• Anonym (syskonrivalitet?)

syskonrivalitet på den yngres stora dag, LÅNGT

Jag, lillasyster skall gifta mig om mindre än 1 mån.
    Till mitt dilemma.

min dotter och kusin hade pratat om att vara brudnäbb.  Inget mer sagt om det.
    Dottern skall vara näbb, idag sa hon att kusinen inte vill vara blomsterflicka. Tittar förvånad då vi inte har diskuterat detta. Dessutom säger dottern att kusinen minnsan har en fluffig klänning.
    Tänker det gör inget kan fixa en lite fluffigare klänning åt dottern om hon vill.

Nu till problemet. Systern ger oss i present fotografering dock skall al kontakt med fotografen gå via henne?
    Hon vill veta hur det skall poseras, vart, allt om hurdana bilder det skall vara.
    Inte nog med det.
    Hon pratar samtidigt efter jobbet om jag fixat frisör, barnvakt, om verkligen frisören är kompetent (nämligen en kompis till mig). Vart skall barna vara vid fotograferingen (med oss!) åran minsting kan minnsan inte sitta vid altaret vid oss under ceremonin?

Sedan frågar jag hur det gick med hennes barns klänningar och får reda på att hon beställt en fluffig gräddfärgad,
    INTE VIT, klännning till sin dotter. Riktigt sådan som skall överglänsa mitt barn!
    Så typiskt henne! Sist vi pratade var det rosa, ljusblått som gällde.

Jag sa att det är endast bruden som bär vitt, min dotter har en enkel gräddvit för att jag ville det.

Hennes argument var denne är inte vit utan gräddfärgad! Sedan hade hon inte tid att prata.

Skriver ett mail till henne att jag inte önskar obehagliga överraskningar och påpekar att det hör till god ton att jag endast bär vitt.

När jag är och tränar ringer hon och pratar med karln och säger att hennes dotter kanske inte längre får komma på bröllopet? Hon gillar att klä sina barn fint ( men banne mig inte tar man överklär dom över brudens barn?).

Problemet är som vanligt att hon inte är i rampljuset, enligt mig!

Karln sa att hon kunde inte skicka tillbaka den nya klänningen till England.
    Sedan får hon ett utbrott och säger att vi borde meddela alla gäster om att inte bära vitt?
    Gråter i telefon så han blir helt obekväm.

Hur skulle ni reagera?

Jag sa till henne i telefon att jag bär gräddvit. Därefter hade hon inte tid o prata.
    Avskyr dramatik!

• Svar på tråden syskonrivalitet på den yngres stora dag, LÅNGT

Först

Anonym (Överglänst) skrev 2011-07-05 13:11:53 följande:
    Förstår inte det här med att 'överglänsa' bruden.

Jag skulle nog få lov att enbart bjuda fula människor på mitt bröllop för att inte bli 'överglänst'

..och allvarligt, det gäller ett barn? Jag antar att både du och din dotter kommer att vara strålande vackra dagen D, om din syster och hennes barn försöker vara fina de med -låt dom?
    Ville först kommentera detta ovan. Min syster har alltid velat att hon skall vara i fokus. För många år sen blev det så illa inför dop så jag kunde inte ha henne närvarande. Hon tar över helt trots att man säger till.

Vad jag menade med överglänsa är att på något sätt måste fokus vara på henne eller hennes barn.
    Har inget emot om gäster klär sig fint men att medvetet klä sitt barn i en näbbklänning när min dotter har enklare är för mig att medvetet hålla på och viljas ha problem. Och tro mig, jag känner min syster.

För att uppdatera er om senaste händelser. Fick sms från henne att min dotter inte bör kommentera hennes barns festklädsel ( vuxna bestämmer) och hon bestämmer vad de ska ha på sig då hon betalar sina barns kläder. Måste säga att jag lyfter ögonbrynen, likaså många av mina vänner.

Har en känsla att det är hennes dag, inte min. Svartsjuka är verkligen en allvarlig sjuka!

Ovan fick i gåva av henne bröllopsfotografering men al kontakt med fotografen skall gå via henne?Hurdana bilder vi skall ha m.m.

Så tackar allt stöd som jag får från de flesta människor! Det kan behövas för den här bruden säger att om hon vill bestämma på mitt bröllop kan hon dra dit pepparn växer!!!! Syster eller inte. Får isåfall snabbboka en annan fotograf.

Innan detta meddelande med sms hände idag skall jag även säga att hon ringde min karl igår kväll och var upprörd över att hennes barn inte får komma på bröllopet?? ingen har sagt detta. Sedan tyckte hon att vi skulle ringa till alla gäster och säga inget vitt! Jösses, säger jag bara. Dessutom störtbölar i telefon efter det.
    Karln min blev väldigt obekväm.

