• Rebeccan

Så ledsen och sårad

Ni får ursäkta men jag behöver skriva av mig. Det har varit en riktigt jobbig dag med två av mina familjemedlemmar. Såhär är det:

Jag ska gifta mig om tre veckor. Det är väldigt rörigt kring min syster just nu (och alltid, känns det som). Idag träffade jag henne och min mamma. Hon sa en sak som jag ifrågasatte. Då brann hon av totalt och blev jättearg. Efter en kort stunds diskussion sa hon: "Jag har ingen syster längre!" och stormade ut (hon är 28 år). Senare på dagen pratade jag med min mamma som varit med och sett bråket och sedan kört hem min syster. Frågade henne om min syster nu inte tänker komma på bröllopet? "Det gör hon nog inte, nej", fick jag till svar. Bara detta kan ju göra vem som helst ledsen, framför allt såhär nära inpå bröllopet. Men det stannar inte där, i min familj. Nej nej, det hela fortsätter.

Jag berättade för min mamma idag att bredvid mig på bröllopsmiddagen kommer min pappa sitta och bredvid honom hans fru (mina föräldrar är skilda och stämningen är bäst om de har lite mellanrum mellan sig). Bredvid min m2b kommer hans föräldrar sitta och bredvid dem kommer min mamma sitta med sin gubbe. Okej, sa hon och jag i min enfalld trodde att det var klart där. Fel av mig! När jag pratade med mamma på telefon frågade hon mig varför hon "blivit degraderad" och varför min pappa nu ska få sitta bredvid mig. Kände viss frustration över att behöva stå tillsvars för mitt val inför mitt bröllop men svarade att det är tradition att brudens far sitter vid henne och att jag vill ha det så. "Okej", svarade min mamma, "Men då tänker inte jag hålla det där talet jag lovat att göra". Till saken hör att min pappa inte vill hålla tal för att han blir nervös, något jag vet ledsen över tidigare i år. Mamma erbjöd sig att hålla ett tal men tog nu alltså tillbaka det erbjudandet. Hon sa att eftersom min pappa får sitta bredvid mig så är han ju brudens viktigaste person och då får faktiskt han hålla talet. Kände mig så ledsen, sårad och frustrerad!

Detta är såklart en väldigt kort version av dagen, men jag orkar inte skriva den långa versionen och jag tror inte så många skulle orka läsa den heller ;) Jag är imponerad över er som orkat läsa såhär långt.

Men vad tycker ni? Är det jag som överreagerar eller är det befogat att jag är jätteledsen och sårad? 

• Svar på tråden Så ledsen och sårad
  • Rebeccan

Pachelbel: Mina föräldrar är ju skilda och att sätta dem tillsammans skulle skapa en spänd och jobbig stämning, någonting jag såklart gärna undviker. Därför valde jag vem av dem jag helst ville ha bredvid mig och det blev min pappa. Tycker det är någonting speciellt med att bruden har sin far bredvid sig. Tycker det är väldigt ledsamt att min mamma inte kan respektera det och acceptera att denna dag inte handlar om henne, utan faktiskt om bröllopsparet. Tack för länken :)

Esset50: Nä, börjar tvivla på att min mamma är så gammal. Det påminner faktiskt om hur barn resonerar innan de kommer till insikten om att världen inte snurrar kring dem. Barn är ju "själviska" fram till en viss ålder då de lär sig om att visa hänsyn och liknande ;)

Tack alla för er peppning och era uppmuntringar! Det är värt väldigt mycket! 

• ClaraH
    Rebeccan skrev 2011-07-02 22:58:23 följande:
    Pachelbel: Mina föräldrar är ju skilda och att sätta dem tillsammans skulle skapa en spänd och jobbig stämning, någonting jag såklart gärna undviker. Därför valde jag vem av dem jag helst ville ha bredvid mig och det blev min pappa. Tycker det är någonting speciellt med att bruden har sin far bredvid sig. Tycker det är väldigt ledsamt att min mamma inte kan respektera det och acceptera att denna dag inte handlar om henne, utan faktiskt om bröllopsparet. Tack för länken :)
    Normalt sätter man inte föräldrarna tillsammans utan brudens pappa sitter med brudgummens mamma och brudens mamma med brudgummens pappa, dvs, föräldrarna har inte varandra till bordet. Brudens far sitter bredvid bruden och brudens mor sitter närmast brudgummen. Din mammans man och din pappas fru kan man sätta bland de andra gästerna. Ibland kan det vara väldigt tryggt att hålla på etiketten om det blir problem runt bordsplaceringen, då kan man ju alltid hänvisa till att det är så man traditionellt placerar på honnörsbordet.
  • zandri

Uch ja det här ska du verkligen inte tåla! Du får ta och sätta ner foten, och säga precis det alla andra har skrivit här. Ta det lungt och sansat, och acceptera sedan deras val och svar, så får dem acceptera ditt val! Det här är din och din blivande mans dag, ingen annans!!!!!

