Ta det bara lugnt, vet att det kan vara svårare än sagt. Men desto mer du jagar upp dig desto större chans att utveckla riktiga panikångest attacker och det är hemskt (vet av egna erfarenheter) och andra ångest relaterade sjukdomar. Jag hade problem med bukspottkörteln och ingen visste varför och jag jagade upp mig i massor och fick panikångest och ångest som höll i sig i flera veckor och det önskar jag inte min värsta fiende.
Som sagt de flesta cellförändringar läker av sig själva, eller hejdas så att de inte utvecklas till cancer.
Och ungefär fyra procent av alla kvinnor som undersöks vid en gynekologisk cellprovskontroll har någon form av cellförändringar. De allra flesta förändringarna är tillfälliga, och då görs bara en ny provtagning för att se om de försvunnit.
Om en cellförändring uppstår kommer kvinnan i regel bli hänvisad vidare till gynekolog som kan bedöma svårighetsgraden och behandla om så skulle behövas. Ungefär en fjärdedel av de upptäckta förändringarna behandlas, vilket motsvarar ungefär en procent av alla prover som tas.
En procent är minimal, så ta det lugnt!