• Zara81

Billig Lokal för 150 personer i Stockholms län!

Hejsan!

Jag och min kille ska gifta oss nästa år och jag vet att jag är i god tid men för att hitta en lokal så måste man väl boka året innan?

Vi kommer att ha ca 150 gäster. Budgeten är inte riktigt klar men man vill ju hitta det billigaste som finns.

Vi vill gärna ha i Stockholmsområdet där det ryms 200 sittande just för att vi vill ha dansgolv i samma rum. Det optimala skulle vara att hitta en stor och rymlig lokal som har en fin natur runt omkring. Slott är jättevackert men både dyrt plus att de brukar ha små rum så att dansgolvet oftast är i ett annat rum.

Det här vill vi ha:

Stort rum som rymmer 150 sittande med plats för dansgolv
    Buffémat + tårta
    Egen dryck
    Helst DJ- och ljusanläggning
    Öppet till 02.00
    Serveringspersonal

Jag tror att det skulle passa våran budget bra om man kunde hitta paketpris så att p.p blev 700kr. Men som tidigare sagt vore det grymt om man kunde hitta billigare!

Jag vet att det finns många ställen inom industriområden som rymmer många och som ger ett bra personpris men problemet är omgivningen.

Har ni något tips?

• Svar på tråden Billig Lokal för 150 personer i Stockholms län!
  • T san

Rekommenderar starkt Fjärilshuset i Hagaparken där vi hade vår bröllopsfest. De kan fixa allt!
    Det var också den enda lokalen vi tittade på och var i kontakt med där man fick ta med egen alkohol.
    De har bufféförslag men det går att fixa precis som man vill, de gör allt man önskar :)
    Fantastiska, avslappnade och ljusa lokaler i växthus. Tårta får man fixa själv, från annan leverantör.

Det går att hyra DJ- och ljusanläggning som är uppsatt för billig peng. All personal och städning ingår. Och ja, man får ha öppet till 02.00.

Vi är supernöjda med dem!

• Zara81

Hur många gäster hade ni och vad blev totalsumman exkl. klänning och sånt?

• GeneralElectric

Vi var i Lusthuset i Långholmens folkhögskola, som är prisvärt och där det finns plats för upp till 150 personer. Vi var 144 personer (tror jag) och trodde ändå att det skulle bli supertrångt och att folk skulle sitta som packade sillar – men det fungerade alldeles utmärkt, trots att de flesta borden bara är 55 cm breda och vi hade massor av glas och annat på dem.
    Dansgolvet hade vi i matsalen efteråt, det finns inte plats att både ha 150 sittande och att dansa samtidigt. Men medan personalen dukade av hade vi aktiviteter utomhus och dukade sedan upp tårtan i kafeterian där det finns en massa extra (kafé)bord och stolar. Sedan började dansen i f d matsalen. Fungerade utmärkt!
    Mat tog vi från en cateringfirma som också förmedlade serveringspersonal; alkohol köpte vi själva.
    Man får ha fest hela natten i Lusthuset om man vill, men musikanläggningen stängs av med timer klockan 01. Vår fest fortsatte ändå till 02.30, folk dansade glatt till musik från en liten dators inbyggda högtalare!

• Zara81

Härligt! Festen och dansen är det viktigaste för oss! Ska spana in det där med! Tack för tipsen!

• Amejuli

Hej.
    Ja det är bra att vara ute i så god tid det bara går när det gäller sthlm. Vi bokade 11 månader i förväg och en del var redan uppbokat.. Men än behöver du inte stressa för du ska se att ni snart hittar något.

Priser är ju också ett problem här tyvärr men det är inte omöjligt så länge man är lite open minded och kanske titta lite utanför centrala stan.

