• AnnaJacob

Drömlokalen!!!

Vi var ute och tittade på lokaler nu i helgen, och hittade en som verkligen är allt vi tänkt oss. Den ligger perfekt ute på landet med havet precis utanför. Den blev precis renoverad, men de har behållt den gamla fina stilen, och den skriker bara BRÖLLOP! =)
    Priset är också helt ok, så vi har helt klart råd till att hålla vår fest där..

MEN

Den ligger 40 minuters bilresa från den plats där vi ska vigas. Vi ska vigas utomhus på en gård som vi äger i danmark. Just denna del av vår mark betyder väldigt mycket för oss, och det var även här min M2B friade till mig i snöovädret i julas..=)
    Så att flytta vigselplatsen känns otänkbart.

Vi har också alternativet att sätta upp ett tält där vi ska vigas, och ha festen i tältet. Men jag är nervös över att jag ska bli stressad över att allt ska falla på plats. Det känns lite lättare att bara komma till en lokal där allt är fixat.

Hur hade ni gjort???

• Svar på tråden Drömlokalen!!!
  • mikita

Ta lokalen som känns så bra!!!
    Vi bor 45 mil från lokalen där vi gifte oss och hade festen. Där fanns bord, stolar, rinnande vatten och toalett. Inget annat. Jag våndades ocskå över hur det skule gå med allt, jag kunde inte vara där innan och "ha koll". Vi fick fixa i lokalen kvällen innan och det räckte. Maten caterade vi och de körde ut den till lokalen där en släkting tog emot och ställde ut den på buffébordet.  Allt blev jättebra och alla gäster har kommenterat valet av lokal, så det var defenitivt värt det!

Att bila/bussa gästerna från vigselplatsen till festlokalen kanske går att ordna med samåkning, hyra minibuss, någon som kör fram och tillbaka någon vända...?

Lycka till!

• LindaochJohn

Ta lokalen, jag tycker det är ok att åka 40 minuter om ni verkligen vill ha den! Skrattande

• MrsT2011

Ta lokalen, det är guld värt att slippa fixa en massa själv!

40 min bilresa är inga problem så länge man sätter ihop ett rimligt tidsschema för dagen. Inboxa mig om du behöver tips angående hålltider etc.

• kandersson174

Vi hade 50 minuters resa- inga problem!

• AnnaJacob

Ok, det kanske inte är så farligt trots allt!? Men hur gör ni med själva resan. Får alla fixa det själva, eller hyr ni en buss?
    Vi är ganska inne på att min M2B och ja ska segla över, för det kan man nämligen, men det hade varit omöjligt för oss att hyra en så stor båt att alla kunde segla med..=(

• MagicBride
    AnnaJacob skrev 2011-07-08 13:40:07 följande:
    Ok, det kanske inte är så farligt trots allt!? Men hur gör ni med själva resan. Får alla fixa det själva, eller hyr ni en buss?
    Vi är ganska inne på att min M2B och ja ska segla över, för det kan man nämligen, men det hade varit omöjligt för oss att hyra en så stor båt att alla kunde segla med..=(
    Tar inte det en himla tid?? Om alla är med är det ju en sak men att gästerna ska stå och vänta någonstans medan ni seglar är kanske ingen hit
    Vi hyrde buss till våra gäster och det funkade supersmidigt! Åkte själva med den hem sen på natten och hade jätteroligt med allsång och sånt  
  • AnnaJacob
    MagicBride skrev 2011-07-08 13:45:45 följande:
    Tar inte det en himla tid?? Om alla är med är det ju en sak men att gästerna ska stå och vänta någonstans medan ni seglar är kanske ingen hit
    Vi hyrde buss till våra gäster och det funkade supersmidigt! Åkte själva med den hem sen på natten och hade jätteroligt med allsång och sånt  
    Nja, det tar ca en timme att segla, och 40 minuter i bil. Vi ska ju ändå ta en massa bilder, och tänkte passa på att ta några av dem medan vi seglar...=)
    När gästerna kommer till lokalen, så blir de ju bjudna på drink och tilltugg, så jag tror inte att de kommer kännas som att de väntar alltför mycket. Men det är klart något som vi har tänkt på. Vi har ju inte ens bokat lokalen ännu, för vi är ju lite otoliga över att det ändå är 40 min med bil.

