• Styrka
    Äldre 6 Jul 12:03
    11838 visningar
    44 svar
    44
    11838

    Jag vill höra från er som haft utomhusvigsel!

    Hej!
    Vi vill gifta oss utomhus nästa sommar, och nu skulle jag vilja höra (och se om ni vill komma med bilder) om hur det blev!
    Hur löste ni dekorationer på vigselplatsen?
    Hur löste ni musiken - nån som spelade instrument och sjöng, eller hade ni CD-spelare?
    Hur läste ni ingång och utgång - de flesta utomhusplatser är ju rätt öppna, kom ni gåendes runt ett hörn där gästerna fick syn på er, eller kanske skippade ni ingång och utgång och bara stod samlade med familj och vänner?
    Stod gästerna upp, eller hade ni placerat ut stolar eller filtar eller liknande?

    Vi ska ha festen och middagen i en lokal inte så långt därifrån, men jag gissar att några har kört på partytält?

    Jag vill gärna höra hur er vigsel gick, och få lite tips och andra synvinklar!

  • Svar på tråden Jag vill höra från er som haft utomhusvigsel!
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Jul 12:12
    #1

    Har inte gift mig utomhus själv men har spelat på olika utomhusvigslar. Det bästa är om man fixar med ett ljudsystem, särskilt för stråk och akustisk gitarr eftersom ljudet lätt försvinner om det blåser. Det kan vara värt att tänka på :)

  • Styrka
    Äldre 6 Jul 12:21
    #2

    Ett ljudsystem för aukustisk musik? Är inte just grejen med akustisk musik att man slipper elekronik?

    CD-spelare, boombox, funkar det, tro?

  • Äldre 6 Jul 12:48
    #3
    Styrka skrev 2011-07-06 12:03:22 följande:
    Hej!
    Vi vill gifta oss utomhus nästa sommar, och nu skulle jag vilja höra (och se om ni vill komma med bilder) om hur det blev!
    Hur löste ni dekorationer på vigselplatsen?
    Hur löste ni musiken - nån som spelade instrument och sjöng, eller hade ni CD-spelare?
    Hur läste ni ingång och utgång - de flesta utomhusplatser är ju rätt öppna, kom ni gåendes runt ett hörn där gästerna fick syn på er, eller kanske skippade ni ingång och utgång och bara stod samlade med familj och vänner?
    Stod gästerna upp, eller hade ni placerat ut stolar eller filtar eller liknande?

    Vi ska ha festen och middagen i en lokal inte så långt därifrån, men jag gissar att några har kört på partytält?

    Jag vill gärna höra hur er vigsel gick, och få lite tips och andra synvinklar!
    Min bästa kompis gifte sig utomhus förra året!
    Vet inte om jag får lägga ut några bilder här, men jag får försöka förklara så bra som möjligt!
    Kan nog skicka bilder till dig ifall du vill se hur jag menar.

    Dekorationer: Där brudparet stod låg en fin vit matta, på den stod två röda "pallar" där paret skulle knäböja. Framför detta hade de satt upp en mycket vacker båge som brudens moster hade gjort. Den bestod av hassellöv, rosa rosor och brudslöja (heter det så..?)  Under denna båge stod pastorn, och paret stod vända mot honom. I övrigt fanns inga andra dekorationer, men sjön gjorde nog sitt också.

    Musik: Framfördes med hjälp av en keyboard, mikrofoner och högtalare. Det var en lokal i närheten där vi kunde ta el ifrån. Krävdes dock långa förlängningssladdar. ;)

    In och utgång: När alla gästerna var samlade på plats gick vi i värdparet fram och gav kort information ang. fotografering osv. Efter det anlände brudparet i sin 50-tals bil, alltså såg alla gäster när de kom. Lite ovanligt och roligt! När paret hade parkerat bilen började ingångsmarchen klinkas på piano, samtidigt som brudgummen klev ur på sin sida och gick och öppnade dörren åt bruden!
    Spänningen byggdes verkligen upp undertiden som dom kom åkandes i sin bil och kom närmre och närmre!

    Gästerna satt på bänkar som var utställda i gräset, men filtar hade säkert fungerat lika bra! Bara man tänker på att vissa äldre kanske inte klarar av att sätta sig så långt ner, så se till att någon ordnar stolar till dom!

