• AnnaJacob

Drömlokalen!!!

Vi var ute och tittade på lokaler nu i helgen, och hittade en som verkligen är allt vi tänkt oss. Den ligger perfekt ute på landet med havet precis utanför. Den blev precis renoverad, men de har behållt den gamla fina stilen, och den skriker bara BRÖLLOP! =)
    Priset är också helt ok, så vi har helt klart råd till att hålla vår fest där..

MEN

Den ligger 40 minuters bilresa från den plats där vi ska vigas. Vi ska vigas utomhus på en gård som vi äger i danmark. Just denna del av vår mark betyder väldigt mycket för oss, och det var även här min M2B friade till mig i snöovädret i julas..=)
    Så att flytta vigselplatsen känns otänkbart.

Vi har också alternativet att sätta upp ett tält där vi ska vigas, och ha festen i tältet. Men jag är nervös över att jag ska bli stressad över att allt ska falla på plats. Det känns lite lättare att bara komma till en lokal där allt är fixat.

Hur hade ni gjort???

• Svar på tråden Drömlokalen!!!
  • AnnaJacob
    Pinkgrape skrev 2011-07-08 14:10:19 följande:
    Okej, men det tar ju inte alls mycket längre tid då. Blir ju perfekt att gästerna får en liten välkomstdrink och minglar lite i väntan på er :) Ni kan ju även ordna med någon aktivitet för dom? En tipsrunda om er eller något? Kan ju vara skönt att röra lite på sig efter en 40min bussresa tänker jag. Det blir nog bra hursom :)

Jag tycker att det beror lite på er budget. Har ni råd att ordna med transport hem åt de gästerna? Isåfall skulle det ju vara trevligt om ni beställer taxi åt dom. Annars, om de inte bor så långt bort, så kanske de kan ordna med transport själva? Att någon kommer och hämtar dom eller att de får ordna med taxi själva. Våra gäster får ordna med sin egen transport, både till och från festlokalen. Den ligger dock bara ca 5-10min bilresa (beroende på hur trafiken är) och alla bor relativt nära.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Vi har en ok budget, problemet är bara att gästerna bor så sjukt långt från varann. Hela min släkt och mina vänner kommer från sverige (vi ska gifta oss i danmark) så de kommer alla att övernatta på B&B och tror också några sover hos min svägerska som bor nära festlokalen.
    Sen har vi min M2B sida. De är från landet allihop och många av dem är bönder som bor på bonngårdar. Det betyder ju att det är långt emellan dem. Av dem som jag tror kommer åka hem efter festen är det ca 10 mil mellan de som bor längst från varann. För den vissa bor söder om festlokalen och andra norr och sen andra österut. Så det skulle ju bli ett himla körande...
    Det är ju heller inte säkert att alla vill hem samtidigt! Hmm detta är svårt! Men jag vill ha löst alla problem med transport innan jag bokar lokalen..=)
  • Pinkgrape
    AnnaJacob skrev 2011-07-08 14:20:45 följande:
    Vi har en ok budget, problemet är bara att gästerna bor så sjukt långt från varann. Hela min släkt och mina vänner kommer från sverige (vi ska gifta oss i danmark) så de kommer alla att övernatta på B&B och tror också några sover hos min svägerska som bor nära festlokalen.
    Sen har vi min M2B sida. De är från landet allihop och många av dem är bönder som bor på bonngårdar. Det betyder ju att det är långt emellan dem. Av dem som jag tror kommer åka hem efter festen är det ca 10 mil mellan de som bor längst från varann. För den vissa bor söder om festlokalen och andra norr och sen andra österut. Så det skulle ju bli ett himla körande...
    Det är ju heller inte säkert att alla vill hem samtidigt! Hmm detta är svårt! Men jag vill ha löst alla problem med transport innan jag bokar lokalen..=)
    Jaha, ojdå, men då tycker jag faktiskt att det låter som bästa alternativet att låta gästerna ordna transport hem själva. Det är inte alls ovanligt och är ju trots allt smidigast för gästerna också. Då kan de välja själv hur och när de vill åka hem.
  • AnnaJacob

Men det är inte oförskämt att hålla ett bröllop långt ute på landet och bara ta förgivet att folk ska ta sig hem själva??

