• NoH11

Mindre bröllop.

Hej alla!
    Jag och min sambo har börjat prata om att gifta oss. Eller vi har väl mer än pratat. Det som dessvärre sätter käppar i hjulen för oss är att vi inte kan komma överens om hur vi ska ha det! Han vill ha så litet som möjligt, hellst skulle han vilja göra det hemligt, bara han och jag och två vittnen. Men jag å min sida vill gifta mig "på riktigt" med familj och vänner närvarande och fest efteråt.
    Så vi försöker komma på en bra lösning på ett mellanting nu.

Kan man göra det festligt men ändå inte så stort? Vilka ska man räkna bort om man bara ska bjuda några? Min sambo gillar inte "jippot" runt omkring bröllop, han tycker inte så mycket om att vara i fokus och han är ingen direkt festmänniska. Hur ska man göra det så att det passar honom också?

Någon här kanske kände samma sak som min sambo innan bröllopet? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Mindre bröllop.
  • A loves A

Min sambo kände precis som din! Han ville bara sticka bort till kommunhuset!
    Men nu har vi hyrt ett klubbhus som verkar jättemysigt, precis vid havet. Gifter oss i trädgården och sen har vi caterad (heter det så?) buffé efter.

Vi drog ner ordentligt på gästlistan, bara våra föräldrar och bröder och våra närmaste vänner med familjer. Inga andra släktingar. vi blir ca 30 st. Känns skönt, alldeles lagom!

Hoppas ni hittar något alternativ som passar er båda!

• knyttan

Vi ska också ha litet bröllop, max 35 personer, och vi hoppas att det blir avslappnat och trevligt. Vi tänker nog mer på det som att vi ska ha en riktigt trevlig middag med familj och vänner, än att det ska bli något "jippo".  I vårt fall kommer det med nödvändighet att bli litet eftersom många min sambos vänner och familj inte kommer att kunna komma pga att han kommer från ett annat land. Och min släkt är inte så stor. Annars så kan man ju begränsa det genom att säga att man bara bjuder föräldrar, syskon o närmaste vänner tex. Begränsa det och håll er till vad ni har sagt om folk som kanske förväntade sig en inbjudan inte får någon.
    Man behöver ju inte heller göra hela konkarongen med trerätters och brudvals och allt, man kan ju lika gärna bara ta någon del, kanske ha snittar och champagne i trädgården eller bjuda på tårta och kaffe. På så sätt så kan det kännas fesligt utan att det blir superstort och maffigt.

I vårt fall så är det nog som så att min sambo egentligen skulle vilja ha en stor fest medans jag helst vill ha lite mindre, bohemiskt. Jag har aldrig drömt om ett prinsessbröllop och brudklänning med släp o grejer och kände mig lite främmande inför mkt av den delen, men nu när vi har kommit igång att planera så inser jag ju att man kan ju faktiskt bestämma precis som man vill ha det själv. Om ni pratar igenom det så kanske ni kan hitta en kompromiss som känns bra för båda, bröllop är ju inte antingen 100 inbjudna - eller hemlig vigsel på rådhuset. Det finns jättemånga varianter mitt emellan.

• EllaBella

Vi hade ett litet borgerligt "eftermiddagsbröllop" med ca 25 gäster. Vi ville ha det ganska informellt och enkelt så vi bjöd på lunch och tårta (på en herrgård) efter att vi haft ceremonin i herrgårdens trädgård.

Vi skippade alltså festmomentet helt men vi och flera av gästerna har små barn så det hade nog inte blivit mycket fest ändå Det bästa med att ha ett litet bröllop var att det gick snabbt att planera, man har inte sådär löjligt överskattade förväntningar om att det ska vara den bästa dagen i livet, vi hann prata ordentligt med alla gäster (och de med varandra) och stämningen var väldigt familjär och trevlig.

• Mertzi

Min sambo resonerade precis som din blivande!
    Han hatar verkligen att planera, och han hatar att stå i centrum.
    Jag är inte mycket för det heller, men lite speciell vill man allt ha sin bröllopsdag!
    Även om det trots allt är att bli gift med världens bästa som räknas i slutänden.
    Men som sagt, att ha vänner och familj med sig är betydelsefullt!

