• Anonym (Syrran)

Vad händer bakom stängda dörrar?

Min syster och jag har inte haft kontakt på ett tag, hennes val då hon menar att jag inte gillar hennes man (det har hon rätt i, men jag har aldrig varit ohövlig/otrevlig mot honom, bara... artig, men inte mer)

Hon har bestämt att de inte kommer på vårt bröllop och nu får jag höra via mamma att min syster är helt nedbruten. Inte pga detta men hon är helt slut. Hennes man skriker ofta åt henne (även när andra är där) han är hånfull och nedlåtande. Min mamma säger nu att deras gemensamma barn har börjat uppföra sig på liknande sätt mot min syster(barnet tar ju helt enkelt efter sin far)

Min syster har tydligen börjat gå i terapi.

Jag TROR (vet inte med säkerhet alltså) att min systers man gör sitt bästa för att hålla min syster ifrån mig, av den anledningen att jag är den som är absolut tuffast i familjen (han har aldrig gett sig på mig, däremot har han gett sig på min mamma, verbalt alltså, men aldrig mig, jag skulle hugga huvudet av honom omgående). Dessutom har jag den finansiella möjligheten att hjälpa syrran att flytta, vilket jag definitivt tycker att hon ska.  men samtidigt är hon ju en vuxen människa och jag varken kan eller ska skylla de beslut hon tar på honom.

Jag vill egentligen aldrig lägga mig i andras förhållanden, då jag tycker att jag ska respektera att vuxna personer som valt sin partner, kan göra så utan att jag nödvändigtvis måste tycka att valet är fantastiskt. Men när mamma säger att syrran mår psykiskt dåligt och jag dessutom hört hur han beter sig, vad sjutton ska jag göra?

Har någon av er varit i denna sits och kan ge lite råd o dåd? Ska jag vänta tills hon själv ber om hjälp eller kan jag ta kontakt med ... tja vem??

Som ni ser är jag rätt splittrad ang detta...

• Svar på tråden Vad händer bakom stängda dörrar?
  • Aniara4

Vilken jobbig situation! Jag tycker du ska höra av dig till din syster, utan att säga någonting alls om mannen (eller bröllopet), bara att du saknar henne och önskar att ni kunde träffas mer. Om och när hon själv är redo att lämna sin elake man hjälper det att veta att hon inte har bränt alla broar utan att det fortfarande finns personer som älskar henne och är beredda att hjälpa till. Om du har tillfälle att prata med henne någon gång utan att mannen är utom hörhåll kan du säga något om att du inte tycker att hennes man är schysst mot henne och att du blir ledsen eftersom hon förtjänar bättre.

Annars kan du inte göra så väldigt mycket, hon är en vuxen människa som måste fatta sina egna beslut. Det enda är om du har anledning att tro att barnen far verkligt illa på något sätt, då kan och bör du anmäla det till socialtjänsten! (Kan göras anonymt.)

Svar på tråden Vad händer bakom stängda dörrar?