• Pinkgr­ape
    Äldre 22 Jun 11:16
    81156 visningar
    42 svar
    42
    81156

    När bör man beställa nytt körkort osv vid namnbyte?

    Vi har nu skickat in papper om namnbyte och hindersprövning. Det blir så att min blivande kommer ta mitt efternamn. Visst är det så att hans nya namn inte gäller förrän efter vigseln?

    Hur gör man med körtkort, bankkort och sånt? När ska man beställa nya såna?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden När bör man beställa nytt körkort osv vid namnbyte?
  • Aniara­4
    Äldre 22 Jun 11:18
    #1

    Jag tror det tar ett tag till efter vigseln, några veckor, innan namnbytet går igenom. Först måste vigselförrättaren (tror jag) skicka in papper på att vigseln verkligen ägt rum, och sen ska byråkratins kvarna mala...

  • Pinkgr­ape
    Äldre 22 Jun 11:21
    #2

    Ja, det är så va? Får man hem papper om körkortet? Vart byts namnet automatiskt så att säga och vart måste man själv ta kontakt för att meddela bytet?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Geogad­di
    Äldre 22 Jun 11:25
    #3

    Jag pratade med Skattemyndigheten för några dagar sedan. De sa att det ska ta max två veckor att handlägga ärendet från det att vigselpappret har skickats in av vigselförrättaren. De skickar en bekräftelse hem till en efter det. Först därefter kan man börja beställa nya kort, pass och andra handlingar.

  • EllaBe­lla
    Äldre 22 Jun 12:07
    #4
    Geogaddi skrev 2011-06-22 11:25:24 följande:
    Jag pratade med Skattemyndigheten för några dagar sedan. De sa att det ska ta max två veckor att handlägga ärendet från det att vigselpappret har skickats in av vigselförrättaren. De skickar en bekräftelse hem till en efter det. Först därefter kan man börja beställa nya kort, pass och andra handlingar.
    För mig tog det ca 4 veckor. Man behöver inte göra något själv utan det kommer hem papper om förnyelse av körkort + bekräftelsen från skatteverket. Dan efter kom också ett nytt Ikea-kort (med mitt nya namn) utan att jag beställt det  
  • Pinkgr­ape
    Äldre 22 Jun 12:44
    #5

    Okej, vi kan ta allt med ro alltså :D


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • bruden
    Äldre 22 Jun 13:02
    #6

    Vis av erfarenhet (har varit gift en gång innan) så tar det lite tid. Men allt ska komma per automatik så det är bara att njuta av att vara nygift och invänta myndigheternas brev. Nackdelen är ju att man får betala för ett nytt körkort men det är smällar man får ta

  • Pinkgr­ape
    Äldre 22 Jun 15:06
    #7

    Men det kan väl inte kosta skjortan, eller?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • MrsT20­11
    Äldre 22 Jun 16:24
    #8

    Nya körkortet kostar 150 kr. Man får papper hem med automatik efter vigseln, några dagar efter att skatteverkets bekräftelse kommer. Ta med dessa papper till trafikverket och passcentralen. Jag valde att förnya körkortet hos trafikverket pga att bilden inte alltid blir godkänd när man fäster en "egen" bild på lappen man får hem.

    Banken och andra stora aktörer får automatiska utdrag ur registret, men det kan alltid vara en god idé att stämma av med banken om det nya kortet dröjer. Kundklubbar och andra mindre ställen (till exempel om man har gymkort), där får man själv ansöka om att få namnet ändrat i deras register.

  • Geogad­di
    Äldre 22 Jun 16:38
    #9

    Gött! Då lutar jag mig tillbaka i solstolen igen med lite rosérester från bröllopsfesten och inväntar underrättelsen från Skatteverket och trafikpapprena. Till och med ett Ikeakort. Skönt! :)

  • MrsBru­d
    Äldre 22 Jun 16:45
    #10
    Geogaddi skrev 2011-06-22 16:38:23 följande:
    Gött! Då lutar jag mig tillbaka i solstolen igen med lite rosérester från bröllopsfesten och inväntar underrättelsen från Skatteverket och trafikpapprena. Till och med ett Ikeakort. Skönt! :)
    Haha! Flört
Svar på tråden När bör man beställa nytt körkort osv vid namnbyte?