Anonym (ångest...) skrev 2011-06-20 15:45:31 följande:
Tack för ditt svar

jag är rädd att hon blir sur och kort och undrar varför.. Min blivande har haft problem med alkohol tidigare, men har nu varit nykter i 1.5 år.. Jag litar fullkomligt på honom och min tillit är 110%, men hon har haft lite svårt för det.. :( nu är hon inte längre bara negativ till vårat förhållande så någonstans hoppas jag ju att hon blir glad..
Om din blivande har varit nykter i 1,5 år och du litar på honom så tycker jag att du ska bestämma dig för att berätta för din mamma och sedan klara av att hantera hennes reaktion oavsett hur den blir. Som mamma finns det säkert risk för att hon känner en viss oro om det funnits problem mellan er tidigare, men som dotter har du rätt att ta egna beslut i livet och känner du dig säker och stark i ditt beslut kan det säkert påverka så att hon känner sig tryggare i det.
Jag tycker det är otroligt bra att ni väntat med bröllop tills din blivande varit nykter ett bra tag och därmed bevisat både för sig själv och för dig att han kan leva utan alkohol. Bra kämpat av er båda!
Själv skulle jag i den här situationen försökt peppa upp mig själv, bestämma mig för att jag försväntar mig en positiv reaktion och bemöta min mammas eventuella negativa reaktion med lugn och ro. Förklarat för henne att jag kan förstå om hon är orolig, men att jag fattat mitt beslut på goda grunder och att hon gör mig lyckligare genom att stötta mig och glädjas åt mig än om hon oroar sig. Det lutar ju trots allt åt ett positivt håll då du skriver att hon inte längre är negativ till er relation.
Lycka till, du har rätt att vara lycklig över ditt kommande bröllop så försök få det här överstökat så snart som möjligt så du inte kastar bort tid på att vara nervös och orolig!