• Anonym (ångest...)

drar mig för att berätta för mamma..

Nu har vi bestämt bröllopsdatum, allt känns helt underbart oss emellan, det är min mors reaktion jag oroar mig för.. Vi har inte alltid haft en perfekt relation, men nu är den verkligen det.. vi har tillochmed senarelagt bröllopet för att hon ska få längre tid på sig att se att vi är så himla lyckliga och att allt fungerar toppen på absolut alla plan.. jag vill ju inget hellre än att hon ska bli glad och entusiastisk när vi berättar.. dessutom känns det som att jag ljuger för henne då allt jag tänker på har med bröllopet att göra och hon inte ens vet om det... någon som känner igen sig?

• Svar på tråden drar mig för att berätta för mamma..
  • Äppelkärna
    Anonym (ångest...) skrev 2011-06-20 15:22:21 följande:
    Nu har vi bestämt bröllopsdatum, allt känns helt underbart oss emellan, det är min mors reaktion jag oroar mig för.. Vi har inte alltid haft en perfekt relation, men nu är den verkligen det.. vi har tillochmed senarelagt bröllopet för att hon ska få längre tid på sig att se att vi är så himla lyckliga och att allt fungerar toppen på absolut alla plan.. jag vill ju inget hellre än att hon ska bli glad och entusiastisk när vi berättar.. dessutom känns det som att jag ljuger för henne då allt jag tänker på har med bröllopet att göra och hon inte ens vet om det... någon som känner igen sig?
    Varför skulle hon reagera negativt och vilken form av reaktion är du rädd för?
    Har relationen mellan dig och din partner varit dålig och du är därför rädd att hon inte kommer tycka att det är en bra idé med äktenskap?
    Det är så svårt att svara utan att veta mer.

Kramar {#emotions_dlg.flower} 
  • Anonym (ångest...)

Tack för ditt svar jag är rädd att hon blir sur och kort och undrar varför.. Min blivande har haft problem med alkohol tidigare, men har nu varit nykter i 1.5 år.. Jag litar fullkomligt på honom och min tillit är 110%, men hon har haft lite svårt för det.. :( nu är hon inte längre bara negativ till vårat förhållande så någonstans hoppas jag ju att hon blir glad..

• Äppelkärna
    Anonym (ångest...) skrev 2011-06-20 15:45:31 följande:
    Tack för ditt svar jag är rädd att hon blir sur och kort och undrar varför.. Min blivande har haft problem med alkohol tidigare, men har nu varit nykter i 1.5 år.. Jag litar fullkomligt på honom och min tillit är 110%, men hon har haft lite svårt för det.. :( nu är hon inte längre bara negativ till vårat förhållande så någonstans hoppas jag ju att hon blir glad..
    Om din blivande har varit nykter i 1,5 år och du litar på honom så tycker jag att du ska bestämma dig för att berätta för din mamma och sedan klara av att hantera hennes reaktion oavsett hur den blir. Som mamma finns det säkert risk för att hon känner en viss oro om det funnits problem mellan er tidigare, men som dotter har du rätt att ta egna beslut i livet och känner du dig säker och stark i ditt beslut kan det säkert påverka så att hon känner sig tryggare i det.
    Jag tycker det är otroligt bra att ni väntat med bröllop tills din blivande varit nykter ett bra tag och därmed bevisat både för sig själv och för dig att han kan leva utan alkohol. Bra kämpat av er båda!

Själv skulle jag i den här situationen försökt peppa upp mig själv, bestämma mig för att jag försväntar mig en positiv reaktion och bemöta min mammas eventuella negativa reaktion med lugn och ro. Förklarat för henne att jag kan förstå om hon är orolig, men att jag fattat mitt beslut på goda grunder och att hon gör mig lyckligare genom att stötta mig och glädjas åt mig än om hon oroar sig. Det lutar ju trots allt åt ett positivt håll då du skriver att hon inte längre är negativ till er relation.

Lycka till, du har rätt att vara lycklig över ditt kommande bröllop så försök få det här överstökat så snart som möjligt så du inte kastar bort tid på att vara nervös och orolig! {#emotions_dlg.flower} 
  • Anonym (ångest...)

Tack för de värmande orden! det är faktiskt så jag tänkt lägga upp det, Ingenting blir bättre av att göra sig osams med henne om hon nu reagerar på ett negativt sätt.. Jag hoppas verkligen att jag ganska snart får det sagt, för liite förstör det känslan av lycka just nu.. oavsett reaktion så är det bättre än att ha ångest och känna mig oärlig..:)

• Äppelkärna
    Anonym (ångest...) skrev 2011-06-20 16:06:07 följande:
    Tack för de värmande orden! det är faktiskt så jag tänkt lägga upp det, Ingenting blir bättre av att göra sig osams med henne om hon nu reagerar på ett negativt sätt.. Jag hoppas verkligen att jag ganska snart får det sagt, för liite förstör det känslan av lycka just nu.. oavsett reaktion så är det bättre än att ha ångest och känna mig oärlig..:)
    Har tänkt på dig och din situation mycket! Hur känns det idag? Har du vågat berätta än? 
    Jag hoppas av hela mitt hjärta att du redan nu eller så snart som möjligt sagt orden så du kan slappna av och bara vara lycklig!   
  • Anonym (ångest...)

Tack så himla mycket snälla du! jag har fortfarande inte sagt nåt.. Men skillnaden är att så snart hon är på ett riktigt bra humör ska jag säga det.. längtar verkligen efter att få det sagt, kommer att kännas såå bra

• Anonym (ångest...)

Nu har jag fått det sagt! Solig
    och inte var hon på sådär strålande humör när jag fick det gjort heller, det bara föll ur mig,
    och hon tog det jättebra, lät faktiskt glad efter att jag sagt det.. Glad
    Jag har inte gett henne några detaljer än, men nu vet hon iaf att vi planerar för bröllop..
    snart dags att berätta om datum, kyrka osv..
    Känns verkligen såå himla mycket bättre nu när hon vet och tog det så himla bra :)

Svar på tråden drar mig för att berätta för mamma..