• AoH
    Äldre 21 Jun 19:12
    3830 visningar
    16 svar
    16
    3830

    Vän som fotograf

    En stor utgift vid bröllop är ju om man vill anlita en "proffs-fotograf". Vi har en vän som äger en systemkamera och som gillar att ta kort som hobby. Han tar fina kort för att inte vara fotograf.

    'vi funderar på att be honom ta våra bröllopskort. Vi vill båda bara ha enkla, fina kort. Inget speciellt alltså. Bara fina kort som minne Skrattande

    Vill höra lite med era erfarenheter och tankar. Någon som lät vänner ta kort. Blev ni nöjda? Vad bör man tänka på? osv

  • Svar på tråden Vän som fotograf
  • Emblas Mamma
    Äldre 21 Jun 19:21
    #1

    Vi hade en amatör - vår vän på vårt bröllop :)
    Bilderna blev fantastiska, vi är så jättenöjda!
    Vi har dock inte fått alla, dom riktigt bästa har hon sparat och redigerar just nu!
    Men annars finns det många fina bilder på bloggen om du vill se!

    I vilket fall, vi är nöjda med vår amatörfotograf :) Jättenöjda!
    Vi hade inte direkt råd att ha en proffsfotograf heller, då hade vi fått avstå från resan.


  • Dejli
    Äldre 21 Jun 19:22
    #2

    Om man inte har några direkta krav på att bilderna ska vara på ett visst sätt, så varför inte. Jag hade nog sett till att man gått ut ett antal gånger innan och testfotograferat, tittat ut platser i förväg i några olika sorters väder och i de färger man tänkt gifta sig i (t ex vitt på bruden och grått/svart på gummen). Det är SVÅRT att fota med så stora kontraster, och särskilt om det är starkt dagljus ute, så då bör man absolut fotografera i skugga. Nu kanske ni inte ska ha traditionella färger på er, men det är en god idé i vilket fall. Titta gärna på andra bilder för inspiration till platser och poser.

    Det finns ganska mkt tips på nätet om hur man fotar bröllop, och jag själv som fotat ganska mycket skulle nog inte vågat det, för jag själv hade inte nöjt mig med resultatet :S Men om ni är nöjda med att bilderna blir okej, och kanske inte så mkt mer (fast man kan göra mycket i Photoshop) så är det säkert ingen fara. Ofta är det enkla det som är svårast att fotografera, för det är en konst att få motivet att känna sig avslappnade och "naturliga" ut. Lycka till :)

  • Dejli
    Äldre 21 Jun 19:46
    #4

    Jag tycker stilen på bilderna ser rimliga ut, och om ni testfotograferar innan så vet ni ju också vilken kvalitet det är på bilderna (en systemkamera gör ju inte hela jobbet liksom :P) Kolla också att er vän har ordentligt med minneskort, så han/hon kan ta MÅNGA bilder. Chansen att några blir (riktigt) bra är ju större då, om man inte är proffs och vet exakt vad man gör. Ibland är det slumpen som gör att en bild blir riktigt bra...

    Om man får slut på minne ska man aldrig radera bilder direkt i kameran, det är nästan omöjliget att se så litet vilka som är bra och vilka som inte är det. För en hel dag ska man nog se till att ha åtminstone 4-5 Gb minne tycker jag. Och ordentligt med batteri i kameran... Eller ni kanske bara tänkt fota ceremonin och porträttbilderna? Isf krävs ju inte lika mycket.

    Jag själv tycker oftast att max 1 av 20 bilder blir sådär bra att man vill sätta upp den på väggen. Ibland blir det 1 av 3, ibland 1 av 50... för mig beror det på dagsformen :P Men tar man många bilder så blir ju oftast några bra, och det räcker ju oftast med en handfull bra bilder och resten kan man sätta in i ett album där man inte granskar dem så hårt, vart och ett av dem...

  • Emblas Mamma
    Äldre 21 Jun 19:58
    #5

    Kvalitén på personen gör verkligen också skillnad
    precis som Dejli skriver,
    vi hade några fotografer, alla hade systemkamera.
    Min kompis tog jätetfina kort, vi är sjukt nöjda och det var henne vi betalade och så.
    De andra tog mest för rolighetens skull och för att dom ville, dock blev korten väldigt dåliga trots att dom hade systemkamera. Vissa kort blev såklart bra, men det tror jag handlar om tur =)

    Men OM ni har sett kort som er vän tagit så tror jag säkert att ni får en uppfattning om hur det kommer att se ut!
    Men om ni har chansen, så prova lite först!


