• thejon
    Äldre 13 Jun 11:56
    2271 visningar
    6 svar
    6
    2271

    Vad tror ni om färgkombinationer i pastell

    Har funderat och funderat över färgtema.. över någon färg som jag gillar samtidigt som tärnan passar i den, och marsalk/brudgum... i går kom jag att tänka på pastellfärger.. tänker mig en bukett med vitt, rosa och blått.. kan då tärnan ha ljusrosa klänning och killarna ljusblå slips typ.. eller måste de matcha varann?? I så fall kan jag ju bestämma mig för en av de färgerna.. Sen undrar jag över brudnäbb/näbb... ska de matcha tärnans färger eller brudens.. eller brudbuketten, eller spelar det ingen roll?? =D


     


    Hoppas någon vill hjälpa mig med tips!!! =D

  • Svar på tråden Vad tror ni om färgkombinationer i pastell
  • queene­lin
    Äldre 13 Jun 12:07
    #1

    Ååh, ibland är det sån hysteri på övermatchning här på BT, tycker JAG!!

    Jag tycker det låter jättefint med pastellfärger och det ger ju också chans för er att blanda. Tärnor i rosa och marsalkar i blått - jättefint!
    Jag tycker absolut inte att man behöver hålla sig till en, två eller tre färger, det går jättebra att hålla sig till en palett, så som du tänker! Du kan lätt blanda in pastellgrönt och aprikost också, tycker jag, och vaniljgul, allt blir en fin helhet.

    För min egen del så vill jag att vårt bröllop, som går av stapeln i oktober, ska ha en höstig känsla, jag har alltså inte vissa färger jag håller mig till utan försöker använda många olika, mustiga, härliga färger.
    Istället för att tänka vilka färger du ska ha, försök tänka vilken KÄNSLA du vill ha på bröllop och fest, romantisk, elegant, lantligt etc, och utgå färgerna därifrån (du behöver inte säga att ni har tema elegant till alla gäster, det är bara något du ska ha i ditt huvud under planeringen, dina gäster kommer att komma in i den stämning du har tänkt dig utan att du meddelar dem i förväg, det är jag övertygad om!)

    Lycka till!

  • Semlor­na
    Äldre 13 Jun 12:10
    #2

    Alltså, det finns inga som helst måsten när det kommer till färger och färgtema. Vill ni ha matchande så ha det, vill ni inte så skippa det. Jag struntade i om min bukett matchade färgtemat utan jag valde det jag gillade. Samma med näbbarna som fick ha det dom ville vilket innebar att dom var ljusblå, sambon ceris liksom mina skor och sen buketten i olika rosa och grönt+ färgtema som var lime och vitt. Det blev jättefint :)

    Sen går det utmärkt att ha ett färgtema med säg tre färger varav två är starka och en är tex grå (och då kan passa tärna osv).  Fastna inte för mycket i allt småplock utan välj färger ni båda gillar och så löser ni resten eftersom är mitt tips.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 13 Jun 12:45
    #3

    Jag tycker det låter jättefint som du tänkt det :) Rosa, vitt och blått passar bra ihop och tärnans ljusrosa klänning kommer passa bra ihop med killarnas ljusblåa slipsar :)

    Angående brudnäbben, så gör ni ju som ni vill. Själv skulle jag nog valt att hon också har ljusrosa, men hon kan likaväl ha vitt eller ljusblått. Det gör ni ju som ni vill :) Näbben (visst är det en liten pojke?) kan ju då i sin tur matcha med ljusblått :) Haha men så gillar ju jag matchat också :P

    Vi är en av de som förmodligen har det ganska matchat, såhär har vi det.
    Tärnorna har ljusrosa klänningar med svata detaljer.
    Marskalkerna har svarta kostymer med ljusrosa slips.
    Brudnäbben har vit klänning med ljusrosa detaljer.
    Brudgummen har svart kostym med ljusrosa väst och kravatt.
    Bruden har vit klänning med svarta detaljer och vitt, rosa och svart i buketten.

    Men så behöver man ju absolut inte ha det. Man kan ju ha allt omatchat också. Handlar ju mest om hur man själv vill ha det, finns ju som sagt inga måsten :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Kattpo­et
    Äldre 13 Jun 13:12
    #4

    För 15 år sen så var ingen av oss brudar så  oroade över  färgtema,  tänk vad tiden har för ändras.

    Ja,  pastellfärger funkar ihop  men  ljusrosa, ljusblå blir lite  av Barbie och Ken känsla, lite för gulligt  så då måste man  balansera upp med  starkare kontrast färger.   Du behöver inte ha ljusblått  och orange  utan ljublått och kornblått kan funka,  ljusrosa och ceries kan funka med.

    Eller var annorlunda och be tjejerna skaffa sig en  blommönstrad klänning med rosa inslag, det gör det sommrigt, vackert och man kan få rosa utan att det blir för  Barbie och Ken av det hela. 

  • Semlor­na
    Äldre 13 Jun 13:20
    #5
    Kattpoet skrev 2011-06-13 13:12:30 följande:
    För 15 år sen så var ingen av oss brudar så  oroade över  färgtema,  tänk vad tiden har för ändras.

    Ja,  pastellfärger funkar ihop  men  ljusrosa, ljusblå blir lite  av Barbie och Ken känsla, lite för gulligt  så då måste man  balansera upp med  starkare kontrast färger.   Du behöver inte ha ljusblått  och orange  utan ljublått och kornblått kan funka,  ljusrosa och ceries kan funka med.

    Eller var annorlunda och be tjejerna skaffa sig en  blommönstrad klänning med rosa inslag, det gör det sommrigt, vackert och man kan få rosa utan att det blir för  Barbie och Ken av det hela. 
    Fast om ts gillar det så spelar det väl ingen roll om det är en färg man själv inte hade valt? Jag hade inte velat ha hälften av alla färgteman som förekommer här men det är ju inte det som är frågan utan om det kan bli snyggt.
  • thejon
    Äldre 13 Jun 15:31
    #6

    Tack för era tankar o åsikter, skönt att bolla lite idéer i denna djungel av beslut =D Ska absolut tänka över att blanda in någon starkare färg också men känns rätt somrigt och fint med pastellfärger.. men kanske ett inslag av aprikos vore fint.. ja det blir nog bra det här till slut =D

Svar på tråden Vad tror ni om färgkombinationer i pastell