Våran dag den 20 augusti ser ut som så, att klockan 12.00 har vi bjudit in närmaste familj och några nära vänner till vår vigsel. Det blir ca. 20 personer sammanlagt.
    Vi gifter oss då i en fin del av stadsparken här där vi bor.
    Dit har vi hyrt en violinist och en cellist som ska spela för oss. (Hörde av oss till musikhögskolan och fick kontakt med två superduktiga tjejer!)
    Därefter promenerar vi en kort bit  längs vattnet till en chartrad båt (som rymmer ca. 50 personer för att beskriva ungefärlig storlek) , som tar oss på en tretimmarstur i kanalen medans vi och vårt sällskap äter trerätters!

Efter det har vi hyrt en liten festlokal (för några hundralappar) i förbindelse till mina svärföräldrars hem (de bor i lägenhet) dit vi bjudit min sambos släkt och några fler vänner. Han har väldigt nära kontakt med hela sin släkt så vi kände att vi inte vill lämna dem helt utanför!
    Så, där äter vi bröllopstårta, dansar brudvals och dricker skumpa resten av eftermiddagen/kväll!
    Vi beskrev ödmjukt i dessas inbjudan att vi kommer att vigas inför vår närmsta familj, och gärna ville att de skulle fira detta med oss efter vigseln. Då behöver ingen fundera på varför dom inte får komma på "hela" bröllopet.

Allt som allt kommer det nog bli en lagom stor tillställning, och inte allt för dyrt heller!
    Lycka till med planerna!

• prinsessanogrodan

Man måste inte ha ett stort bröllop med massor av gäster där man bjuder hela släkten och alla man känt sedan dagis om man inte vill. Man bestämmer själv hur man vill ha sin bröllopsdag och hur många man ska bjuda och vad man i så fall vill bjuda gästerna på.

Vi hade 25 gäster,kyrkbröllop och 2 rätters middag och så tårta och kaffe med avec.
    Ingen fest natten lång (vi är inte fest-intresserade och det är inte våra gäster heller) och ingen dans.
    Däremot sov vi och en del av gästerna över på hotellet där vi hade middagen och vi avslutade dagen med att dricka bubbel i bubbelpoolen,basta och bada i havet tillsammans med dom gästerna som sov över.
    Det var jättehärligt att avsluta en underbar dag med bubbel i bubbelpoolen
    Vi hade en underbar dag tillsammans med våra närmaste och har nog aldrig känt oss så älskade och uppskattade som vi gjorde den dagen. Vi bjöd de allra närmsta, de som vi kände att vi "inte kunde gifta oss utan" och det gjorde att alla gäster verkligen ville vara där (ingen stackars släkting som känt sig tvungen att komma). Eftersom vi verkligen ville ha alla inbjudna där (vi bjöd ingen "för att man måste") och alla gästerna ville verkligen vara där så blev resultatet att alla hade roligt, det var avslappnat,personligt och lättsamt och vi kände som sagt oss väldigt uppskattade och älskade.

Man ska inte tro att kyrkbröllop måste betyda stort bröllop, pompa och ståt, massor av gäster, dyr fest osv eller borgerligt bröllop måste betyda litet bröllop, enklare fest och endast två vittnen som gäster.
    Ett kyrkbröllop kan ha få gäster och följas av tårta och kaffe hemma i trädgården och en borgerlig vigsel kan vara stor med många gäster, stor fluffig brudklänning och följas av trerätters sittande middag och fest hela natten. Det verkar vara en vanlig "missuppfattning" att kyrkbröllop "måste" vara pompa och ståt och att borgerligt bröllop "måste" innebära en enklare fest osv.

Sittande middag (3 rätter eller 2 rätter) behöver heller inte bli pompa och ståt, stelt och formellt och långtråkigt.
    Om man gör en bra bordplacering baserat på vilka människor som kommer ha kul ihop istället för att slaviskt följa någon "regelbok" där "tärnan måste sitta si och så nära brudparet, brudens mor ska sitta exakt bredvid brudgummen" så blir en sittande middag inte stel,formell och långtråkig utan precis lika avslappnad och lättsam som buffé. Visst om man väldigt gärna vill följa "regelboken" med bordsplacering så kan man göra det men jag tycker det är märkligt om "regelboken" ska gå före gästernas trivsel. Man kan ju följa "regelboken" till honnörsbordet och strunta i den för resten av borden om man nu väldigt gärna vill följa "regelboken".

