• Rickina

Vad ska våra gäster göra i 1,5h?

Kl 16.00-17.30 är jag och m2b på fotografering och toastmaster ta hand om gästerna i festlokalen. Det som är inplanerat vid den tiden är champagne, snittar och fotografering av gästerna i par eller i familj. Efter det då?? Vad ska vi hitta på till gästerna mer? Jag känner inte för att ha tipsrunda, namnlekar eller så då det tyvärr finns för många gäster som är lite tråkiga på lekar. De enda lekarna som ska framföras görs av mig och m2b.

• Svar på tråden Vad ska våra gäster göra i 1,5h?
  • Lisa201109

Om ni har råd kanske ni kan ta in någon som spelar något, en trubadur eller liknande? Svårt om de själva inte vill aktivera sig...

• BrudiMaj2012

Hur många gäster har ni?
    Min erfarenhet är att allt tar lite längre tid än man tänkt..
    En tipsrunda räknar jag inte som en "lek" i den bemärkelsen,
    jag hatar själv lekar, men en tipsrunda med frågor om brudparet är ju bara trevligt :)
    Kanske kan man ha en "vätskekontroll" efter halva, så slappnar folk av ännu lite till ;)

• Rickina
    Lisa201109 skrev 2011-07-07 12:49:34 följande:
    Om ni har råd kanske ni kan ta in någon som spelar något, en trubadur eller liknande? Svårt om de själva inte vill aktivera sig...
    Ja vi tänkte på det, men min m2b ville inte det. Vi en jätteduktig musiker (hans bror) som toastmaster och det hade känts väldigt dumt att ta en en annan musiker när han finns så att säga. Men vi vill inte be honom spela på festen också. Han ska spela i kyrkan och sen då "ta hand" om hela festen eftersom han är toastmaster.
  • förlovadflicka

Tror inte ni behöver ha något mer då, varför inte sätta på lite musik och bara låta folk mingla? 1,5 timme är inte så länge om man ska fotograferas och sedan pratar med trevliga människor :)

• Rickina
    BrudiMaj2012 skrev 2011-07-07 12:53:17 följande:
    Hur många gäster har ni?
    Min erfarenhet är att allt tar lite längre tid än man tänkt..
    En tipsrunda räknar jag inte som en "lek" i den bemärkelsen,
    jag hatar själv lekar, men en tipsrunda med frågor om brudparet är ju bara trevligt :)
    Kanske kan man ha en "vätskekontroll" efter halva, så slappnar folk av ännu lite till ;)
    Det blir 45st gäster :D
    Det finns ingen bra "runda" där till tipsrunda heller :/
  • Rickina
    förlovadflicka skrev 2011-07-07 12:56:30 följande:
    Tror inte ni behöver ha något mer då, varför inte sätta på lite musik och bara låta folk mingla? 1,5 timme är inte så länge om man ska fotograferas och sedan pratar med trevliga människor :)
    Hmm, jag tänkte precis samma tanke innan, men det sista man vill är ju råka ut för att gästerna ska sucka över "dötid". Tråkigt tror jag inte de kommer ha, våra släkter och vänner är helt underbara människor som älskar att prata med allt och alla :D Men risk är att det blir dötid när de flamsat klart så att säga.. haha
  • Erika

Jag tror att det löser sig av sig självt. Vi hade precis samma upplägg som ni har tänkt ha: champagne, snittar och fotografering av gästerna. Jag och min man var borta ca 1,5 tim efter vigseln (fotografering), och vad vi hörde i efterhand så verkade det vara alldeles lagom. Personligen tror jag inte att ni måste känna att ni ska aktivera gästerna under minglet, med undantag för fotograferingen. Tänk på att ni förmodligen har bjudit gäster som kanske inte har sett/umgåtts med varandra på länge och att de kan känna sig minst lika nöjda med att "bara vara" .

• Rickina
    Erika skrev 2011-07-07 12:59:37 följande:

Jag tror att det löser sig av sig självt. Vi hade precis samma upplägg som ni har tänkt ha: champagne, snittar och fotografering av gästerna. Jag och min man var borta ca 1,5 tim efter vigseln (fotografering), och vad vi hörde i efterhand så verkade det vara alldeles lagom. Personligen tror jag inte att ni måste känna att ni ska aktivera gästerna under minglet, med undantag för fotograferingen. Tänk på att ni förmodligen har bjudit gäster som kanske inte har sett/umgåtts med varandra på länge och att de kan känna sig minst lika nöjda med att "bara vara" .

