Anonym (ledsen och fånig) skrev 2011-09-04 12:17:15 följande:
Hej,
tack för era svar. Jag har läst, men valt att hålla mig undan för att fundera över alltihop. Distans kan vara bra ibland.
För att svara lite då.
Ja, jag älskar honom. Och jag tror att han älskar mig med även om han är dålig på att ge bekräftelse och heller aldrig säger det. Men vi lever ett bra liv tillsammans och har mycket roligt ihop., Vi kan prata om nästan allting, men är dåliga på känslor både han och jag.
Jag har aldrig planerat mitt bröllop. Däremot har vi diskuterat det ibland på ett allmänt plan och är ganska överens om hur vi skulle vilja göra om vi gjorde det någon gång. Jag upplever inte att jag kört över honom utan han vet att han har allt utrymme i världen att ha egna åsikter och idéer och framföra dem. Vill han ha det på annat sätt får han säga det och jag är villig att diskutera. Det gäller även att han ska fria (vilket han påstått sig hålla med om). Min bild har gått ut på att man förlovar sig som ett tecken på att man har bestämt sig för att man hittat rätt och att man sedan gifter sig ganska snart efter det. Det ska vara en symbol för att vi har funnit varanda och vill vara tillsammans för alltid. Han delar den, säger han, men tycker att man säger det ännu mer genom att skaffa barn. Och tydligen blev resten inte så viktigt sedan eftersom åren bara gått.
Jag är inte orolig över att det blir mindre kärleksfullt för oss för att vi inte gör saker i "rätt ordning" däremot vill jag inte att andra ska se det så heller. Vilket jag ser en stor risk för. Omgivningen tjatar verkligen ihjäl oss om att vi borde eftersom vi annars inte är så juridiskt skyddade, vissa är så "desperata" att de (fast de vill gå på bröllop) föreslår ett litet borgerligt och billiga plastringar (jodå, de är seriösa). Jag vill inte att de ska tro att vi gör det för att de tjatat och skrämt upp oss. Det antyds att vi inte är säkra på vårt förhållande, att vi inte älskar varandra, att om man träffat rätt så vet man det direkt och då tar man också steget.
Det stressar mig. Och han skrattar och säger till mig att inget händer förrän alla slutat tjata. Och det kommer ju inte att hända. Alla kommentarer som kommer om att man måste veta efter så lång tid i kombination med att han inte ger så mycket bekräftelse och verkar så oberörd för vad folk säger gör mig osäker. Det är fånigt, men ibland får jag för mig att de har rätt. Att han inte vet eller inte vill och att jag slösar bort min tid på någon som inte riktigt vill ha mig.
Det blev rörigare nu och blottade mer av det underliggande. Jag antar att jag inte var så bra på att skapa distans och få ordning på mina drömmar..
Men du de där tossiga människorna i er omgivningen kommer kanske snacka en massa skit oavsett om ni gifter er eller ej. Om ni inte gifter er så kommer dom snacka skit om det och om ni gifter er så kommer kanske deras snack gå ut på att ni äntligen fattat och att dom har "övertygat er", i deras tossiga hjärnor "vinner" dom oavsett dvs dom kommer alltid tycka att dom har rätt och ni "fel".
Varför i herrans namn spelar det så stor roll vad ANDRA tycker eller tror sig veta? Omgivningen har sina idéer och ni har era, om omgivningen tror att ni gifter er för det juridiska utan att kärleken mellan er har nåt med saken att göra....vad spelar det för roll?
Det viktiga är väl vad NI vet, ni vet att ni gör det av kärlek - att ni vill ge varandra trygghet för att ni älskar varandra.
Förresten så tror jag inte alls att omgivningen skulle tro att ni gifter er bara för det juridiska, dom fattar väl att ni älskar varandra? Annars skulle ni väl inte fortsätta att vara tillsammans?
Vem och vilka är dessa människor? Är det familj och vänner till er? Dom kanske tjatar om giftermål för att dom vill er väl, dom vill väl att ni ska ha tryggheten som det innebär att vara gifta? Dom kanske undrar varför ni inte ger varandra och ert barn den tryggheten?
Vi lever ju faktiskt inte i ett land och/eller tid där folk ingår resonemangsäktenskap där det bara är praktiska skäl som gör att man gifter sig (de flesta av oss gör ju inte det). Er omgivning fattar väl att ni älskar varandra?