Och precis som clarah så sitter brudens far alltid till bords med bruden och brudens mor sitter på brudgummens sida av bordet, så det hade ju inte gjort någon skillan iallfall.

Stå på dig!

• Mace
    ClaraH skrev 2011-07-02 23:52:44 följande:
    Normalt sätter man inte föräldrarna tillsammans utan brudens pappa sitter med brudgummens mamma och brudens mamma med brudgummens pappa, dvs, föräldrarna har inte varandra till bordet. Brudens far sitter bredvid bruden och brudens mor sitter närmast brudgummen. Din mammans man och din pappas fru kan man sätta bland de andra gästerna. Ibland kan det vara väldigt tryggt att hålla på etiketten om det blir problem runt bordsplaceringen, då kan man ju alltid hänvisa till att det är så man traditionellt placerar på honnörsbordet.
    Tänkte precis skriva samma sak. Din far skall sitta bredvid dig och med din svärmor som bordsdam, och din mamma sitter bredvid din man med din svärfar som bordsherre. Det är det som är tradition, och det borde ju lösa ditt problem också?

Ingifta "nya" föräldrar sätter man ofta inte vid honnörsbordet, men det är ju något man får avgöra från fall till fall - ibland har de ju funnits med så länge att de är som ens föräldrar och då kan man väl sätta dem lite längre ut? Det går säkert att lösa.

När det gäller resten av delarna så låter det som du har en väldigt tempramentsfull familj. Försök att sätta dig över det och bara strunta i dem. Men, som sagt, bordsplaceringen borde du kanske fundera ett varv till på, för folk kommer att undra om du gör som du skrev... 
  • prinsessanogrodan

TS: ni bestämmer själva om ni vill följa regler kring bordsplacering eller ej.
    Om någon undrar så är det bara att säga att "vi har valt att göra så här". Och om någon är så oförskämd att de måste påpeka hur man "ska" placera folk så ska ni säga att "vi har valt att göra så här, vi anser att det viktiga är att gästerna har det trevligt - inte att följa regler till punkt och pricka."
    Det finns ingen lag på att man måste följa regler och "måsten".
    Jag anser att det viktiga är att försöka placera människor så att de har trevligt, inte att placera uifrån regler.
    Visst kan man följa regler men inte om det går ut över gästernas eller brudparets trivsel.
    Brudparets trivsel är nr 1  och sedan gästernas trivsel. Om gästerna inte har annat för sig än att hetsa upp sig över hur de är placerade runt bordet......då är de där av fel anledning.

När vi gifte oss så brydde vi oss inte om regler för bordsplacering, inte alls. Vi kastade regelboken åt skogen och ingen har klagat, inga negativa åsikter alls.
    Tvärtom har alla gång på gång sagt hur trevligt, personligt, avslappnat och roligt det var.

Vi placerade folk så som vi trodde att de skulle ha det trevligt.  Vi såg till att de som har respektive hade sin respektive framför sig, en bekant på ena sidan och en ny bekantskap på andra sidan. Anledningen till att vi placerade folk så är att folk blir trygga av att ha sin respektive i närheten och av att ha någon dom känner på ena sidan och då kunde de slappna av och ha roligt och prata med den nya bekantskapen på andra sidan.
    Ju mer folk känner sig trygga desto mer slappnar de av och ju mer de slappnar av desto större är chansen att de vågar sig på att prata med nya bekantskaper och har roligt.

• Äppelkärna
    prinsessanogrodan skrev 2011-07-03 10:37:22 följande:
    TS: ni bestämmer själva om ni vill följa regler kring bordsplacering eller ej.
    Om någon undrar så är det bara att säga att "vi har valt att göra så här". Och om någon är så oförskämd att de måste påpeka hur man "ska" placera folk så ska ni säga att "vi har valt att göra så här, vi anser att det viktiga är att gästerna har det trevligt - inte att följa regler till punkt och pricka."
    Det finns ingen lag på att man måste följa regler och "måsten".
    Jag anser att det viktiga är att försöka placera människor så att de har trevligt, inte att placera uifrån regler.
    Visst kan man följa regler men inte om det går ut över gästernas eller brudparets trivsel.
    Brudparets trivsel är nr 1  och sedan gästernas trivsel. Om gästerna inte har annat för sig än att hetsa upp sig över hur de är placerade runt bordet......då är de där av fel anledning.

När vi gifte oss så brydde vi oss inte om regler för bordsplacering, inte alls. Vi kastade regelboken åt skogen och ingen har klagat, inga negativa åsikter alls.
    Tvärtom har alla gång på gång sagt hur trevligt, personligt, avslappnat och roligt det var.

