• Anonym (hur slutar D dan)

Massor av avbokningar till bröllop

Vi valde att ta och bjuda närmaste släkt och vänner.
    ett 60-tal gäster. Döm till min förvåning kommer inte min gudfar, inte familjen från hans sida.
    Ovanpå detta börjar det komma nej från släkt från utomlands som står oss nära. Många har valt att inte ens svara. Bröllopet är om mindre än 1 månad bort. Känns inte kul alls. Min mamma verkar ignorera att detta kommer att ske! Pappa är festskygg så vet inte ens om han kommer.

Just nu är vi 15pers + oss. Lokalen är herrgårdmiljö som vi trodde skulle ge en avslappnad fin miljö.
    Dock med denna lilla mängd människor som svarat har de rätt att säga upp bjudningen då det i nuläget skulle vara förlust affär

Jagar efter en restaurang där vi ev kan äta middag men har redan gett upp min stora dag. Den lokalen som känns bäst just nu är underbar, liten men det finns inte ens plats för bröllopsdans.
    Hade aldrig trott att det skulle bli på detta sätt.
    Jagar efter gästerna så jag får ett svar. Att folk inte slutar anta att man vet om de kommer eller inte.

Ovanpå ringde karln och kollade när vi får prata med prästen. Hör och häpna. 3 dar innan bröllopet!
    Och när är det tänkt att jag skall hinna välja musik m.m. till kyrkan?

Är det ens meningen att jag skall gifta mig? Tänkte rymma till utlandet ärligt talat!

• Svar på tråden Massor av avbokningar till bröllop
  • Wintercandles

Ush vilken tråkig situation. Har du ringt din släkt och pratat med dom om varför de inte kan komma. Det kan ju handla om ekonomi eller liknande.
    Tycker att ni ska göra det bästa av situationen & bjuda på en supermysig fest för de 15 pers som faktiskt har valt att dela er glädje med er.
    Klart att det är meningen att du ska gifta dig, men förstår om du ledsen just nu. Försök att tänka positivt, du har din blivande man som stöd, ni har varandra.

• nötmix

Musiken kan du börja leta efter redan nu, så du har några olika val att välja mellan iaf! Jag skulle aldrig kunna vänta med det tills vi träffar prästen även om det är en månad innan, men jag har ett sjukt kontrollbehov å andra sidan.

Börja inte lägga ner din stora dag! Det viktigaste är du och din m2b och dom som faktiskt bryr sig och kommer. NI är viktigast, inte alla släktingar som har viktigare saker för sig. Förstår att det är surt som räven men försökt att bita ihop, sträck på ryggen och ta dagen för vad den är - ER dag och den är bara för er kärleks hyllnings skull. 

• prinsessanogrodan

Jag förstår att ni är ledsna och besvikna, absolut. Klart att det är ledsamt och surt när så många väljer att inte komma. Jag skulle också blivit besviken och ledsen. Trist att din mamma inte intresserar sig
    Har ni ringt runt till de som inte svarat? Klart att det är trist att behöva ringa men det finns vuxna människor som inte vet vad OSA betyder, det kan finnas folk som tror att en massa märkligt om just OSA...det finns dom som tror att de ska svara om de inte kommer och det finns dom som tror att de svara om de kommer....

Försök att fokusera på de gäster som valt att komma och försök att se det som som verkligen räknas - att du och din blivande gifter er och att de som valt att komma vill verkligen vara med er på er bröllopsdag.
    Eftersom de som tackat ja verkligen vill komma så kommer ni känna kärlek och uppskattning från dom.
    Det är inte antalet gäster som räknas utan innerligheten i kärleken mellan dig och din blivande och kärleken och uppskattningen som ni kommer känna från de gäster som valt att komma.
    Sen är det klart att det kan kännas tomt om ni medvetet eller omedvetet jämför med den bild ni har haft av ert bröllop. Om ni tänkt er att ha ett visst antal gäster så är det klart att ett stort bortfall kan göra att ni jämför och att det känns som "lite folk", men försök att inte jämföra så.
    Ska ni ha bröllopsdans om ni blir 15 personer? Klart att ni kan och ska ha det om ni vill men kanske att den mindre lokalen kan vara bra och att ni kör utan dans? Kan ni dansa ute om det är fint väder?
    Kanske kan ni satsa på en riktigt rejäl brakmiddag för de gäster som kommer? Får ni pengar över pga bortfallet så kan ni kanske lägga dessa extra slantar på att skämma bort de gäster som kommer? Om de mindre lokalen inte fungerar så kanske ni kan äta på restaurang och verkligen skämma bort gästerna med massor av mat, dyrt vin, drinkar och annat gott?

