• Bröllo­p20120­6
    Äldre 6 Jul 14:02
    6192 visningar
    41 svar
    41
    6192

    Vilka saker tycker ni får kosta mer?

    Hej!


    svårt att komma på en bra rubrik, men....


    Det jag undrar över är, vilka saker ni tycker är viktigast och motiverat att lägga mer pengar på?


    tex. om vilka poster jag själv tycker är viktigast, å får kosta mer.


    Jag tycker att vigselringen får kosta mycket då jag ska använda den resten av mitt liv, min budget där är väl 30 000kr.


    Bröllopsresan tycker jag oxå får kosta lite mer.


    Brudbuketten kommer jag att välja en enklare variant, då jag tycker det e onödigt att lägga 2000kr på en brudbukett som jag ändå bara kommer att ha under en timmes vigsel.


    Klänningen har jag lagt en max-budget på 3000kr då jag inte tycker att det e motiverat att lägga 10 000-tals kr på en klänning att bara ha en dag.


    Tårtan kommer jag nog att välja en vanlig vit utan extra dekorationer,men jag har tänkt ha färska rosor på,


    Middag/festen blir väl 900kr per person, för tre-rätters,hyrt en gård som även är restaurang vardagar., men då jag tycker om mindre bröllop med närmsta familjen blir vi bara 20pers.


    Fotografering kommer jag att be en i min familj att fota porträttbilder i kyrkan och efteråt vid ett fint grönområde, med dagens systemkameror som de flesta har, tycker jag det e svårare att misslyckas med bra bilder än som i förr då man hade sämre kameror och inte kunde se direkt om korten blev bra eller inte.


    Hår och smink kommer jag att fixa själv, då jag är van vid det. Naglar kommer jag däremot att fixa akryl.


    Det här var lite om mina prioteringar.


    Vilka poster tycker/väljer ni får kosta mer än andra saker? Och ni som väljer att bjuda 80personer och har en budget på 80 000kr för midddag/festen, lägger ni mycket pengar på allt annat oxå? eller prioterar ni mindre då på andra poster/utgifter?


     

  • Svar på tråden Vilka saker tycker ni får kosta mer?
  • Bröllo­p20120­6
    Äldre 6 Jul 14:05
    #1

    Glömde bort vigselmusik i kyrkan som jag oxå tycker är viktig, den kommer att kosta 4000kr.


     

  • Rollon
    Äldre 6 Jul 14:12
    #2

    Bra tråd. Ska bli intressant att följa.

    Nu är jag precis i början av planeringen och har inte superkoll på vad saker kommer att kosta men vad jag har tänkt är något liknande:

    Bröllopsresan blir dyrast eftersom vi vill till Karibien.
    Ringen mellan 20-30 000
    Klänningen max 8000
    Accessoarer till klänningen har jag inte ens funderat på.
    Smoking till mannen, om vi hyr blir det en låg kostnad men funderar på att köpa så då säkert 5000.
    Catering 15-20 000 
    Tårtan vet jag inte men lägger gärna krut på den så den får kosta.

    Längre än så har jag inte kommit. Vad som är mindre viktigt är dock någon fin dyr bil och heldag med fotograf.  

  • MrsT20­11
    Äldre 6 Jul 14:18
    #3

    Vi ville fixa så lite som möjligt själva, så middag på en festvåning var ett måste. Så skönt att ha en enda kontaktperson för festen som styrde upp ALLT. Därmed bjöd vi inte så många, 31 gäster hade vi, bara våra alla närmaste som var genuint engagerade och glada för vår skull. Perfekt!

    Smycken är aldrig viktigt för mig annars, men just vigselringen är ju speciell. 6000 kr kostade den, mycket pengar för ett smycke men väldigt lite pengar med tanke på vad den symboliserar.

    Andra viktiga poster:
    - Proffsfotograf, bilderna har man ju kvar efter bröllopet. (Dock endast porträtt i två timmar, 2500 kr kostade det.)
    - Trubadur, inget höjer partystämningen lika lätt som levande musik!
    - Hår & smink, jag är värdelös på sånt och ville verkligen vara så vacker som möjligt.

  • Bröllo­p20120­6
    Äldre 6 Jul 14:19
    #4

    Ja det ska bli intressant att få veta hur andra prioterar.


    Jag glömde bort att skriva dit utgifterna för brudgummens kläder, men han kommer att hyra frack eller smoking. säkert mer saker jag glömt bort, men det var väl mer viktigast vilka utgifter som får kosta mer som jag ville veta, när jag starta tråden ( e lite snurrig idag) :D

  • anders­son197­0
    Äldre 6 Jul 14:20
    #5

    För min del är lokalen viktig, den bidrar till hela stämningen. Och nu menar jag inte bara dekorationerna.
    Jag vill att allt ska ha en speciell känsla, med en speciell atmosfär.
    Hitta det i Malmö verkar svårt till ett pris jag kan stå ut med, men klart värt lite mer pengar än de andra sakerna.

    Ringen är klart viktigare än lokalen, men då jag har en oavancerad smak så kommer jag undan på den posten per automatik.

    Likaså klänningen, den kommer mer vara av promdress-karaktär.

    Brudbukett...0.- vill inte ha någon & tycker det är helt tossigt att betala några större summor för denna. En enda blomma i ett sidenband kanske får räcka för mig. 100 pix?

    Maten, såklart!! Här vill jag ha buffé.

    Tårta, oxå en post att ta med.

    Men jag är så mkt för hemmagjorda saker istället för fancy så det blir billigare för oss.

    Summa summarum: Lokalen is da shit :)

  • Bröllo­p20120­6
    Äldre 6 Jul 14:23
    #6

    haha, gillar ditt uttryck Lokalen is da shit!