Det kanske blir bra så som du säger, de kommer ju inte börja fotograferas direkt kl 16.00 heller ju och de ska få sin champagne och välja bland massa olika tilltugg ett flertalet gånger sen fotograferas gästerna på lite löpande band. Tack!
  • Cicci90

Ska ni ha en gästbok?
    På de bröllop jag har varit har varje gästpar fått skriva på en sida i en bok efter att fotot är taget, sedan har fotografiet hamnat på samma sida så att text och foto bildar en helhet..
    Det gör att 1,5 timma går väldigt fort.
    Först kommer gästerna till lokalen, tar ett glas och börjar prata.. Sedan rullar tiden på och det tar ett par minuter innan första gästerna börjar fotograferas. Att fotografera 45 gäster tar sin tid, ska de sedan skriva i en bok också så blir det nog inte mycket "dötid". :)

• Tinzi

Vi ska också vara borta i 1,5 timme och har några aktiviteter:

Tipsrunda, snittar/välkomstdrink, sen skall vi ha ett "weddingtree" alltså en tavla m. ett brunt träd, där alla gästerna får göra gröna fingervatryck och skriva namnteckning under.

Vi tror det kommer räcka :)

• Rickina
    Cicci90 skrev 2011-07-07 13:03:35 följande:
    Ska ni ha en gästbok?
    På de bröllop jag har varit har varje gästpar fått skriva på en sida i en bok efter att fotot är taget, sedan har fotografiet hamnat på samma sida så att text och foto bildar en helhet..
    Det gör att 1,5 timma går väldigt fort.
    Först kommer gästerna till lokalen, tar ett glas och börjar prata.. Sedan rullar tiden på och det tar ett par minuter innan första gästerna börjar fotograferas. Att fotografera 45 gäster tar sin tid, ska de sedan skriva i en bok också så blir det nog inte mycket "dötid". :)
    Ja jag tror vi ska ha gärstbok, men vi kommer inte sätta in fotografiet på gösterna där.
  • Dejli

Se till att det finns nåt att äta (snittar eller lite matigare snacks), dricka (måste inte vara alkohol) och nånstans att sitta för de som vill... Toastmastern kan samla alla gäster och förklara vad som gäller under kvällen, gå igenom menyn och sådant. 1½ går ganska snabbt, särskilt om de flesta känner varandra.

• Mysan82

Personligen tycker inte jag att 1.5 timmar låter länge. Inte om det ska serveras champagne och de ska äta snittar. Efter bröllopet så behöver alla gå på toa, och ni har säkert de som inte träffats på länge som vill få en chans till att prata lite innan "festen" börjar. Ni kanske kan ordna med en fotografering för gästerna så ni har de som ett minne över hur fina alla var som kom.
    Något som jag tycker är trevlig är om man har en gästbok liggandes där ens gäster kan skriva vad Er dag betyder för dem och deras relation. Sen kunde ni satt in korten på gästerna i den boken.
    tycker kanske inte att ni behöver anlita en fotograf till detta utan be två nära vänner hjälpa till med fotograferingen.

Sen är det många gäster som vill se vart de ska sitta till bords om ni har en bordsplacering och titta på Era vackra arrangemang. ( om det inte är så attt salen är stängd tills middagen börjar) Sen ska alla hänga av sej ytterkläder dessutom och det tar tid.

Har ni ett presentbord så vill oftast gästerna lämna av presenterna där innan .

Om ni ändå inte tror att det händer för lite så sätt ihop ett bildspel med lite musik i bakgrunden.
    Alltid trevligt att titta på bilder från när brudparet träffades eller hur de var som små!

Hoppas att Ni känner att ni har fått lite tips som inte har med lekar att göra! :)
    Kramar och lycka till!

• Rickina

Tack ska ni ha för alla tips! Snittar, champagne (även mineralvatten, det kan ju vara supervarmt) och fotograf finns redan :) Det kommer nog bli bra alltså :D

• Jag han

En liten frågetävling kanske som ordnas av er toastmaster.

Alla gäster får papper och penna och han ställer lite roliga frågor om er två. Gärna frågor som får gästerna att skratta lite. :) Vinnaren kan dras under middagen kanske?

Svar på tråden Vad ska våra gäster göra i 1,5h?