Jag har undersökt och det finns två stycken B&B i närheten av festlokalen, så dem som ska sova där, de kommer ju inte behöva buss hem. Sen är ju frågan med alla andra...Ska man köra alla hem så (typ som en taxi), för de bor ganska långt från varanndra. Eller hur gjorde ni?
  • Pinkgrape
    AnnaJacob skrev 2011-07-08 13:40:07 följande:
    Tycker det låter som en bra idé att hyra en buss åt gästerna och så kan de som vill åka med. Om någon vill köra själv, så får dom väl det. Kanske värt att kolla upp priser på det iaf?

Jag tycker ju att ni ska ta lokalen som ni vill ha, 40min är inte speciellt långt, absolut inte om man planerar väl och gör upp ett tidsschema för dagen som MrsT2011 säger.

Att ni ska segla dit låter ju fantastiskt mysigt :D Fint också för gästerna att se er segla iväg och sedan hälsa er välkomna vid lokalen när ni kommer i segelbåt. Hoppas ni får fint väder :D Vet ni ungefär hur lång tid det tar att segla? Kan ju gå dubbelt så fort som att åka bil, beroende på hur det ser ut. Tänkte ifall ni kan dra ut på det lite isåfall, så att ni anländer efter gästerna? Kanske inte alla som vill ha det så, men jag skulle då velat det iaf :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • AnnaJacob
    Pinkgrape skrev 2011-07-08 13:57:19 följande:
    Tycker det låter som en bra idé att hyra en buss åt gästerna och så kan de som vill åka med. Om någon vill köra själv, så får dom väl det. Kanske värt att kolla upp priser på det iaf?

Jag tycker ju att ni ska ta lokalen som ni vill ha, 40min är inte speciellt långt, absolut inte om man planerar väl och gör upp ett tidsschema för dagen som MrsT2011 säger.

Att ni ska segla dit låter ju fantastiskt mysigt :D Fint också för gästerna att se er segla iväg och sedan hälsa er välkomna vid lokalen när ni kommer i segelbåt. Hoppas ni får fint väder :D Vet ni ungefär hur lång tid det tar att segla? Kan ju gå dubbelt så fort som att åka bil, beroende på hur det ser ut. Tänkte ifall ni kan dra ut på det lite isåfall, så att ni anländer efter gästerna? Kanske inte alla som vill ha det så, men jag skulle då velat det iaf :)
    Det tar ca en timma att segla, så vi kommer komma lite efter gästerna, men vi har tänkt oss att de ska stå dryck ock tilltugg färdigt till dem, så de ska nog inte gå någon nöd på dem.

En annan sak är när folk ska hem. För om vi hyr lokalen så kommer många att bo på de två B&B som ligger precis i närheten, och de som inte bor alltför långt bort, kommer att åka hem. Men ska vi då se till att alla bli körda hem på natten?
  • Pinkgrape
    AnnaJacob skrev 2011-07-08 14:02:28 följande:
    Det tar ca en timma att segla, så vi kommer komma lite efter gästerna, men vi har tänkt oss att de ska stå dryck ock tilltugg färdigt till dem, så de ska nog inte gå någon nöd på dem.

En annan sak är när folk ska hem. För om vi hyr lokalen så kommer många att bo på de två B&B som ligger precis i närheten, och de som inte bor alltför långt bort, kommer att åka hem. Men ska vi då se till att alla bli körda hem på natten?
    Okej, men det tar ju inte alls mycket längre tid då. Blir ju perfekt att gästerna får en liten välkomstdrink och minglar lite i väntan på er :) Ni kan ju även ordna med någon aktivitet för dom? En tipsrunda om er eller något? Kan ju vara skönt att röra lite på sig efter en 40min bussresa tänker jag. Det blir nog bra hursom :)

Jag tycker att det beror lite på er budget. Har ni råd att ordna med transport hem åt de gästerna? Isåfall skulle det ju vara trevligt om ni beställer taxi åt dom. Annars, om de inte bor så långt bort, så kanske de kan ordna med transport själva? Att någon kommer och hämtar dom eller att de får ordna med taxi själva. Våra gäster får ordna med sin egen transport, både till och från festlokalen. Den ligger dock bara ca 5-10min bilresa (beroende på hur trafiken är) och alla bor relativt nära.
Svar på tråden Drömlokalen!!!