• flower8201

Bröllopsfest i Tunisien

Hej!

Jag och min man ska hålla en bröllopsfest i Tunisien andra veckan i september. Vi har gift oss borgerligt där och därför kommer inte festen innehålla någon ceremoni. Men nu ska jag bjuda in familj och vänner till en vecka i Tunisien med 2 dagar i min mans hemby där vi ska hålla en svensk/tunisiskt fest.

Det jag känner mig osäker på är:

Vilka ska man bjuda? Alla, bara de närmsta??

Hur anger man klädsel? Kan man göra en facebooksida med länkar till siter med Tunisiska bröllop eller är det konstigt??

Man har vanligtvis inte en gemensam middag utan det är bara en fest med typ kakor och läsk där ala dansar och brudparet sitter på två stolar som king and queen. ur kan man beskriva detta?

Någon med lite roliga ideer, tankar kring inbjudan och hur man kan göra det här utan att folk känner sig bortglömda=)

• Svar på tråden Bröllopsfest i Tunisien
  • Charmina

Hej,

Vad kul att du skall gifta dig med en tunisier.
    Hoppas ditt brloop blir lyckat och att ni blir lyckliga i alla dagar :)

Du får bjuda vilka du vill, i tunisien är vi väldigt öppna med bröllop då vi förväntar oss att grannar m.m dyker upp så du bjuder alltså exakt vilka vänner och familj du vill och känner för :)

Klädsel på tunisiska bröllop brukar vara kostym eller finbyxor med kortärmad skjorta då det är så varmt, och långklänning för kvinnor. Men då din man och hans familj antagligen vet att du är svensk så hoppas jag att dom anser att dina bjudna får klä sig hur dom vill :)

Tycker det låter jättebra att skapa en facebooksida eller en blogg där du kan lägga upp allmän info om tunisien. Där kan du även lägga upp videor från youtube på tunisiska bröllop så dom vet vad som väntar dom. Du kan även lägga upp bilder från google på tunisiska bröllop där.

Det brukar ju bjudas på mat på tunisiska bröllop men det är oftast hos respektive familjer där gäster kommer och går innan 'mannen hämtar upp bruden från hennes hem'.
    Men jag tycker att du kort och gott informerar precis så som det är. Att det mer är en fest med kakor & läsk och alla dansar mm.

Prata även med din man om att få in lite svenska traditioner om du vill det. Det brukar bara vara uppskattat från tunisier :) Tex om någon av dina släktingar vill hålla ett tal. Det kan han/hon även översätta till franska för det förstår majoriteten av tunisier.

Svar på tråden Bröllopsfest i Tunisien