  • Mace
    Äldre 21 Jun 20:22
    #6

    Vi kommer ha en vän som fotograf, men hon är otroligt duktig och har verkligen fotografering som stort intresse och hobby så jag räknar kallt med att det blir jättebra.

     Några tips dock:

    - Träna på att posera. Vi tog "förlovningsbilder" (för att det var roligt) och då upptäckte vi hur svårt det var att posera naturligt. Eftersom vår vän inte heller är så van att fota vid bröllop var hon heller inte van att instruera. Bilderna blev jättebra, men vi ser lite stela ut.

    - Välj någon som kan med photoshop (eller hitta någon annan som kan det) och kan redigera bilderna i efterhand. Det gör stor skillnad att t.ex. redigera bort ett moln bakom brudparet eller något annat sådant.  

  • dloow
    Äldre 5 Jul 22:46
    #7

    Tänk på att en amatör som aldrig fotat ett bröllop kan vara nervös! Bara för att han eller hon är duktig på att fota annat så betyder det inte att han eller hon är duktig på bröllop.

    Min nya artikel: weloow.se/david/

  • dloow
    Äldre 5 Jul 22:46
    #8

    weloow.se/david/ menade jag

  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 5 Jul 22:56
    #9

    Jag vet dom som betalat otaliga kronor för en bra fotograf, men knappt fått en enda bra bild som passar som tackkort. 
    Sen vet jag också dom som har bokat en vän som fotograf och bilderna har blivit toppen!
    Att betala en massa ger inte alltid det bästa resultatet.

    Jag ska själv agera fotograf på bröllop snart, och jag kan säga att jag skiftar från att vara jättepepp till att vara jättenervös!!

    Dock har jag pratat med paret och de är helt införstådda vart jag står, vilken erfarenhet jag har osv.
    Vi har gjort en liten provfotning och jag ska även vara med på *tappat ordet*?? Genomrepet?
    Även om vi umgåtts endel kan både de och jag bli stela och obekväma när en kamera ska vara emellan, så ja! PROVFOTA mer än en gång innan så alla blir bekväma i den situationen.

    OM ni bokar en vän med mindre utrustning, se då till att denna har backup!
    Jag har inför detta bröllopet köpt extrabatterier, extra minneskort och fixat en extrakamera.  

  • Kattpo­et
    Äldre 5 Jul 23:01
    #10

    Jupp, vet en vän som betalade massor för sina fotografer som , ett inte kom korrekt klädda till kyrkan, två störde kyrkofriden och tre bilderna var 80% skräp.

    Jag tog 22 kort av brudparet, jag har ett öga för vad jag vill ha i en bild och fick 18  redigt bra foton, 2 sisådär och 2 helt åt helvete.

    En av mina bilder blev deras tack kort och det är min bild som sitter på deras vägg där hemma.

    Även om man inte är proffs så kan man om man har ögat  ta riktigt fina foton. 

  • zvarta­liljan
    Äldre 5 Jul 23:12
    #11

    Jag hade en vän som fotograferade...hade sett bilder hon tagit innan och de var fina och hon ville så gärna vara vår bröllopsfotograf. Men våra bröllopsbilder blev rent skräp...över 600 bilder tog hon men knappt en enda med skärpa i! Alla supersuddiga, jättekonstig bildkomposition (det märktes att hon inte var så van vid att fotografera människor) och knappt några helbilder alls. Inte en enda helbild på brudföljet eller en på bara mig eller mig och min man. Hon tog halvbilder med ansiktena i mitten och en massa tomrum ovanför...klassiska nybörjarmisstag.
    Suddiga, bilder där jag pratar eller andra saker som stör. Typ bara 1-2 bilder vid varje tillfälle...istället för att ta många så man kan välja den bästa sen.

    Så tyvärr blev jag missnöjd...men har såklart inte sagt detta till henne. Hon är jättenöjd med bilderna...själv har jag nu suttit otaliga timmar med photoshop för att försöka rädda några så man kan använda dom.
    Och många tårar har det blivit och massor med svordomar och ångest över att jag inte anlitade en riktig fotograf!