• Pinkgrape
    AnnaJacob skrev 2011-07-08 14:32:10 följande:
    Men det är inte oförskämt att hålla ett bröllop långt ute på landet och bara ta förgivet att folk ska ta sig hem själva??
    Jag tycker inte det. Själv skulle jag se det som en självklarthet. Speciellt om ni ordnat transport dit och bjuder på allt annat. Jag kanske är oförskämd, men jag skulle ha gjort så :P
  • Vichy

VAd är det för lokal?

Jag ska inte gifta mig än på ett tag, så det är nog inte troligt att jag är nån rival om platsen... 

• Vichy
    AnnaJacob skrev 2011-07-25 14:32:16 följande:
    Här är en länk till deras hemsida. Dock ska du veta att den ligger i danmark, för vi ska gifta oss där..=)

www.jungshovedpraestegaard.dk/
    Ser ut som en dröm! Klart ni ska vara där om ni vill! :)
  • Brud2011

Hej!
    Jag va på bröllop för ett par år sedan, och det va en 30 min bilfärd från kyrkan till festlokal. Helt OK!
    Jag tycker inte ens att ni måste fixa med skjuts fram och tillbaka för gästerna....det kan väl vara ett alternativ om intresse finns. Men annars tycker jag att det är helt OK att man själv tar sig mellan platserna.
    Detta va iofs på ett slott där boende fanns, men om det ändå finns boende i närheten kan väl gästen själv stå för taxi dit?????
    Lycka till med ert val!

• AnnaJacob

Vi har bokat lokalen nu! =)
    Det känns jäattebra, och vi har så smått börjat lösa allt med logostik, och jag tror att det kommer gå bra..

Längtar nu!!!

• BlackWIngedAngel

Tänk bara på att om ni ordnar buss dit så får ni ordna buss hem för folk. Finns det parkeringsmöjligheter på båda ställena tycker jag egentligen inte att man behöver ordna någon buss. Folk kan ju samåka också. Men har man väl ordnat buss dit så är det ju vettigast att även hjälpa dessa gäster hem igen, eftersom de uppenbarligen inte har något eget transportmedel.

• AnnaJacob
    BlackWIngedAngel skrev 2011-07-26 13:22:14 följande:
    Tänk bara på att om ni ordnar buss dit så får ni ordna buss hem för folk. Finns det parkeringsmöjligheter på båda ställena tycker jag egentligen inte att man behöver ordna någon buss. Folk kan ju samåka också. Men har man väl ordnat buss dit så är det ju vettigast att även hjälpa dessa gäster hem igen, eftersom de uppenbarligen inte har något eget transportmedel.
    Ja det finns gott om perkeringsmöjlighet på båda ställerna. Många av gästerna kommer att övernatta nära lokalen, för vi kommer att hyra två olika B&B där.
    Vad det gäller buss, så kommer vi på vår bröllopshemsida att kolla upp vem som önskar transport, men skriva att det endast rör sig om till lokalen, och att man skälv får ta sig från lokalen med tillexempel taxi eller om någon hämtar en.
    Om det inte är så många som vill ha transport, så kanske vi kan fixa med samåkning..=)
  • Lilique
    AnnaJacob skrev 2011-07-08 14:32:10 följande:
    Gästerna kommer ju att få reda på var festligheterna hålls och har då tid på sig att planera transport (köra själv, samåkning, taxi.. vad de vill) och om ni har en buss så kan de som vill anmäla sig till att åka med den.

Jag var på bröllop förra året då brudparet valt att ha sin fest i en lokal ca 35-40 minuters väg bort. De gjorde precis som jag beskrev ovan och det var inte en enda sur min. Och brudparet kunde ha festen precis där de ville.
Svar på tråden Drömlokalen!!!