Vi placerade folk så som vi trodde att de skulle ha det trevligt.  Vi såg till att de som har respektive hade sin respektive framför sig, en bekant på ena sidan och en ny bekantskap på andra sidan. Anledningen till att vi placerade folk så är att folk blir trygga av att ha sin respektive i närheten och av att ha någon dom känner på ena sidan och då kunde de slappna av och ha roligt och prata med den nya bekantskapen på andra sidan.
    Ju mer folk känner sig trygga desto mer slappnar de av och ju mer de slappnar av desto större är chansen att de vågar sig på att prata med nya bekantskaper och har roligt.
  • Sebastiána
    Pachelbel skrev 2011-07-02 22:15:37 följande:
    Hej! Jag förstår att du är ledsen och upprörd över allt som händer med din syster och din mamma. Jag har inga bra svar på hur man ska göra för att det ska kännas helt bra. Men en sak som jag reagerade på,  och säkerligen även din mamma, är att du tänkte sätta din pappa och hans nya fru tillsammans vid "honnörsbordet"?? Enligt etiketten ska man inte göra så, utan föräldrarna ska i normalfallet sitta intill sina barn. Sedan kanske man inte bryr sig om vad etiketten säger, det är väl upp till var och en... Men som sagt, jag länkar till en text som jag hittade, som förklarar lite hur det vanligtvis brukar vara. 

blogg.aftonbladet.se/etikettdoktorn/2011/02/b...
    Jag reagerade också på detta faktiskt. Jag hade satt min far bredvid mig och min mor bredvid min make och sedan min makes mor bredvid min far och min makes far bredvid min mor. Sedan hade jag placerat min mora gubbe vid sidan om min svärmor och pappas nya vid sidan av svärfar.
  • Sebastiána

TS om man vet hur en´traditionell bordsplacering ser ut kan man tro att det var en markering från er sida att frångå den och sätta mamman längst bort från brudparet.

• ClaraH
    Sebastiána skrev 2011-07-03 12:50:05 följande:
    TS om man vet hur en´traditionell bordsplacering ser ut kan man tro att det var en markering från er sida att frångå den och sätta mamman längst bort från brudparet.
    Jag håller också med om detta. Jag är själv skild och jag kan också tänka mig in hur jag som mamma skulle känna det om man frångår traditionell placering på honnörsbordet, men ändå väljer att ha ett honnörsbord med föräldrarna. Jag tror också att det kan uppfattas som en markering att jag inte skulle stå nära min dotter.

Sen kanske jag inte skulle visa det men det är klart att jag skulle bli ledsen. Din mamma reagerar ju lite väl starkt, men uppenbarligen känner hon av markeringen...

Vad är skälet till att ni inte vill ha traditionell placering av era föräldrar?

Vi själva väljer bort honnörsbord och sitter själva vid ett bord istället. Min sambos far har gått bort och eftersom vi båda har varit gifta tidigare så vill vi inte ha det lika traditionellt.
  • Rebeccan

Anledningen till att vi väljer att placera som vi gör är helt enkelt delvis tradition, men också för att det är så vi tror kommer bli bäst. Det är lite olika anledningar till varför jag placerade mamma som jag gjorde, men absolut inte för att degradera henne eller för att markera att hon är värd mindre. Det var ett val jag gjorde, och jag tycker att hon ska kunna respektera det. Vårt bröllop, alltså borde hon kunna acceptera att vi väljer gästernas platser. Jag hade kunnat acceptera att hon blev missnöjd, men det faktum att hon skulle straffa mig genom att vägra hålla tal blev lite för mycket för mig. 

För övrigt frågade jag min syster idag om hon kommer på bröllopet. Behöver veta eftersom det är så nära inpå. Hon svarade att hon inte kommer. Gav henne en möjlighet till att ändra sig genom att skriva att om hon står fast vid beslutet kommer vi få göra ändringar nu som sedan inte kan ändras tillbaka. Förklarade att hon då kommer strykas från gästlistan och avslutade med att fråga om det verkligen är vad hon vill. Hon svarade då med endast ett "Ja". 
    Just nu känner jag mig inte ens ledsen över det. Vår bröllopsdag kommer vara fantastisk, oavsett om hon är där eller inte. Men hon kommer missa sin enda systers bröllop och jag tror att hennes förlust är större än min. Visst känns det ledsamt att hon inte kommer deltaga, men samtidigt måste jag släppa det och njuta av att det är mindre än tre veckor kvar till bröllopet. Det har varit så många turer kring henne under så lång tid nu att jag tar det själviska beslutet att fokusera på mig och min m2b istället för henne inför vår bröllopsdag!

Svar på tråden Så ledsen och sårad