    Festen var 5 minuters bilväg ifrån vigselplasten. :)

    Sammanfattningsvis så var detta den finaste vigseln jag varit på. Plasten var jättefin och det blev en annan stämning än när man sitter inne i en kyrka.
    Enda minuset var att det kom en geting och ville kalasa på brudens blommor, men brudgummen räddade henne och alla började istället fnittra lite smått. Blev väldigt roligt och ett mycket komiskt inslag i en vigsel!
  • Styrka
    Äldre 6 Jul 13:04
    #4
    Cicci90 skrev 2011-07-06 12:48:13 följande:
    Min bästa kompis gifte sig utomhus förra året!
    Vet inte om jag får lägga ut några bilder här, men jag får försöka förklara så bra som möjligt!
    Kan nog skicka bilder till dig ifall du vill se hur jag menar.

    Dekorationer: Där brudparet stod låg en fin vit matta, på den stod två röda "pallar" där paret skulle knäböja. Framför detta hade de satt upp en mycket vacker båge som brudens moster hade gjort. Den bestod av hassellöv, rosa rosor och brudslöja (heter det så..?)  Under denna båge stod pastorn, och paret stod vända mot honom. I övrigt fanns inga andra dekorationer, men sjön gjorde nog sitt också.

    Musik: Framfördes med hjälp av en keyboard, mikrofoner och högtalare. Det var en lokal i närheten där vi kunde ta el ifrån. Krävdes dock långa förlängningssladdar. ;)

    In och utgång: När alla gästerna var samlade på plats gick vi i värdparet fram och gav kort information ang. fotografering osv. Efter det anlände brudparet i sin 50-tals bil, alltså såg alla gäster när de kom. Lite ovanligt och roligt! När paret hade parkerat bilen började ingångsmarchen klinkas på piano, samtidigt som brudgummen klev ur på sin sida och gick och öppnade dörren åt bruden!
    Spänningen byggdes verkligen upp undertiden som dom kom åkandes i sin bil och kom närmre och närmre!

    Gästerna satt på bänkar som var utställda i gräset, men filtar hade säkert fungerat lika bra! Bara man tänker på att vissa äldre kanske inte klarar av att sätta sig så långt ner, så se till att någon ordnar stolar till dom!

    Festen var 5 minuters bilväg ifrån vigselplasten. :)

    Sammanfattningsvis så var detta den finaste vigseln jag varit på. Plasten var jättefin och det blev en annan stämning än när man sitter inne i en kyrka.
    Enda minuset var att det kom en geting och ville kalasa på brudens blommor, men brudgummen räddade henne och alla började istället fnittra lite smått. Blev väldigt roligt och ett mycket komiskt inslag i en vigsel!
    Åh, det låter ju underbart!
    Vi funderar på att gå ut i musiklasserna och fråga om någon kan spela tvärflöjt. Sen tänkte jag att denna musikant får gå bakom oss och spela. Vi kommer komma gående från en kulle utom synhåll längs en gångväg fram till vigselplatsen i parken, och jag tänkte att gästerna uppmärksammas på oss genom att musiken hörs tydligare ju närmre vi kommer.

    Psalmer och sång tänkte vi låta ackompanjers av boombox. Det går ju att koppla in mikrofon till boomboxen oxå ifall det skulle blåsa mycket.

    Våra mor- och farföräldrar har gått bort, så de äldsta kommer vara våra föräldrar i 60-årsåldern, men visst ska det finnas stolar för dem att sitta på.

    Vi behöver nåt att knäböja på, bra tips! Vi kan nog släpa fram en stock och lägga en filt på den, det blir nog fint.
    Vi tänkte ev köpa ett sängöverhäng i spets från ikea och hänga upp bakom prästen som inramning till oss istället för en båge, men det är inte helt genomtänkt och bestämt än.

    Vi tänkte lägga ut filtar och stolar i rader och skapa en fri gräs-mittgång på detta sätt. Undrar om mittgången behöver dekoreras med nedstuckna blommor i plast kanske, eller flaggor/vimplar? Annars kanske gästerna flyttar filtarna efter eget tycke?
    Vad tror ni?
  • Äldre 6 Jul 13:12
    #5
    Styrka skrev 2011-07-06 13:04:22 följande:
    Åh, det låter ju underbart!
    Vi funderar på att gå ut i musiklasserna och fråga om någon kan spela tvärflöjt. Sen tänkte jag att denna musikant får gå bakom oss och spela. Vi kommer komma gående från en kulle utom synhåll längs en gångväg fram till vigselplatsen i parken, och jag tänkte att gästerna uppmärksammas på oss genom att musiken hörs tydligare ju närmre vi kommer.

    Psalmer och sång tänkte vi låta ackompanjers av boombox. Det går ju att koppla in mikrofon till boomboxen oxå ifall det skulle blåsa mycket.

    Våra mor- och farföräldrar har gått bort, så de äldsta kommer vara våra föräldrar i 60-årsåldern, men visst ska det finnas stolar för dem att sitta på.

