• Mrs A
    Äldre 1 Jul 06:40
    5060 visningar
    26 svar
    26
    5060

    Varför ta betalt? Pinsamt!!

    Förstår inte hur folk tänker när man tar ut en kuvertavgift eller betalbar på ett bröllop! Har varit på bröllop när man måste ta med sig plånboken som om man vore på krogen. Varför väntar man inte ett år till hellre eller drar ner på antalet bjudna? Jag kan inte förstå detta?

  • Svar på tråden Varför ta betalt? Pinsamt!!
  • 120530
    Äldre 1 Jul 07:09
    #1
    Mrs A skrev 2011-07-01 06:40:36 följande:
    Förstår inte hur folk tänker när man tar ut en kuvertavgift eller betalbar på ett bröllop! Har varit på bröllop när man måste ta med sig plånboken som om man vore på krogen. Varför väntar man inte ett år till hellre eller drar ner på antalet bjudna? Jag kan inte förstå detta?
    En del känner kanske inte att de har råd (eller lust) att lägga så mycket pengar på ett bröllop, även om de väntar ett år eller mer. Jag kommer inte ha kuvertavgift på mitt bröllop, men förstår de som har det. Det är ju upp till var och en hur man vill finansiera sitt bröllop. Och det är ju frivilligt att gå på bröllop, så tycker man att det är så pinsamt är det ju fritt fram att stanna hemma!
  • cc2011
    Äldre 1 Jul 07:16
    #2

    Haha är du ute efter att provocera? Du kommer ju absolut att få reaktion. Vi tar inte kuvert avgift för att vi inte behöver MEN det är väl ändå upp till var och hur man gör på sitt brollop? Det är som att gå och irritera sig på att runda bruden har alldeles fel kropp för just den där brudklänningen. MAN HAR HELT ENKELT INTE MED DET ATT GÖRA. Lycka till för som sagt vill du få reaktion så tror jag absolut att du får det...


    Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • bruden
    Äldre 1 Jul 07:46
    #3

    Vi tar inte kuvertavgift men baren får gästerna vackert betala i själva. Vi bjuder på dryck till maten men vill folk dricka mer får det vara på deras egen bekostnad. Vi har inga planer på att supa ner folk på vår bekostnad. Drycken ska vara en njutning till maten. Vill man sen festa efteråt får man räkna det som att det är på krogen dvs. hosta upp chashen.


  • wiii
    Äldre 1 Jul 07:49
    #4

    Varför orka bry sig om hur andra gör?

  • Loche
    Äldre 1 Jul 07:52
    #5

    Alltin är så dyrt numera så det är väl inte konstigt alls att man väljer en avgift för att kunna genomföra det hela? Kostnaderna blir höga ändå.
    Var på en större födelsedagsfest i våras där kuvertavgiften var 300:-/person t ex. Jubilaren ville hellre ha en stor härlig fest än en massa presenter så festen blev allas gåva till honom.

    Själva har vi ingen kuvertavgift, men däremot gör vi som bruden ovan, vi har betalbar efter maten.

  • mikael­a86
    Äldre 1 Jul 08:11
    #6

    stanna hemma då!!!

  • Oniq
    Äldre 1 Jul 08:18
    #7

    Vi bjuder på dricka (vin, öl, avec) till maten. Har sedan 'betalbar' då vi av erfarenhet vet att folk inte riktigt har samma förnuft vad gäller gränser för alkoholintag när det är fri bar. Det är inget vi kommer att 'tjäna på' och vi har många varianter så att baren bli väldigt billig eller gratis - men vi har valt att kalla det betalbar för det psykologiska för våra gäster. Hittils, av deras reaktioner att döma, så har de inte samma inställning som du :)

  • cc2011
    Äldre 1 Jul 08:21
    #8

    Jag kanske ska tillägga att våra gäster får köpa sin egen dricka efter middagen. Brudskålen bjuds de på och dryck till maten men den som vill dricka efteråt får köpa sin egen dricka. Vi har hyrt en festvåning på ett hotell så skulle vi bjuda på andras dricka efteråt skulle det kosta multum!


     


    Ts, jag tror du är så jävla snål, det är bara en sån människa som kan starta en sån här tråd.


    Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • Linama­ria
    Äldre 1 Jul 09:42
    #9
    Oniq skrev 2011-07-01 08:18:15 följande:
    Vi bjuder på dricka (vin, öl, avec) till maten. Har sedan 'betalbar' då vi av erfarenhet vet att folk inte riktigt har samma förnuft vad gäller gränser för alkoholintag när det är fri bar. Det är inget vi kommer att 'tjäna på' och vi har många varianter så att baren bli väldigt billig eller gratis - men vi har valt att kalla det betalbar för det psykologiska för våra gäster. Hittils, av deras reaktioner att döma, så har de inte samma inställning som du :)
    Vi har valt att ha betalbar av samma anledning, vi är inte intresserade av att ha ett fylleslag på vårt bröllop som det lätt spårar ur till om det är fri bar. Det är även fruktansvärt dyrt om vi skulle stå för festandet efteråt, vi planerar med ca 90 gäster. Vi kommer inte heller att ta kuvertavgift men hellre att vi bjuder in de som vi vill dela vår dag med, så är det valfritt att själv välja hur mycket/lite man dricker istället för att vi skall välja bort nära och kära. 

    Snacka om att vara snål! Den som bjöd in dig kanske så gärna vill ha dig närvarande på sin dag men enda möjligheten är att ta kuvertavgift, funderat på det?

    En annan tanke, vem är du att ha åsikter om datumet för någon annans bröllopsdag?! Osmakligt!
  • bruden
    Äldre 1 Jul 09:53
    #10
    Mrs A skrev 2011-07-01 06:40:36 följande:
    Förstår inte hur folk tänker när man tar ut en kuvertavgift eller betalbar på ett bröllop! Har varit på bröllop när man måste ta med sig plånboken som om man vore på krogen. Varför väntar man inte ett år till hellre eller drar ner på antalet bjudna? Jag kan inte förstå detta?
    Varför gick du på bröllopet då om du inte gillade att betala för ditt dricka? Varför ska brudparet betala för att du ska dricka en massa (ja det låter som det när du jämför med krogen!) Varför vänta om ekonomin tillåter det? Du har inte funderat på att det är brudparet som själva valt att låta gästerna betala drycken eftersom brudparet bjuder på maten? I mina öron låter du onekligen sniken!{#emotions_dlg.djavulsk}
Svar på tråden Varför ta betalt? Pinsamt!!