  • Amejul­i
    Äldre 6 Jul 14:31
    #7

    Vwt inte om jag alltid tänkt så mycket men vi har det som har varit svårt att hitta eller haft lite tid att fixa få kosta. Helt enkelt för att underlätta det för oss. Men har vi sprungit på fynd har vi i första hand tagit det.

    Jag har nog lagt lite extra pengar på min ring (som jag själv sparat lite extra till...)
    Tårtan var jag också lite petig med eftersom jag gillar att baka och dekorationerna har också fått lite extra utrymme då jag gillar att pyssla.

    I övrigt är jag varken mat-, lyx- eller klänningsmänniska. Klänningen blev ändå rätt dyr men det var för att jag tydligen var sent ute (jag trodde jag var i god tid) och blev stressad. Ångrar verkligen att det blev så mycket på den.

  • queene­lin
    Äldre 6 Jul 14:39
    #8

    Håller med föregående talare! Intressant tråd att se hur andra prioriterar! Vill säga direkt att mina prioriteringar är mina, jag dömer ingen som lägger pengar på andra saker än jag själv.

    Mina topp-prioriteringar är:


    Gästerna, det är jätteviktigt för mig att dela den här dagen med släkt och alla vänner, vi har ganska många gäster, 65 inbjudna. Nyligen bestämde vi oss för att ha två killar som spelar live på festen eftersom vi fick ett ekonomiskt bidrag. Jag hade gärna prioriterat det annars också, men pengarna fanns liksom inte, så jag är jätteglad för detta! Bröllopsresan blev inte så jättedyr (allt är relativt...) men där hade jag kunnat lägga mer eftersom jag älskar att resa och det här blir sista resan på ett tag då vi ska försöka spara ihop till en insats på en lägenhet. Festen i stort, det blir inte så pampigt och lyxigt och så, men som sagt, med många gäster drar ju gärna festbudgeten iväg. T.ex. så tyckte min M2B att vi absolut måste ha avec till kaffet, bara där pyser ju några tusenlappar.
    Det jag lägger mindre pengar på är:
    Hår och smink - en kompis som är jätteduktig kommer att fixa detta! Jag skulle aldrig lägga ens en tusenlapp hos frisören, hår tycker jag är oerhört tråkigt att lägga pengar på, och smink också! Dukning och dekorationer - Missförstå mig rätt här, jag älskar att duka fint och fixa och pyssla vackert, men jag tycker inte att det behöver kosta. Vi gifter oss i oktober och då är ju hela naturen en outtömlig källa till vackra saker. Jag anpassar hellre mina dekorationer till vad jag hittar än letar efter ett givet koncept till vilket pris som helst. Jag hade inte tänkt lägga så väldigt mycket pengar på min ring, hade tänkt en budget på max 6.000 kr (och då tyckte jag ändå att jag tog i). Jag ville ha en ganska smal och liten ring eftersom jag har så smala fingrar och alltid har stora armband. Nu gick jag och vann en vigselring värd 32.000 så den blir dyr, även om det inte kostat mig ett öre. Skulle ALDRIG lägga så mycket pengar på en ring annars! Min M2B väljer att bara ha en ring och behåller sin förlovningsring. Klänningen! Kan inte riktigt motivera för mig själv varför jag skulle lägga 10.000 på en klänning för en dag. Då lägger jag hellre några tusenlappar extra på en fin kostym till mannen som han kan ha fler gånger. (fast min klänning för 1.400 kr är HELT FANTASTISK!!!)
  • polkap­inne
    Äldre 6 Jul 14:46
    #9

    Har inte kommit så långt i planeringen än men detta prioterar vi.

    Maten lägger vi nog ner lite extra pengar på. Tror det blir trerätters + tårta. Vet ej pris än eftersom vi inte hittat nån lokal. Men en festvåning där allt finns  och tas om hand om blir det.
    Mina ringar är ju ringarna jag ska ha restan av livet så jag har en budget på max 30 000 för både förlovnings och vigselring.
    Musiken har vi inte pratat så mycket om än men det hade varit kul med ett liveband att dansa till efter middagen.
    Fotografering är m2b stora passion så det är viktigt för honom att bilderna blir bra. Därför kommer vi nog att använda oss av en professionell fotograf.
    Inbjudningarna beställer vi antagligen tryckta. Kostar inte så mycket ändå att få dem färdiga.
    Favours till gästerna kommer inte bli något jättestort men vi vill ändå ha det.

    Mindre proitering

    Blommor vill jag inte lägga jättemycket pengar på. Hoppas på att kunna komma under 1000 kr för min bukett, tärnans blommor och corsage. Dekorationerna till bordet kommer såklart till.
    Festhäften kommer vi att göra själva. Om vi nu har det över huvudtaget.
    Klänning vill jag max lägga 3000 kr på
    Hans kläder hoppas jag att han kan få av en av hans vänner som jobbar i en fin butik i Köpenhamn. Förra året när vi var gäster på ett bröllop fick han en kostym så vi hoppas att det är möjligt igen.
    Hår och smink ska jag fråga vänner om de vill göra.

    Har säkert glömt nåt men detta är vad jag kom på just nu:)

  • EmmaSt­ina
    Äldre 6 Jul 14:54
    #10

    För oss var maten viktig. Den landade på 14 000 med personal och allt porslin. Ringen var också jätteviktig men jag hade masa guld jag använde till den så det blev inte så dyrt som det kunde ha blivit. Sedan kände vi att bilderna var viktiga, vi hade en fotograf vi känner som tog kort på oss i två timmar och sen även dök upp vid vigseln och tog massa bilder i kyrkan. Bilderna har vi inte betalat för än så jag vet inte vad det går på.

Svar på tråden Vilka saker tycker ni får kosta mer?