Tack för alla tips och allt positivt ni hade att säga.
    Har fått iallafall något positivt. Min moster från utlandet har valt att komma + kusin med make
    Hon ringde och vi hade ett långt trevligt samtal.
    Sedan fick sista minutensvar från en kusin till som jag inte träffas sedan hans far begravdes.
    Dessa 2 saker gjorde min dag! Kände verkligen glädjen från de som kommer och har bytt ut min besvikelse mot alla dessa glada människor. Det ordnar sig nog

• Wintercandles
    Anonym (hur slutar D dan) skrev 2011-06-27 08:40:45 följande:
    Tack för alla tips och allt positivt ni hade att säga.
    Har fått iallafall något positivt. Min moster från utlandet har valt att komma + kusin med make
    Hon ringde och vi hade ett långt trevligt samtal.
    Sedan fick sista minutensvar från en kusin till som jag inte träffas sedan hans far begravdes.
    Dessa 2 saker gjorde min dag! Kände verkligen glädjen från de som kommer och har bytt ut min besvikelse mot alla dessa glada människor. Det ordnar sig nog
    Klart att det ordnar sig :)
  • ElinFalk85

Jag håller med alla andra. När det är så lite folk så kan ni ju äta på restaurang osv och få en riktig brakmiddag.
    skulle jag gjort ;).
    Som alla andra säger s¨å dom som tackat ja vill ju faktiskt fira er kärlek med er. rikta in er på det.
    dom som inte kommer kan ju stå där med långnäsa :).
    Lägg inte den din stora dag. fira den med dom som vill och låt de andra slippa.
    håll fanan och ditt huvud högt :).

• Flotten

Musiken väljer man vanligtvis tillsammans med tjänstgörande musiker så kan du väl göra ändå? Musikern vet hur prästen funkar och är proffs på sitt jobb.

• queenelin

Så trist med så få gäster,när du hoppats på fler! Försök tänka såhär, att de som kommer bryr sig verkligen om er och vill vara med och dela er stora dag. Hellre få gäster och härlig stämning än många och dålig!

Det kan ju vara jättemysigt med en intim liten fest också, kanske kan ni göra lite lyxigare än ni tänkt från början när det är så få gäster? Försök vända tankarna, gör en fantastisk fest för dem som kommer. Kan du inte prata med herrgården och berätta att det är få gäster, kanske kan de komma på någon bra lösning, ett mindre rum där ni kan sitta t.ex.

Jag tror det kommer bli jättebra!!!
    Lycka till!

• GeneralElectric

Tänk på att ni faktiskt kommer att ha tid för var och en av alla gäster som kommer, det är ovanligt och lyxigt på bröllop!

Som Flotten skriver ovan så har prästen inte med ert musikval att göra (så länge ni inte tänkt välja något superkonstigt och antikyrkligt...). Lägg upp musikprogrammet på egen hand och kolla så att psalmer m m ingår i kantorns/organistens repertoar. Här på BT finns massor med råd om marscher, psalmer och musikval.

Lycka till!

Tack för alla positiva svar.  Det blev att vi skall vara på restaurang då det andra blev avbokat.
    Tyvärr kommer ingen av mina föräldrar och inte hans mamma. Ovanpå det vet inte om jag har fått kalla fötter!
    Negativa tankar, såå jobbigt!  Små saker men ändå. Det har varit lite för mycket.
    Kanske dax att slappna av lite och inte bli upprörd över saker och ting nu såhär inför bröllopet om 2 veckor.
    Tyckt inte ens kunna besluta hur min bukett skall se ut.

• Gamila
    Anonym (hur slutar D dan) skrev 2011-07-13 21:47:53 följande:
    Tack för alla positiva svar.  Det blev att vi skall vara på restaurang då det andra blev avbokat.
    Tyvärr kommer ingen av mina föräldrar och inte hans mamma. Ovanpå det vet inte om jag har fått kalla fötter!
    Negativa tankar, såå jobbigt!  Små saker men ändå. Det har varit lite för mycket.
    Kanske dax att slappna av lite och inte bli upprörd över saker och ting nu såhär inför bröllopet om 2 veckor.
    Tyckt inte ens kunna besluta hur min bukett skall se ut.
    Stackare, att ingen av era föräldrar kommer är ju för jävligt :( Hoppas du får en fin dag ändå med de människor som har valt att uppleva er bästa dag någonsin med er!

Jag håller tummarna men känns som man är i underläge

Svar på tråden Massor av avbokningar till bröllop