    En annan vän tog bilder på gästerna medan vi var iväg. Hon tog 3-5 bilder på varje par/familj och dessa är så otroligt fina! MYCKET bättre än våra bilder.

  • dloow
    Äldre 5 Jul 23:29
    #12

    Det här är precis som med allt annat. Vi kan ju hålla oss inom fotografins värld för att hitta en bra parallell..

    Det går att ta riktiga mästerverksbilder, enbart med mobilkamera. Du kan ta hur fina bilder som helst med en gammal kompaktkamera. Alla kameror har potential att ta bilder som kan komma att platsa i National Geographic... MEN... oddsen att få en lyckad bild ökar med kvalitén på utrustningen. Ju bättre utrustning desto bättre utgångläge att få bra bilder.

    Eller vi kan ta en till parallell. När man fiskar kan man få storgäddan med ett hemmagjort metspö, men du har extremt bättre förutsättningar att få stora firrar om du har modern riktig utrustning.

    Samma sak med att välja fotograf. Ju mer erfaren fotograf desto större sannolikhet att fotografen är duktig och kan ta bra bilder. Det är trisst att det finns så många dåliga proffs. Men rent generellt fungerar det ändå så. Vänner och amatörer kan vara superbra... bara det att oddsen inte är lika bra.

  • Kattpo­et
    Äldre 5 Jul 23:33
    #13

    Man kan ju alltid be dem visa hur bra det är porträtt foton,  jag är kanon på det och min make är det inte, han tar helhets bilder bättre än mig och natur bilder.

    Så när vi är  på fest med vänner , smyger jag mig fram och tar bilder på folk medans han tar bilder över sammanhanget. 

  • cillis­sa
    Äldre 8 Jul 23:17
    #14

    tycker det är en bra idé. Sen så är det ju kanske inte bara en besparing som ni gör utan det kanske blir en liten extra känsla av att det är en kompis till er

  • bruden i skogen
    Äldre 8 Jul 23:52
    #15
    Dejli skrev 2011-06-21 19:46:21 följande:
    Jag tycker stilen på bilderna ser rimliga ut, och om ni testfotograferar innan så vet ni ju också vilken kvalitet det är på bilderna (en systemkamera gör ju inte hela jobbet liksom :P) Kolla också att er vän har ordentligt med minneskort, så han/hon kan ta MÅNGA bilder. Chansen att några blir (riktigt) bra är ju större då, om man inte är proffs och vet exakt vad man gör. Ibland är det slumpen som gör att en bild blir riktigt bra...

    Om man får slut på minne ska man aldrig radera bilder direkt i kameran, det är nästan omöjliget att se så litet vilka som är bra och vilka som inte är det. För en hel dag ska man nog se till att ha åtminstone 4-5 Gb minne tycker jag. Och ordentligt med batteri i kameran... Eller ni kanske bara tänkt fota ceremonin och porträttbilderna? Isf krävs ju inte lika mycket.

    Jag själv tycker oftast att max 1 av 20 bilder blir sådär bra att man vill sätta upp den på väggen. Ibland blir det 1 av 3, ibland 1 av 50... för mig beror det på dagsformen :P Men tar man många bilder så blir ju oftast några bra, och det räcker ju oftast med en handfull bra bilder och resten kan man sätta in i ett album där man inte granskar dem så hårt, vart och ett av dem...
    Jag har 16 GB och ibland är det för lite.-))
  • Dejli
    Äldre 10 Jul 22:20
    #16

    Ja, fotar man t ex raw-bilder behöver man definitivt mer än 4-5 Gb. Jag brukar ha med mig 3x2 Gb ut. Bra att byta emellan om något skulle hända med ett minne (försvinna, gå sönder, bli korrupt). Då har man inte alla ägg i en korg.

    Ett extra batteri är förresten också att rekommendera om man ska vara ute en hel dag, sånt är det många amatörer som glömmer därför att man sällan fotar så mkt...

  • martin­aGr
    Äldre 15 Jul 18:32
    #17

    Här finns ett par artiklar i ämnet. Finns ju en del saker att överväga innan man bestämmer sig (lät fota mina barn av denna fotograf)

    www.fotabrollop.se/gratis-brollopsbilder/
    och
    www.fotabrollop.se/valja-brollopsfotograf-tips/

    Hoppas era bilder blir bra och lycka till!

Svar på tråden Vän som fotograf