• Charmina

Svärmor köpt en förlovningsring...vad ska jag göra?

Hej jag har ett dilemma som jag skulle behöva råd med utan att såra någon.

Min svärmor åkte strax innan vi skulle förlova sig till hennes hemland på besök under några månader. Hon frågade oss om vi ville att hon skulle köpa våra vigselringar då priserna på gul där lite lägre där. Det tackade vi ödmjukt ja till. Hon frågade även om vi ville att hon skulle köpa en förlovningsring till mig men vi sa att det skulle min m2b köpa själv här. Han köpte en jättefin ring som jag älskar!

Nu har hon kommit tillbaka sedan en tid tillbaka och med sig hade hon både vigselringar och en förlovningsring till mig... Vi visste inte vad vi skulle säg ajust då när hon had ekommit hem och visade ringarna.

Någon dag senare sa min m2b att han redan köpt en förlovningsring till mig som han friat med när hon var borta. Hon verkade lite fundersam och det uppgick att det blivit ett missförstånd mellan de.

Nu strax innan vår vigsel (Vi vigs ortodox och då har man både förlovningsring och igselring med i vigselakten) så har hon gjort i ordning en fin ringkudde med våra vigselringar och förlovningsringen som hon köpte!

Den är absolut inte min stil men jag vet inte hur vi ska klämma fram att vi helst vill använda den som min m2b har köpt.

Hur gör vi det utan att såra henne eller trampa på henne? Ringarna hon köpte är väldigt dyra.

Fasiken jag vet inte hur jag riktigt skall göra? Tips?

• Svar på tråden Svärmor köpt en förlovningsring...vad ska jag göra?
  • Chicita

Det bästa är väl att vara ärlig och säga att det måste ha blivit ett missförstånd.
    Tacka så hemskt mycket för omtanken, men att den ring ni valt själva är den som ni vill bära i framtiden. Och kanske be henne spara den ringen till nästa i familjen som gifter sig (om det finns flera?)

• Sebastiána

SÄg som det är. Ringen som hon köpte kan kanske lämnas in till en guldsmed och göras om till ett fint hänge! Då kan du ju ändåanvända den.

• Linn89

Är det inte möjligt att använda ringen på ett annat finger om du tycker om den?

• 4everwe2
    Linn89 skrev 2011-06-24 09:31:27 följande:
    Är det inte möjligt att använda ringen på ett annat finger om du tycker om den?
    Precis min tanke åxå
  • Mace
    Chicita skrev 2011-06-16 07:48:09 följande:
    Det bästa är väl att vara ärlig och säga att det måste ha blivit ett missförstånd.
    Tacka så hemskt mycket för omtanken, men att den ring ni valt själva är den som ni vill bära i framtiden. Och kanske be henne spara den ringen till nästa i familjen som gifter sig (om det finns flera?)
    Håller med. 
  • TheD

Säg att du inte vill ha den! Annars kommer hon fortsätta så där och köpa saker och utgå ifrån att ni tycker om det...

• Å och D

Jag tycker att ni ska säga att ni inte tycker om den men att ni betalar den ändå. Båda är ju skyldiga till missförståndet och hon ska ju inte darbbas för att det blev fel...

• Charmina

Tack för alla råd.

Jag är gift nu och min man sade till min svärmor som det var, att vi hellre ville ha den ringen som min man köpt.

Hon svarade då bara att vi kunde använda den hon köpt på andra handen tex haha.

Så det gick bättre än jag trodde :)

• Linn89
    Charmina skrev 2011-07-05 09:36:30 följande:

Tack för alla råd.

Jag är gift nu och min man sade till min svärmor som det var, att vi hellre ville ha den ringen som min man köpt.

Hon svarade då bara att vi kunde använda den hon köpt på andra handen tex haha.

Så det gick bättre än jag trodde :)

Vad skönt att det löste sig!
Svar på tråden Svärmor köpt en förlovningsring...vad ska jag göra?