    Vi behöver nåt att knäböja på, bra tips! Vi kan nog släpa fram en stock och lägga en filt på den, det blir nog fint.
    Vi tänkte ev köpa ett sängöverhäng i spets från ikea och hänga upp bakom prästen som inramning till oss istället för en båge, men det är inte helt genomtänkt och bestämt än.

    Vi tänkte lägga ut filtar och stolar i rader och skapa en fri gräs-mittgång på detta sätt. Undrar om mittgången behöver dekoreras med nedstuckna blommor i plast kanske, eller flaggor/vimplar? Annars kanske gästerna flyttar filtarna efter eget tycke?
    Vad tror ni?
    Det där med att ni kommer och musiken blir högre låter ju jättefint!
    När mina föräldrar gifte sig, för en väldans massa år sen^^, så var de också utomhus med en stock att knäböja på. De hade lagt en vit filt över. Av bilderna att dömma så var det jättefint!

    En mittgång som kantas av blommor låter jättefint, ett annat alternativ skulle kunna vara en "röd matta" av något slag, eller att ni helt enkelt har någon på plats som ansvarar för att ingen sätter sig där. Ex toastmaster, värdpar..
    Blommorna skulle ni kunna plocka ute i naturen och ha i söta flaskor eller liknande. Det behöver inte bli så kompicerat och enkla saker passar ofta väldigt bra på just utomhusbröllop!
  • KlaraV­89
    Äldre 6 Jul 13:39
    #6

    Hej

    Tänk på att hålal er i skuggan, jag var på ett bröllop där vi gäster satt i solen och det var jätte varmt och jätt ljust, inte så himla kul i 30 min att sitta så. Annars så var det en av de vackraste vigslar jag varit på

  • Oniq
    Äldre 6 Jul 13:44
    #7

    Har varit på två utomhusvigslar och ska ka en utomhusvigsel själv.

    Vigsel nr 1:
    Höstbröllop. bröllopsgästerna stod i en halvcirkel vid ett träd. Brudparet kom gående längs en grusgång och jag har fått repa på i efterhand att det skulle spelats en liten melodi (högtalare, cd) men att det missades (ingen som visste om det så det var inget som saknades). Det var inga dekorationer alls utöver naturen i sig. Lite kallt då det var oktober, men väldigt vackert.
    Solosång med microfon och högtalare var väldigt fint, men då vigsel annars var microfonlös så tog det lite överhand ;) Efter vigseln gick alla tillsammans till festlokalen för brudskål (2min gång)

    Vigsel nr2:
    Sommarbröllop på årets varmaste dag. Fin utsiktsplats vid gruva. Gästerna stod i halvcirkel runtom och läng en gång fram till vigselplatsen. CDspelare med extra högtalare spelade ingångsmarsh (de hade fixat litet elaggrigat då det ej fanns el på plats). Kort vigsel (endast den 'långa' versionen av borgeligt vigsel) blev lite snopet då det var marsalkar, brudtärnor, pampig musik och  ...klart? Paret lämnade platsen i tjusig bil för fotning. Festen hölls på ett annat ställe.

    Vår vigsel:
    Sker i svärmors trädgård. Tanken är att vi ska komma knallandes runt hörnet på storhuset till ingångsmarsch från dator/förstärkare. Ringceremoni och sedan brudskål på samma plats.  

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Jul 14:08
    #8
    Styrka skrev 2011-07-06 12:21:12 följande:
    Ett ljudsystem för aukustisk musik? Är inte just grejen med akustisk musik att man slipper elekronik?

    CD-spelare, boombox, funkar det, tro?
    Jo, det är grejen med akustiska instrument, men ibland behöver man förstärkning, annars hörs det ingenting ;) Men man behöver inte ha några speciella grejer, det blir ganska onödigt att köpa stråkmickar för ett tillfälle, det funkar med vanliga sångmickar också :)
  • hedvig­007
    Äldre 6 Jul 16:06
    #9

    Vi ska också ha utomhuscermoni. Min största oro är vädret! Vi måste fundera på en back-up-plan!

  • Styrka
    Äldre 6 Jul 22:23
    #10
    hedvig007 skrev 2011-07-06 16:06:59 följande:
    Vi ska också ha utomhuscermoni. Min största oro är vädret! Vi måste fundera på en back-up-plan!
    Vi funderar inte så mycket på vädret faktiskt. Lite dugg är ju ingen fara, och det är faktiskt sällan som det spöregnar. och det finns ju paraplyer.
    Dessutom är det vackert med regn! Lite illa om marken blir sumpvåt, bara, stackars gästerna ska ju sitta på marken... I så fall får vi väl vara i festlokalen, det ordnar sig!
Svar på tråden Jag vill höra från er som haft utomhusvigsel!