alltid lite knepigt det här med svensexor och möhippor, vad man skall hitta på och hur mycket det får kosta. Det bästa är att hela gänget samlas, planerar tillsammans och kommer överens om budget. Så har det inte tydligen gått till nu då de har planerat min m2bs svensexa. Men det e så det är, går inte att göra så mycket åt. Jag ska prata med mina bröder och se om det finns möjlighet att dom endast deltar i bastandet, ätandet och drickandet. Det är den där fyrhjulingssafarin som kostar mest, den var från 1000 kr per person!!

Själv skulle jag kanppast betala över 1000 kr för en möhippa. Jag tror det beror mycket på vem den ordnas för också och hur nära vän det är. Jag skulle vara beredd att betala mera om det var en av mina bästa vänner än om det till exempel var min m2bs kompis flickvän. Sen beror det också på hur egen ekonomi ser ut vid det tillfället.

Dejli; låter som en helt fantastisk möhippa!! Jag hoppas att min möhippa blir nåt åt det hållet, skulle vara superskoj. Väntar med spänning på den dagen!! Skrattande Har ingen aning om när de kommer och "kidnappar" mig, men det ju så det ska vara Glad

• BlackWIngedAngel
    Mariamilena80 skrev 2011-07-10 13:33:19 följande:
    Fast jag var i och för sig på en möhippa förra året där vi åt tillsammans två gånger, hade danslektion, fotografering av gruppen och laserdome. Det gick inte på mer än 500 det heller och då bor jag i Gbg.

Krogen efter däremot, kostade ju det man själv ville lägga.
  • Tinzi

oj,rätt mkt. Max 1500:- tycker jag är ok personligen. hade inte gått för 2000:- :) hoppas folk kommer för hans skull dock!

Svar på tråden Svensexan dyr, tänk om ingen har råd att komma...