Om man bara älskar buffé så är det klart att man ska ha det men att tro att det per automatik blir mer avslappnat och lättsamt bara för att det är buffé då är man ute och cyklar. Jag har både bra och dåliga erfarenheter av både buffé och sittande middag och kan säga att om gästerna har roligt eller ej har ingenting att göra med hur maten serveras, om det är buffé eller sittande middag.
    Det som avgör om gästerna har det roligt är att bröllopet har ett bra upplägg genom dagen dagen så att gästerna inte hinner bli utråkade eller för hungriga och att gästerna verkligen ska vilja vara där och verkligen anstränger sig för att glädjas med brudparet och anstränga sig för att dom själva och andra ska roligt och bordplaceringen är viktig (inte så kul att tex bli placerad långt ifrån sin respektive om man inte känner någon- då blir man kanske lite nervös och känner sig stel och tycker att det är en långtråkig middag och så tycker man att bröllopet var för "formellt och stelt" fast det beror på att man själv kände sig obekväm...)

När vi gifte oss så kastade vi "regelboken" åt fanders. Vi gifte oss så som vi ville gifta oss och hittills har vi inte hört något negativt vare sig från släkten (som inte var bjuden) eller från någon annan heller. 
    Vi gjorde en bordplacering utifrån vilka som hade något gemsamt, vilka som skulle ha kul ihop. Först  såg vi till att alla sin eventuelle respektive mittemot och någon de kände sen tidigare på ena sidan och en ny bekantskap på andra sidan och därefter tänkte vi utifrån vilka som skulle ha kul ihop.
    Vi följde inte heller "regelboken" med middagen. Vi hade 2 rätter (istf tre rätter) och sen tårta och kaffe med avec. Vi tyckte att det skulle bli lite väl mastigt med efterrätt och tårta eftersom vi inte hade dans och fest natten lång. Vi hade heller inte så uppstyrt på middagen, de som ville hålla tal bestämde själva när de ville hålla sina tal och om någon ville sjunga så var det bara för den att dra igång sången osv.
    Vi hade inte toastmaster i vanlig bemärkelse utan en vän läste upp telegram och våra mammor och min moster körde lite spex med sånger och sånt när de tyckte att det passade. Visst mammorna och min moster hade lite koll och startade en del sånger och "styrde" väl lite men inte som en toastmaster och de hade inget uppgjort schema som de följde. Det var en härlig avslappnad middag med våra närmsta, precis som vi ville ha. Vi kunde verkligen luta oss tillbaka och bara njuta.

• NoH11

Åh vad bra med en massa bra tips! Tusen tack!

• knyttan

@ prinsessanochgrodan: tycker det låter som att ni hade ungefär en sån fest som vi vill ha Skrattande ska försöka ta med mig en del av dina tips!

• fabbis63
    NoH11 skrev 2011-06-27 22:02:56 följande:

Hej alla!
    Jag och min sambo har börjat prata om att gifta oss. Eller vi har väl mer än pratat. Det som dessvärre sätter käppar i hjulen för oss är att vi inte kan komma överens om hur vi ska ha det! Han vill ha så litet som möjligt, hellst skulle han vilja göra det hemligt, bara han och jag och två vittnen. Men jag å min sida vill gifta mig "på riktigt" med familj och vänner närvarande och fest efteråt.

Kan man göra det festligt men ändå inte så stort? Vilka ska man räkna bort om man bara ska bjuda några? Min sambo gillar inte "jippot" runt omkring bröllop, han tycker inte så mycket om att vara i fokus och han är ingen direkt festmänniska. Hur ska man göra det så att det passar honom också?

