• bruden

Vax vs. epilator?

Jag är en flitig användare av vax fär att bli av med håret där jag inte vill ha det. Nu funderar jag på om epilatorn jobbar som vaxet dvs. rycker upp strået med rötterna eller är det som rakning? Är det samma smärta som med vax? Inte för att jag bryr mig om vaxningens smärta, man lär sig härda ut de få sekunder det gäller. Men varför jag vill byta till epilator är för att slippa kladdet och förberedelserna. Hade varit smidigt om man bara kunde ta upp epilatorn och köra.

Såå, jag behöver råd. Är det lika effektivt med en epilator som med vax? Kan man använda epilatorn i ansiktet typ överläppen? Tar den med sig mycket hår åt gången eller fåt man köra flera gånger på samma ställe?

• Svar på tråden Vax vs. epilator?
  • blåklocka

Jag har aldrig användt vax, men har en epilator, eller har haft flera, och de är långsamma och låter mycket, på mig måste jag köra flera varv och jag tröttnar efter ett tag att köra och går tillbaka till rakning. Fast annars är det nog lika effektivt som vax, betydlingt mycket bättre än rakning iaf. Skulle inte köra den i ansiktet dock, knappt ens bikinilinjen, då det är lätt att den nyper i skinnet om det inte är slätt och spännt som på benen...

• bruden
    blåklocka skrev 2011-06-19 18:14:09 följande:
    Jag har aldrig användt vax, men har en epilator, eller har haft flera, och de är långsamma och låter mycket, på mig måste jag köra flera varv och jag tröttnar efter ett tag att köra och går tillbaka till rakning. Fast annars är det nog lika effektivt som vax, betydlingt mycket bättre än rakning iaf. Skulle inte köra den i ansiktet dock, knappt ens bikinilinjen, då det är lätt att den nyper i skinnet om det inte är slätt och spännt som på benen...
    Nyper i skinnet??Förvånad Nej fy farao! Då får jag fortsätta med vax. Jag vill inte ha en massa nypande och sånt. Trodde det var enkelt och bekvämt men då är det vax som gäller framäver
  • FelizLane

Hej bruden!
    I princip ska de fungera på samma sätt MEN, jag tycker att det ofta rycker av halva hårstrået bara. Samt att det går mycket långsammare och på det viset gör ondare. Själv tycker jag att vax fungerar allra bäst!

• bruden
    FelizLane skrev 2011-06-19 20:24:28 följande:
    Hej bruden!
    I princip ska de fungera på samma sätt MEN, jag tycker att det ofta rycker av halva hårstrået bara. Samt att det går mycket långsammare och på det viset gör ondare. Själv tycker jag att vax fungerar allra bäst!
    Jag läste på några olika och de lovar förvisso att man ska bli lät som en babyrumpaObestämd men om det är så illa som ni beskriver kan jag likaväl fortsätta med vax. Även där finns det ju vissa strån som försöker slinka undanSkrattande
  • blåklocka

Ni som vaxar hemma, vad använder ni för märke och sort, blev sugen (igen) på att prova men det slutat alltid med att jag bara står och velar i affären och inte vet vad jag ska köpa... Ge mig tips!

• kaffeälskaren

Veet´s vax som du värmer i vattenbad eller micron fungerar alldeles utomordentligt. Och du kan använda det fler gånger. (dock inte deras färdig vaxade stripar, de fungerar inte alls tycker jag)
    Epilatorn har en tendens till att göra att håren lättare blir inåtväxta...  Så jag röstar för vanligt vax :)

• blåklocka
    kaffeälskaren skrev 2011-07-03 22:39:14 följande:
    Veet´s vax som du värmer i vattenbad eller micron fungerar alldeles utomordentligt. Och du kan använda det fler gånger. (dock inte deras färdig vaxade stripar, de fungerar inte alls tycker jag)
    Epilatorn har en tendens till att göra att håren lättare blir inåtväxta... Så jag röstar för vanligt vax :)

Är det denna du brukar använda? http://www.veet.se/veet-warm-wax-jar.php

• kaffeälskaren

Blåklocka: Den sista av dem är det senaste tillskottet från Veet. Har inte testat den, stod dock och nöp i den senast. Men det stod att det skulle användas på precis samma sätt. Det första länken som du skickade är den jag har använt de senaste åren. Som sagt den fungerar kanon :) Det står precis i bipacksedeln hur den ska användas. Och stripparna som följer med kan du skölja av med ljummet vatten tills det använda vaxet har försvunnit. Eller så gör man som jag tar gamla bomullslakan och river remsor av och tvättar :) 

• blåklocka

Provade att vaxa benen i torsdags, var kletigt, svårt och blev inte så slätt, men jag ska prova igen när jag jobbar och kan spara ut lite längre hår än jag hade i torsdags, som hade funkat finfint med min epilator. Ont gjorde det dock inte, men så försvann ju bara hälften av håret också:-/

• JennyL

Jag tycker epilatorn funkar jättebra... och tydligen så tar man bort 60% av håret om man bara använder epilator. Alltså, det är bara 40% som växer ut! Det är ju fantastiskt ;)

Svar på tråden Vax vs. epilator?