Hon skall ha som hon vill helt enkel! Skit allt annat.
  • bumbibjörn

Fy va jobbigt lider m dig! Finns de någon möjlighet att parata i lugn o ro m henne o förklara att detta e din dag o att den allmänna regeln e att man inte har vitt på bröllop o säga de att fin tjej har sett så fram emot att få va näbb o va speciell o ha en speciell klänning men de känns tråkigt då kusinen kommer överglänsa henne. Inte lätt m någon som har ett stort behov att vara i centrum. Hoppas att ni kan komma överrens angående fotograferingen... Styrkekramar till dig o hoppas de löser sig!

Just nu tar en dag i taget. Det blir lite för mycket. Fokus på jobb, familj och bröllop.
    Allt negativt existerar ej, kopplar bort den delen. Att föra diskution lär inte gå in i henne.
    Så jag undviker/ignorerar henne tills hysterin eller vad man kan kalla det går bort. Gör den inte det är det hennes
    förlust.

• Anonym

Ja nu såg jag det oxå! :)
    Förstår bara inte varför syster inte kan lyssna på henne... det e ju inte systerns bröllop.

Jaha, nu har fått höra från kusinen att nu har tjejen en helsvart klänning.
    Suck, människan har inte hört talas om klädkod, ej vitt, ej svart.
    Orkar inte lägga energi på detta. I dagsläget pratar vi ej med varandra.

Nu känner jag mig till och med obekväm och ha henne på bröllopet.
    Försöker också hitta en annan fotograf sista minuten.

Trodde ej att det skulle påverka mig så mycket men hela situationen känns jättejobbig!

• Ayla

Klart att det är ni som ska ha kontakt med fotografen. Det är ju ni som gifter er, inte hon. En gåva är något som man gett bort, då går det inte att bestämma hur allt ska vara och förvänta sig att ni ska gå med på det.

Tycker ni gör rätt i som avbokar hennes och letar egen. Fast om ni gillar fotografen kanske ni kan avboka men sen boka om igen fast i erat namn och att ni betalar?

Fick reda på nu att jag är ute i sista minuten efter fotograf? Det verkar inte nu alls att hon lovat något.
    Tack för det!!

Kan inte få tag i fotografwen då han är en från hennes jobbbekant och privat fotograf. Jätteduktig, han fotade på dopet. Kollade med våran favorit tjejfotograf men hon är på semester.

Nu kanske jag inte får någon fotograf på bröllopet för många är bokade
    Allt är rent ut sagt sh......
    Funderar till och med att avboka allt. Är less på alla problem jag/vi haft inför bröllopet. Det är ingen kul.
    Min syster funderar jag på att ta bort helt från bröllopet då hon  verkar bara förstöra. 

• Allerts

Men fy fan vilken sörja. Jävla syrra!
    Kolla ifall det finns något gymnasium i närheten som utbildar fotografer. Kolla ifall typ Sensus eller Folkuniversitetet har några elever. De brukar vara riktigt duktiga.
    Var bor ni? Jag bor i Linköping och har anlitat en andraårs elev på en skola som heter MTU - Mediateknikerutbildningen. 

Tack för tipset med fotograf. Nu kanske inte ens min syster hinner komma till kyrkan så hon är beordrad att jobba?
    Vad lägligt!
    Nu är det enligt henne endå slutdiskuterat om det. Då jag satt ner foten tydligen så har hon tagit så illa vid sig.....
    Nu skall hon visst demonstrativt se till att hon verkligen inte ger obehagliga överraskningen eller irriterar på min dag?? Kanske ser man en vardagsklädd familj istället? Dramadiva!!

Jaja, har fått även tips om att jag kanske borde skjuta upp allt eller byta dag.
    Ringarna kan graveras om.

Jag säger bara suck!

• bumbibjörn

Styrkekramar till dig! Fy va trist!! Va vill du o din blivande??? Vill ni gifta er den dag ni har bestämt? Vill ni byta dag? Förstår om se känns hopplöst m alla problem som varit... Kan du inte prata lugnt m din syster o be o få nr till fotografen som hon har bokat? Förklara lugnt hur viktig denna dag e för de o att de skulle vara så tråkigt om de inte fanns en fotograf som kunde föreviga er dag!? Alt. att du försöker ringa runt o leta fotograf, men kan vara svårt men någon kanske kan vara lite godhjärtad om du förklarar hur de ligger till... Hör bland släkt, vänner o bekanta om de finns någon som kan fota!? Om ni byter dag så ja då kanske de blir lättare m fotograf men alla andra problem kommer väl att kvarstå. Din syster kommer väl inte vara mindre knäpp för att ni byter dag? :) De e så tråkigt att andra ska dra ner en på ens stora dag!!! All lycka till o prata m blivande!

Tydligen har allt ordnat sig nu med fotografen. Min syster har ringt han och han fotar oss innan vigsel, under och efter på restaurangen. Suck, ett bekymmer mindre.

Kommer ej att byta dag. Jag och min BM var överens om det. Det skulle inte förändra/ få bort alla problemen som varit. Frisören (min väninna) skall fixa håret så den biten blir bra. Likaså sminket

• bumbibjörn

Skönt att de löste sig m fotografen! All lycka till!

Svar på tråden syskonrivalitet på den yngres stora dag, LÅNGT