Jag har ett förslag som jag kan komma på som kanske skulle passa er. Och det är klockhussalen i hågelbyparken. Den rymmer 200 personer och kostar ca 6000 att boka tror jag. (Vet ej om man fick tillgång till den dagen innan då men det kanske går att diskutera med dem? Ingår det inte kanske man kan få tillgång lite tidigare genom att betala lite extra? Sen kanske man får lägge på lite pengar då man behöver dekorera själv men det går att få det väldigt billigt om man har fantasi!

När det gäller maten finns det ju såklart ställen där man  kan köpa maten på plats och om du har tur hittar du ett bra sånt ställe och då slipper ni dekorering och sånt också kanske. Men en del är rätt dyra så ibland kan ju hyra lokal för sig och catera mat för sig vara billigare.

I klockhussalen får man ta med egen mat /catera själv. I samma park finns Hågelby hus där ni kan köpa all mat. (Man kan även boka själva Hågelby hus men jag vet inte hur många pers det rymmer och vad det kostar. Kanske också kan vara värt att kolla upp för att slippa dekorering och sånt om ni tycker det är jobbigt.)
    Länk till hågelby hus:  http://www.hagelbyhus.se/
    Här är en länk till deras bufféförslag (ca 250/person, men kanske vill man lägga till lite annat från plockmenyn alternativt sätte ihop en buffé själv så då kanske man kommer upp i lite över 300/pers) http://www.hagelbyhus.se/aktuellt/catering/cateringbuffe.pdf

De har ju också så att man kan få trerätters om man hellre vill ha det? Då kanske man kommer upp i ca 400/pers: http://www.hagelbyhus.se/aktuellt/catering/Cateringmeny.pdf

Annars kan ni välja att catera från någon helt annanstans.
    Vi caterar från Paul Degen som vi tycker verkar väldigt kunnig och serviceminded: http://www.enebybergsgard.se/

Där kostar buffé ca 300 och trerätters ca 350.

En tårta kan ni säkert få för 50 kr biten men cäljer ni citygross som en del gör går det förståss att få ännu billigare.

Snabbuträkning:
    Klockhussalen ca 6000
    Tillägg för några timmar dagen innan och dekoration: ca4000
    trerätters / person med paul degen: ca 350
    tårta ca: 50 /person

Total summa/ pers med lokal och sånt inräknat: 466 kr

Ja det var bara ett litet exempel. Det beror som sagt vad ni vill ha för kvalité och så också men det går ju få ner priset ännu mer.

Hoppas ni hittar vad ni söker till slut!

Lycka till!!!

• Amejuli

Länk till parken också:
    http://www.hagelby.se/

Bild på klockhussalen. (Kanske inte ser mycket ut för världen men jag tror den går att ordna väldigt fin!

Lite bilder från parken:

De har en stor dansbana med segeldukstak också som man också kan hyra om man nu skulle vilja det:

• Amejuli

Oj, vad långa min inlägg blev. Sorry. Hoppas det kan hjälpa lite iaf. Värt att titta på åtminstone. Lycke till!

• Zara81

Det var vackert! Ska kolla in allt! Det är ksönt att vara ute i god tid speciellt när det gäller lokalen. Allt annat faller väl på plats sen?

Tack för tipset!

• GeneralElectric

Vi hade också Paul Degen som cateringleverantör (till Långholmen) och var mycket nöjda med det!

• Amejuli
    GeneralElectric skrev 2011-07-06 16:09:58 följande:
    Vi hade också Paul Degen som cateringleverantör (till Långholmen) och var mycket nöjda med det!
    Åh vad roligt att höra! Jag har oroat mig lite eftersom vi varken hunnit provsmaka honom eller hunnit träffa honom då vi bokade i helgen och det nu är 3,5 vecka kvar till bröllopet...
    Men han verkade ju jättebra när vi prata per telefon. Skönt att du blev nöjd!
  • GeneralElectric

Vi provsmakade inte heller ”vår” meny. Men föreningen som min man är medlem i har anlitat honom ett flertal gånger, så han och hans familj kände mycket väl till Paul Degen – och det var därför vi valde honom!

Svar på tråden Billig Lokal för 150 personer i Stockholms län!