Jag har alltid varit mer eller mindre rund. Men när jag insåg att jag låg långt över hälsosamt midjemått, jag är rökare och båda mina föräldrar har gjort ballongsprängning pga kärlkramp. Mitt BMI låg på fetma med. DÅ var det dags för mig att göra något insåg jag, har ju barn att tänka på med. Att min karl nyligen då gjort en gastric bypass och innan låg på diet med max 880 kcal och efter också hade sträng diet så bidrog det till ökad kunskap kring mat och kalorier. Det hjälpte enormt. Vi talar aldrig i termer batning och diet pga barnen. Vi grundlägger nu istället goda vanor och låter godis, chips, läsk, kakor, bullar mm höra helgen till, på så vis blir det lyxvaror istället!
Jag ökade proteinerna, ökade grönsaker- alla som växer OVAN jord (bättre GI).
Minskade med uteslöt inte alls kolhydrater, bytte dock till långsamma.
Jag äter INTE lightprodukter, de har socker ist för fett vilket är värre för vikten.
Jag cyklar, joggar eller går allt under 3 km! Jag rör på mig i skog och mark med barnen. Och så har jag Xbox 360 med Kinect. Vanliga spel är bannlysta, MÅSTE vara Kinect!
Städning- alltså dammsugning och skurning gör jag till lek och dans med barnen. Sen har vi en studsmatta med nät, DEN jäkeln förbränner kalorier och ger en billig fylla- man blir ju yr av allt hoppande.
Och sist med inte minst- Alkoholen vi gärna häller i oss är kaloristinn som F*N!!! Hoppa studsmatta och drick vatten ist för att dricka :D
Detta gjorde att jag tappade från storlek 46-48 till 38 (eller 36½ typ, för 36:or är för små och 38:or för stora, nu talar jag om jeans alltså) på ett år. Fast vikten gick från 86 till 70/72kg (pendlar från dag till dag, vatten vet ni) och till storlek 40, sista storleken har jag gått ner trots ej minskad vikt, alltså påbyggd muskelmassa.
Ju mer muskelmassa desto högre förbränning, så kombinera konditions och styrketräning för bästa resultat.
Bäst fettförbränning ger löpning, fråga Paolo roberto :)
Lycka till!