Hej på dig! Jag och min sambo ska gifta oss den 11/11 klockan 11 och vi ska bara bjuda in dom allra närmaste alltså våra barn och föräldrar....vi kanske blir runt 12 personer och vi har inte sparat in på något annat än festen då kan man säga....då vi inte är så många blir inte det så dyrt för oss....men allt annat har vi kostat på oss för att vi ska känna att det är våran dag iaf trots att det blir ett väldigt litet bröllop :) Hoppas ni kommer till en lösning på det hela! Ps. Från början hade vi tänkt oss en borgerlig vigsel men det blir ett kyrkbröllop iaf :)
  • Binegar
    NoH11 skrev 2011-06-27 22:02:56 följande:

Hej alla!

Kan man göra det festligt men ändå inte så stort? Vilka ska man räkna bort om man bara ska bjuda några? Min sambo gillar inte "jippot" runt omkring bröllop, han tycker inte så mycket om att vara i fokus och han är ingen direkt festmänniska. Hur ska man göra det så att det passar honom också?

Hej!
    Vi har valt att ha ett litet bröllop. Med det menar jag våra föräldrar & syskon, deras respektive och 2 av mina vänner där. Det blir mat & bara fint umgånge efteråt, en alkoholfri kväll. Litet, lätt, mystigt & med bara de närmaste :)
  • ElinFalk85

Hej!
    Jag gillar inte heller och ståi centrum. Så vi bjuder bara in dom som jag verkligen kan slappna av med. :)
    Vu har hyrt lokal och ska ha catering på buffé och tårtan med.
    vet inte om jag tillför något men det kanske kan hjälpa lite?
    för oss blir det familj (jag har många syskon) och närmsta vänner.
    vi blir 27 st om alla kommer.
    folket som kommer vet mycket väl om att jag inte riktigt gillar stora fester så dom kommer ha förståelse för det.
    vi kommer även att inte ha festen så sent på natten.
    vår lokal ska vara tömd kl. 23
    dessutom kör vi alkoholfritt bröllop, eftersom varken jag eller brudgummen dricker.
    men vi kör ändå alkoholfritt vin.
    hm hoppas som sagt att du har fått lite råd av mitt något förvirrande inlägg ;)

• Guffi

Åh vad skönt att se att så många har det som jag!!
    Min blivande var precis likadan i början - "vi kan väl ka utomlands och gifta oss på en strand nånstans" Så lite "jippo" som möjligt.
    Vi fick dock jämka lite där då jag vill fira detta med familj och vänner så vi kom överens om borgerlig vigsel med endast våra närmsta vänner som vittnen och sedan fest efteråt med nära och kära. Kändes bra för oss båda även om jag ville gifta mig i kyrkan. Det roliga nu är att han har tänkt... (!) "Vi gifter oss ju bara en gång så varför inte göra det ordentligt?!" Sagt och gjort, kyrkan är bokad. Dock fortfarande endast med de närmaste på gästlistan.

Med de närmaste räknar vi familjen (de som vi har kontakt med - båda har familjemedlemmar som vi inte har nån kontakt med och då känns det dumt att bjuda dem) och våra närmsta vänner som vi i princip räknar som familj bara det att vi inte delar samma gener Flört.

Vi kommer nog att hyra in en cateringfirma, bjuda på dricka till maten och sedan är det betalbar resten av kvällen. Ingen av oss gillar när nåt är uppstyrt och stelt så barn kommer att få vara med, vi vill ha en så avslappnad och gemytlig dag/kväll som möjligt. Så ser våra planer ut så här långt..

Hoppas ni kommer fram till en bra kompromiss! Det är ändå NI som ska minnas denna dag med ett leende! :)

• Soderek

Var på min kusins bröllop för ett par år sedan. De gifte sig borgligt i en trädgård med de absolut närmaste som de ville ha med. Själva vigseln ville de göra så kort som möjligt så den var över på kanske 1 ½ minut (skojar inte!) och sen var det mat och fest. Då slapp de stå så mycket i centrum. En idé kanske?

• NoH11

Vad roligt att ni delar med er! Tusen tack!

• prinsessanogrodan
    knyttan skrev 2011-06-30 23:11:03 följande:
    @ prinsessanochgrodan: tycker det låter som att ni hade ungefär en sån fest som vi vill ha Skrattande ska försöka ta med mig en del av dina tips!
    Inboxa om du vill ha mer tips
Svar på tråden Mindre bröllop.